Bekijk hoe personaliseerbaar, kosteneffectief en betrouwbaar BigCommerce is en waarom we het zo hebben ontworpen.
verlenging van de sessieduur
toename van het aantal sessies per gebruiker
Merk voor het eerst gelanceerd
Vergelijking van de prestaties in Q2 2022 met Q1 2022.
Sinds hun debuut op de IRONMAN-wedstrijd van 2015 in Kailua-Kona, Hawaï, is Ventum in relatief korte tijd een van de meest herkenbare namen in het prestatiewielrennen geworden. Hun radicale ontwerpen en ultramoderne techniek stuwen atleten over de hele wereld naar de overwinning. En in 2022 waren ze op zoek naar een nieuwe e-commerceoplossing om hetzelfde voor hun bedrijf te doen.
Toen ze zich voor het eerst met e-commerce waagden, gebruikte Ventum een combinatie van Shopify en handmatige facturering voor de online fietsverkoop. Elke fiets werd op maat gemaakt, dus klanten kozen een frame, maat, groep, wielen en meer naarmate ze vorderden in het proces. Naarmate hun merk steeds populairder werd, werd deze taak steeds ingewikkelder en het Ventum-team wist dat ze een meer geavanceerde oplossing nodig hadden.
Vervolgens stapten ze over naar WooCommerce, in de hoop een deel van hun inventaris- en factureringsproblemen op te lossen. Maar toen problemen met de toeleveringsketen tijdens de COVID-19-pandemie de kop opstaken, ondervonden ze dezelfde uitdagingen als toen ze op hun vorige platform zaten. Handmatige facturering in combinatie met vertragingen in de toeleveringsketens betekende vaak logistieke uitdagingen voor zowel de klant als de interne teams.
"Ze deden alles handmatig: factureren, inventariseren, alles," zegt Monte Persinger, Creative Director en President bij Internet Design and Publishing, Inc. (IDP), de webontwikkelingspartner van Ventum. “Dus als klanten naar de locatie gaan en een bestelling plaatsen, komt hun voorraad op de site mogelijk niet overeen met de daadwerkelijke voorraad in het magazijn. Mensen lieten hun droom bouwen, plaatsten een bestelling en kregen vervolgens een e-mail waarin stond dat ze hun fiets niet konden maken omdat de onderdelen niet beschikbaar waren.
Het team van Ventum besloot dat het tijd was om een e-commerceplatform te vinden dat de back-endfunctionaliteit en front-endervaring van hun site kon integreren om hun klanten de best mogelijke winkelervaring te bieden, terwijl het tegelijkertijd kon worden geïntegreerd met een geavanceerder facturatie- en voorraadsysteem op de back-end om interne teams te helpen.
“Alles aan dit project klonk alsof ze op zoek waren naar een hoog niveau van maatwerk en geavanceerde functionaliteit, wat Shopify gewoon niet doet. Ik wist dat we voor BigCommerce moesten gaan.”
Monte Persinger Creatief directeur en president, Internet Design and Publishing, Inc.
Ventum wendde zich tot hun bureaupartner TWIO voor hulp. “In het begin waren we het echt aan het verkennen en kijken wat de belangrijkste pijnpunten waren,” zegt Valerie Reaburn, directeur Interactive and Operations bij TWIO. “Vanuit operationeel perspectief zagen we dat niets echt tot stand kwam zoals ze het graag hadden gewild. Alles verliep handmatig. Ze hadden een veel robuuster systeem nodig.”
Oorspronkelijk keken ze naar twee afzonderlijke platforms, Magento en Shopify, als alternatieven voor WooCommerce, maar beide bleken hun eigen uitdagingen te hebben. Magento bleek de verkeerde keuze te zijn op basis van het voorraadbeheersysteem van Ventum en vereiste te veel aangepaste configuratie om efficiënt te zijn voor de interne teams van Ventum.
TWIO wendde zich vervolgens tot IDP, een door BigCommerce gecertificeerde bureaupartner, voor suggesties over hoe verder te gaan. “Toen we hoorden dat de teams Shopify overwogen voor de bouw, moesten we in een andere richting adviseren,” legt Persinger uit. “Alles aan dit project klonk alsof ze op zoek waren naar een hoog niveau van maatwerk en geavanceerde functionaliteit, wat Shopify gewoon niet doet. Ik wist dat we voor BigCommerce moesten gaan.”
Toen ze eenmaal een platform hadden gekozen, was het tijd om aan de slag te gaan met het creëren van een krachtige machine die kon matchen met de producten die Ventum verkocht.
Ontwikkeling van de fietsenbouwer.
Misschien wel het belangrijkste onderdeel van de nieuwe site was de fietsenbouwer. Met deze tool kunnen klanten de fiets van hun dromen maken, door items en verschillende SKU's rechtstreeks uit de inventaris van Ventum te halen. De nieuwe bouwer moest naadloos integreren met andere interne systemen en klanten het hoogst mogelijke maatwerk bieden.
"We wilden de fietsenbouwer echt versterken," zei Reaburn.
Met behulp van Doogma, een productpersonalisatie- en aanpassingssoftware, creëerde het team een fietsenbouwer waarmee de klanten van Ventum realtime inventarisgegevens konden zien terwijl ze hun droomfiets bouwden. Bestellingen zouden dan rechtstreeks naar het Ventum-magazijn gaan en snel worden afgehandeld, in plaats van handmatig te factureren en verwerken, zoals voorheen. Dit betekende minder verwarring met de inventaris en een meer naadloze werking in het algemeen.
Een visuele ervaring die past bij de hoogwaardige techniek van hun fietsen.
Wanneer uw klanten gewend zijn aan het zien van levendige heuvels en kleurrijke zonsondergangen vanaf het zadel van een fiets, moet u ze tegemoet treden met opvallende beelden en paginaontwerpen. Met behulp van Shogun Page Builder kon het team van TWIO werkelijk verbluffende ontwerpen maken die konden voldoen aan de visuele verwachtingen van Ventum's klanten. Ze ontwikkelden productpagina's met boeiende beelden, gedetailleerde specificaties en zelfs video's die hun fietsen in actie laten zien op verharde, grind- en circuitomstandigheden.
Het bloggedeelte van hun site, of het 'Journal ,' maakt gebruik van de eigen blogfunctionaliteit van BigCommerce om berichten te maken die meer redactioneel van aard zijn, met video's, aangepaste blokken en diepgaande beelden.
Bureaupartner:
TWIO-merk (branding en ontwerp)
Internet Design and Publishing, Inc. (webontwikkeling)
Uitgelichte toepassingen:
Doogma: Maatwerk en personalisatie
Shogun Page Builder: pagina-aanpassing
Hubspot: Enterprise Resource Planning (ERP)
BigCommerce-services:
Customer Succes Manager voor site-lancering
"Nadat we voor BigCommerce zijn gegaan, hebben we daar absoluut de betere keuze gemaakt met de manier waarop het met alle andere systemen kan worden geïntegreerd."
Valerie Reaburn Directeur Interactive en Operations, TWIO
Sinds hun overstap naar BigCommerce heeft Ventum een enorme boost gezien in de prestaties en klanttevredenheid. Klanten zijn zelfs zo tevreden over de nieuwe Ventum-website dat de sessieduur met 17% is toegenomen en het aantal sessies per gebruiker met 9% is toegenomen.
Maar Ventum is niet alleen onder de indruk van hun nieuwe prestatiecijfers. Met BigCommerce voelt hun team zich bevoegd om de site in eigen handen te nemen en nieuwe functies en mogelijkheden te verkennen wanneer dat nodig is. “Vanaf mijn kant heb ik meer zelf kunnen ondernemen, nieuwe dingen kunnen uitproberen en met verschillende delen van de site kunnen experimenteren,” zegt Harry Keeran, marketingmanager bij Ventum. “Ik kan naar de backend gaan en functies toevoegen die echte voordelen hebben voor ons marketingteam. Ik heb geen technische achtergrond, maar het is makkelijk om naar binnen te gaan en de site te laten doen wat ik wil.”
Keeran weet ook dat als er iets misgaat, hij op de hulp van het BigCommerce-ondersteuningsteam kan rekenen. "Ik aarzel meestal erg om ondersteuningsteams te bellen, omdat ik het gevoel heb dat ze meestal helemaal niet helpen, maar ik had een probleem met onze site en ik dacht: 'Wat dan ook, ik zal het proberen.' Ik heb BigCommerce-ondersteuning gebeld en we hebben het probleem opgelost. Dat was de eerste keer dat ik met ondersteuning aan de telefoon kwam en dacht: 'Wauw. Dat was eigenlijk een heel goede besteding van mijn tijd.'
"Ik geef nooit goede recensies over ondersteuningsteams, en dit is een lovende recensie," vervolgde hij.
"Ik heb zoveel plannen voor de toekomst, en ik weet dat ik al deze dingen kan doen nu we op BigCommerce zitten."
Harry Keeran Marketingmanager, Ventum
Terwijl Ventum de toekomst ingaat, zullen ze blijven innoveren met zowel hun fietsen als hun e-commercesite. “Ik heb zoveel plannen voor de toekomst,” legde Keeran uit, “en ik weet dat ik al deze dingen kan doen nu we bij BigCommerce zijn. E-mails van verlaten winkelwagentjes zijn iets waar we naar kijken, meer dingen met e-mailmarketing, het uitbreiden van digitale advertenties – ik voel me op mijn gemak om naar de back-end te gaan en het allemaal te verkennen.”
Reaburn ziet ook het enorme potentieel van de site die ze hebben helpen creëren, en is enthousiast over het potentieel dat Ventum heeft voor BigCommerce. “De mogelijkheid om met zoveel verschillende tools te integreren opent een wereld aan mogelijkheden voor Ventum,” zei ze. “We hebben met elkaar kunnen samenwerken en een geweldige basis voor de toekomst kunnen creëren. Ik denk dat Ventum vanaf hier alleen maar gaat groeien. BigCommerce heeft hen zo’n groot groeipotentieel gegeven en het daadwerkelijk kunnen beheren van dat klanttraject, of dat nu via e-mail, digitale marketing of sociale media is.”
Gepubliceerd: september 2023
Meer over deze onderwerpen bekijken