Gesswein blijft leidend in B2B-e-commerce met BigCommerce

Bekijk hoe personaliseerbaar, kosteneffectief en betrouwbaar BigCommerce is en waarom we het zo hebben ontworpen.

https://images.ctfassets.net/wowgx05xsdrr/5zQGS2RxQqQCIIgk5QEHbe/8f79d9f3b152763ae6624d962ba8cc69/case-study-device-laptop-gesswein.png

10

maanden om beide te implementeren BigCommerce en Acumatica

12.703

SKU's

10.300

Klantgroepen

Prestatiestatistieken vergelijken januari 2022 met januari 2023.

Werken aan een rooskleurige toekomst voor het familiebedrijf.

Gesswein voorziet metaalbewerkers en juweliers al sinds 1914 van hoogwaardig precisiegereedschap. Vanuit hun originele storefront in Manhattan verkopen ze nu aan klanten overal ter wereld via hun verfijnde salesnetwerk en geoliede e-commerce-machine.

Gesswein was er al vroeg bij in de wereld van e-commerce: het bedrijf bouwde zijn eerste website in 2000. Met deze on-premise oplossing, die veel verschillende vormen aannam, wisten ze hun bereik te vergroten. Door de overstap naar nieuwe ERP-software gingen ze echter op zoek naar een nieuw e-commerceplatform waarmee ze konden groeien en hun activiteiten konden vereenvoudigen.

UITDAGING

Beperkte resultaten door de hoge kosten van een on-premise oplossing.

De originele e-commerceoplossing van Gesswein was intern aangepast, zodat de tooling en functionaliteit precies aansloten op de behoeften van het bedrijf. Brilliance Business Solutions, een BigCommerce-partner die zich richt op e-commerceoplossingen voor B2B, hielp met het beheer van de e-commercesite van Gesswein. Na verloop van tijd werd deze oplossing op maat echter voor beide teams een last.

"De totale eigendomskosten van hun on-premise oplossing waren hoog vanwege het vereiste onderhoud", vertelt Lori McDonald, President en CEO van Brilliance Business Solutions. Omdat deze oplossing het team veel tijd en energie kostte, was dit voor Gesswein hét moment om op zoek te gaan naar een nieuwe oplossing, waarmee ze operationele uitdagingen konden overwinnen.

Eerst besloot Gesswein over te stappen op een nieuw ERP-systeem, waarbij al snel werd gekozen voor Acumatica. Daarna gingen ze op zoek naar een e-commerceoplossing die aansloot bij Acumatica op het gebied van functionaliteit, gebruiksgemak en groeipotentieel.

"De totale eigendomskosten van hun on-premise oplossing waren hoog door het vereiste onderhoud."

Lori MacDonald,President en CEO, Brilliance Business Solutions

OPLOSSING

BigCommerce-tools als uitgangspunt voor een B2B-machine.

Omdat het team van Brilliance Business Solutions dat Acumatica naadloos kon worden geïntegreerd met de back-end van BigCommerce, raadden ze Gesswein aan over te stappen op BigCommerce voor hun digitale transformatie.

Het team van Gesswein had hun originele e-commercesite geïntegreerd met hun ERP, zodat gegevens als verzendinformatie, prijzen en productvariaties onderling werden uitgewisseld. Toen het bedrijf van ERP wisselde en overstapte naar BigCommerce, ging die koppeling verloren. Er moest dus een nieuwe koppeling tot stand worden gebracht.

"In plaats van al die gegevens te beheren via het BigCommerce-dashboard, hebben we ingesteld dat de back-end al die informatie overneemt van Acumatica", vertelt Eric Dingeldein, Director of Project and Product Management bij Brilliance Business Solutions. Zo beschikt Gesswein over één centrale bron met alle belangrijke gegevens.

"Door de integratie van BigCommerce met Acumatica kunnen we meer tijd besteden aan zaken die meer inkomsten en waarde opleveren, in plaats van dat we bezig zijn het platform in de lucht te houden", vervolgt hij.

Dankzij de native promotiemanager van BigCommerce kan Gesswein ook promoties inzetten waardoor ze beter kunnen concurreren met de markt. En dat niet alleen: ze kunnen ook concurreren op meer verkoopkanalen dankzij de native omnichannel-integraties van BigCommerce, zoals die met Facebook Marketplace en Google Shopping.

Efficiëntie maximaliseren en processen optimaliseren met B2B Edition.

Nadat het platform was gekozen, gingen ze aan de slag met het ontwikkelen van een oplossing die aansloot op de aangepaste site die Gesswein al meer dan twintig jaar gebruikte. Daarvoor wendden ze zich tot B2B Edition.

Gesswein heeft B2B Edition gebruikt om de toch al robuuste B2B-functies van BigCommerce uit te breiden met nog meer functionaliteit en zo de ervaringen van klanten en het salesteam te verbeteren. Dit blijkt vooral handig te zijn bij het afrekenen. Klanten van Gesswein kunnen kiezen uit een uitgebreide lijst betaalmethoden en inkooporders, en het bedrijf heeft een Quick Order Pad geïnstalleerd zodat het opnieuw bestellen van producten nog eenvoudiger is.

Ze hebben ook de functie voor rollen en bevoegdheden van B2B Edition ingezet om bepaalde medewerkers binnen het bedrijf andere gebruikersbevoegdheden te geven. Sommige medewerkers kunnen alleen artikelen toevoegen aan de winkelwagen, terwijl anderen volledige koopbevoegdheden hebben.

Verder bleek al snel dat naarmate Gesswein meer producten toevoegde aan de voorraad, een gedetailleerde zoekfunctie noodzakelijk was.

"Ze verkopen aan juwelenmakers en metaalbewerkers", legt Dingeldein uit. "De specificaties van hun gereedschappen gaan dus in stappen van enkele millimeters. Ze werken met een heleboel SKU's en hadden dus een heel specifieke, gedetailleerde zoekfunctie nodig."

Ze doorzochten de marktplaats met BigCommerce-apps en vonden de perfecte tool voor hun behoeften: Seachspring. "Dat is het mooie van de Open SaaS-aanpak van BigCommerce: bedrijven kunnen snel met de oplossing aan de slag en daarna naar wens verschillende applicaties van de marktplaats gaan inzetten", vertelt McDonald.

Daarna kwam het opnieuw ontwikkelen van een deel van de aangepaste functionaliteit die de site van Gesswein zo populair maakte onder de klanten. Vanwege het enorme aantal SKU's en producten, gebruikten klanten vaak de aangepaste "Compare"-functie om producten te vergelijken op één scherm. Brilliance Business Solutions ging met dat idee aan de slag en breidde het verder uit.

"We maakten een vergelijkingsfunctie, maar op een andere manier", vertelt Dingeldein. "We ontwikkelden een soort van schematische tabelindeling, zodat klanten alle producten naast elkaar kunnen zien."

"Door de integratie van BigCommerce met Acumatica kunnen we tijd besteden aan zaken die meer inkomsten en waarde opleveren, in plaats van aan het in de lucht houden van het platform."

Eric Dingeldein,Director of Project and Product Management, Brilliance Business Solutions

"Met BigCommerce heeft Gesswein nu sneller dan ooit toegang tot meer functies en functionaliteit. Ze hoeven zich geen zorgen meer te maken over upgrades of hosting. Met deze investering in technologie kan het team echt efficiënter werken."

Lori MacDonald,President en CEO, Brilliance Business Solutions

Casestudy apparaat tablet gesswein

RESULTATEN

Minder onderhoud, meer groei.

In slechts tien maanden hielp het team van Brilliance de Gesswein-catalogus met meer dan 12.000 SKU's naar BigCommerce te migreren en 10.300 klantgroepen te creëren, elk met hun eigen prijzen. Daarnaast wisten ze het ERP-systeem van Gesswein, Acumatica, volledig te integreren met de back-end van BigCommerce, waardoor product- en resourcebeheer een stuk eenvoudiger werd.

Sinds de migratie is voltooid, kan Gesswein zich richten op het uitbreiden van hun e-commerceactiviteiten, in plaats van deze alleen maar op peil te houden.

"Dankzij BigCommerce heeft Gesswein nu veel sneller toegang tot meer functies en functionaliteit", vertelt McDonald. "Ze hoeven zich nu niet meer bezig te houden met upgrades of hosting. Met deze investering in technologie kan het team echt efficiënter werken."

VOORUIT KIJKEN

Het pad naar succes blijven volgen.

Gesswein blijft flink investeren in hun digitale transformatie. Ze weten dat ze tijdens de groei van hun bedrijf kunnen blijven rekenen op BigCommerce en Brilliance, met eenvoudig te implementeren integraties en de passie om B2B's te helpen online succes te behalen.

"Dit was ons eerste grote project waarbij we BigCommerce integreerden met Acumatica. Dat we dat voor het eerst mochten doen bij een trouwe klant als Gesswein, was voor ons een geweldige ervaring", vertelt Dingeldein. "We hebben geluk dat we met BigCommerce en Gesswein aan dit avontuur te mogen blijven werken."

"We hebben geluk dat we met BigCommerce en Gesswein aan dit avontuur te mogen blijven werken."

Eric Dingeldein,Director of Project and Product Management, Brilliance Business Solutions

Gepubliceerd: augustus 2023

Meer over deze onderwerpen bekijken

Meer Succesverhalen

Read Case StudyMiniatuur casestudy is 1 5x

Industrial Tool Supplies

Lees het verhaal
Read Case StudyMiniatuur casestudy Tygris

TYGRIS

Lees het verhaal