TYGRIS Reigns Over B2B Ecommerce with BigCommerce B2B Edition

Discover how customizable, cost-effective and reliable BigCommerce is and why we built it that way.

https://images.ctfassets.net/wowgx05xsdrr/63ny8QzxFY9zJ8X860p4Z/e13c4cc4ddbc6a9992d59747a63264fa/case-study-device-laptop-tygris.png

145%

verhoging van het conversiepercentage

99%

toename van bestellingen

138%

toename van inkomsten

Vergelijking prestaties jan-nov 2020 met jan-nov 2021.

Een ondernemersfamilie die de grenzen verlegt

In 1971 richtte de grootvader van Jed Simpson een bedrijf op in North Ayrshire, Schotland, in eerste instantie om brood op de plank te krijgen. Een halve eeuw later staat Jed aan het roer van wat is uitgegroeid tot TYGRIS, een gevestigde en vertrouwde bron van essentiële reinigings-, smeer- en beschermingsoplossingen voor een groeiend aantal branches.

TYGRIS, in de beginjaren 2000 genoemd naar de tijger, is uitgegroeid tot een B2B-bedrijf dat een sterke identiteit heeft opgebouwd door te investeren in zijn toewijding aan klanten met toonaangevende producten en de kracht van de online aanwezigheid en reputatie van het bedrijf.

En toen was het 2019 en werd Jed algemeen directeur. Hij kreeg een nieuwe doelstelling om het bedrijf binnen een jaar met een miljoen pond te laten groeien. Hij geloofde vurig in het potentieel van online verkoop en vroeg Matt Sandham, directeur van het digitale bureau Bspoq, om de webshop van het bedrijf te lanceren.

Uitdaging

Pioniers laten zich door niets of niemand tegenhouden

Voor ze van start gingen met BigCommerce, verkocht het team vooral per mail en telefonisch. En alsof het veranderen van het verkoopproces niet uitdagend genoeg was, werkte de timing niet in het voordeel van TYGRIS.

Het kostte TYGRIS en Bspoq slechts een paar maanden om begin 2020 de B2B-webshop van het bedrijf op BigCommerce op te zetten. Kort nadat het merk klanten begon te informeren over het plaatsen van bestellingen via de website, sloeg de pandemie toe. "COVID-19 gooide roet in het eten om mensen naar de website te brengen en daar te laten kopen", aldus Simpson. "Iedereen wilde gewoon terug naar zijn comfortzone (mailen en bellen) omdat er al zoveel onzekerheid was in alle andere opzichten."

Toch zag TYGRIS snel de voordelen van het hebben van een webwinkel. Met oplopende tekorten in het Verenigd Koninkrijk voor ontsmettingsproducten hadden klanten, evenals TYGRIS, behoefte aan nauwkeurige voorraadgegevens. Omdat de webshop van TYGRIS voorraadniveaus, prijzen en productinformatie biedt, konden potentiële klanten gemakkelijk vinden wat ze zochten en vol vertrouwen bestellingen plaatsen.

Oplossing

De beste partners zijn degenen die meegroeien

Bij het kiezen van een e-commerceplatform had het TYGRIS-team een oplossing nodig die betrouwbaar was en die snel kon worden geïntegreerd met de bestaande systemen van het bedrijf. "We hebben naar een paar opties voor e-commerceplatforms gekeken", aldus Sandham. "Maar we hadden BigCommerce in het verleden gebruikt voor andere projecten en wisten hoe open en betrouwbaar hun API-systeem is, dus de beslissing was voor ons heel eenvoudig."

Naast de krachtige native functies van BigCommerce biedt een exclusieve samenwerking met B2B Edition nog meer functionaliteit op maat voor B2B-bedrijven, waaronder een snel bestelformulier waarmee kopers naar producten kunnen zoeken op basis van hun codes, evenals een prijsoffertesysteem en een inkooporderfunctie dat een betere controle en tracking van bestelgegevens mogelijk maakt.

Het team wilde ook voorkomen dat het bedrijf het platform zou kunnen ontgroeien. “We hebben voor BigCommerce gekozen omdat het op hetzelfde niveau en met dezelfde snelheid kan schalen als wij”, geeft Simpson aan. “Het platform geeft ons de schaalbaarheid, flexibiliteit en openheid die we nodig hebben om op te starten, wijzigingen aan te brengen en deze te implementeren op het moment dat dat nodig is.”

"We hebben naar een paar opties voor e-commerceplatforms gekeken", aldus Sandham. "Maar we hadden BigCommerce in het verleden gebruikt voor andere projecten en wisten hoe open en betrouwbaar hun API-systeem is, dus de beslissing was voor ons heel eenvoudig."

Matt Sandham-  directeur, bspoq

“We hebben voor BigCommerce gekozen omdat het op hetzelfde niveau en met dezelfde snelheid kan schalen als wij", geeft Simpson aan. "Het platform geeft ons de schaalbaarheid, flexibiliteit en openheid die we nodig hebben om op te starten, wijzigingen aan te brengen en deze te implementeren op het moment dat dat nodig is.”

algemeen directeur van Jed Simpson, Tygris

Casestudy Apparaat Tablet Tygris

Resultaten

De markt altijd een stap voor

De klanten van TYGRIS passen zich snel aan deze nieuwe manier van kopen aan. Bij het vergelijken van de resultaten van januari tot november 2020 met dezelfde periode in 2021, is de groei groot: 99% meer bestellingen en 138% meer omzet. En door de gebruikerservaring en het verkooptraject te optimaliseren, heeft Bspoq bijgedragen aan een meer dan 140% hoger conversiepercentage van ongeveer 3,5% in november 2021.

"We hebben nu een voorsprong van twee jaar op de rest. We zullen daar gebruik van blijven maken en ervoor zorgen dat we goed voorop blijven lopen bij het omarmen van nieuwe kansen die zich voordoen, nieuwe technologieën die opkomen, en ervoor zorgen dat TYGRIS het nummer 1 bedrijf binnen de branche is voor B2B-e-commerce."

algemeen directeur van Jed Simpson , Tygris

Bovendien moesten de distributeurs van TYGRIS toegang hebben tot specifieke activa, gegevens en functionaliteiten. "We hebben de BigCommerce-API en Dropbox Business-API gebruikt om de middleware-portal van MyTYGRIS.com te maken", aldus Sandham. "Dit stelt klanten in staat om een API-verbinding te maken en bestellingen te plaatsen of voorraadniveaus en gegevens te controleren die van het BigCommerce-platform worden gepusht of opgehaald, waarbij MyTYGRIS.com fungeert als validatie tussen alle aangesloten systemen." Door de headless oplossingen van BigCommerce te gebruiken, heeft TYGRIS nu een eenvoudigere manier om de inhoud op de portal en in de winkel bij te werken en te personaliseren met behulp van een uniek configuratiescherm.

Over het algemeen gaan de resultaten voor Simpson verder dan cijfers: "We hebben nu een voorsprong van twee jaar op de rest. We zullen daar gebruik van blijven maken en ervoor zorgen dat we goed voorop blijven lopen bij het omarmen van nieuwe kansen die zich voordoen, nieuwe technologieën die opkomen, en ervoor zorgen dat TYGRIS het nummer 1 bedrijf binnen de branche is voor B2B-e-commerce."

Vooruitkijken

Eerst het Verenigd Koninkrijk, dan de wereld

Momenteel is TYGRIS vooral gericht op de Britse markt, maar het bedrijf trekt al steeds meer belangstelling vanuit de VS, iets waar het merk de komende tijd meer naar gaat kijken. Jed en het team werken zelfs aan een belangrijke rebranding van het bedrijf om de aanwezigheid in het Verenigd Koninkrijk te versterken en nauwere banden met klanten op te bouwen. Een deel van de rebranding omvat de lancering van korte, vermakelijke en op de cultuur gerichte video's.

“Heb je vandaag nog niets buiten je comfortzone gedaan? Ga dan online. Hoe meer mensen je zien, hoe meer je huidige en potentiële klanten je zullen opmerken en vertrouwen. Het is geen risico om het te doen, maar juist een risico om het niet te doen.”

algemeen directeur van Jed Simpson , Tygris

TYGRIS kijkt reikhalzend uit naar de release van BigCommerce's multi-storefront-oplossing die het bedrijf zal helpen wereldwijd te schalen en een echt gelokaliseerde ervaring te bieden in elke nieuwe regio. Bspoq, het marketing- en ontwikkelingsbureau, experimenteert al met de oplossing in gesloten bètatests. 

Wat voor advies Jed aan andere B2B-bedrijven zou geven die nog geen webwinkel hebben gelanceerd? "Doe het gewoon."

“Heb je vandaag nog niets buiten je comfortzone gedaan? Ga dan online. Je zult jezelf er morgen dankbaar voor zijn. Het is een spannende stap. Het voelt alsof je jezelf in gevaar brengt door te veel informatie te delen, maar feit is dat iedereen alles toch al weet. Je kunt tegenwoordig niets meer verbergen, daarvoor is het internet te alomtegenwoordig, dus je kunt er maar beter proactief in zijn. Hoe meer mensen je zien, hoe meer je huidige en potentiële klanten je zullen opmerken en vertrouwen. Het is geen risico om het te doen, maar juist een risico om het niet te doen.”

Publicatiedatum: januari 2022

Meer over deze onderwerpen bekijken

Meer Succesverhalen

Read Case StudyMiniatuur casestudy Fastfix

Fastfix

Lees het verhaal
Read Case StudyCasestudy thumbnail stille zwembaddistilleerders

Silent Pool Distillers

Lees het verhaal
Read Case StudyMiniatuur casestudy Bullitt

Uplift Desk

Lees het verhaal