Ontdek hoe aanpasbaar, kosteneffectief en betrouwbaar BigCommerce is en waarom we het zo hebben gebouwd.
toename van bestellingen
verhoging van het conversiepercentage
meer sitebezoeken
(Vergelijking van de prestaties in oktober 2022 met juni 2023.)
Voor velen in de transportsector in Europa is EXPRESSO synoniem met tillen. EXPRESSO ontwikkelt al meer dan 70 jaar oplossingen voor het heffen, vervoeren en vervoeren van goederen in Kassel, Duitsland. Hun belangrijkste focus ligt op klantervaring en het helpen van hun klanten om het meeste uit hun producten te halen.
Ze werkten samen met BigCommerce-bureaupartner Blackbit om een betere e-commerce-ervaring voor zowel hun interne teams als hun websitebezoekers te creëren.
De eerste website van EXPRESSO gebruikte Pimcore voor zowel het e-commerceplatform als het PIM-systeem (productvoorraadbeheer). Die website werkte goed, maar EXPRESSO wilde meer: een snelle, flexibele en gebruiksvriendelijke website die een geweldige klantervaring biedt.
EXPRESSO vroeg Blackbit een nieuwe oplossing te vinden waarmee ze pagina's en productvermeldingen eenvoudig konden aanpassen, productinformatie konden integreren en een uitstekende klantervaring konden bieden.
Ze wilden met name hun eigen pagina's kunnen ontwikkelen, met eigen banners, tekstvakken en afbeeldingsgalerieën. Ze wilden ook meer marketingtools integreren en die tools snel en eenvoudig kunnen gebruiken via de back-end van de site.
Dergelijke verbeteringen kunnen een negatieve impact hebben op de prestaties, maar Blackbit durfde de uitdaging wel aan te gaan.
"Pimcore is de basis van ons productinformatiebeheer. In combinatie met BigCommerce als onze front-end voor e-commerce hebben we de optimale oplossing op het gebied van beveiliging, prestaties en flexibiliteit."
Rene Clobes Digital marketing manager, EXPRESSO
Toen Blackbit alternatieve e-commerceplatforms begon te onderzoeken, bereikten drie kanshebbers de shortlist: Shopify, Shopware 6 en BigCommerce. Hoewel elk verschillende niveaus van aanpassings- en integratieopties bood, kozen Blackbit en EXPRESSO voor BigCommerce vanwege de kosten, snelheid en functionaliteit.
De Page Builder van BigCommerce voldeed aan alle aanpassingswensen van EXPRESSO en met de open API's kon het team onder andere marketing- en PIM-tools snel integreren. Bovendien konden ze nog een nieuwe functie toevoegen aan hun site: de mogelijkheid voor klanten om hun eigen steekwagen aan te passen en te personaliseren.
Eindeloze opties voor productconfiguratie zorgen voor een unieke klantervaring.
Een van de meest uitgebreide nieuwe functies op de EXPRESSO-website is de productaanpasser. Met deze nieuwe tool kunnen klanten van EXPRESSO onbeperkt productconfiguraties creëren naar gelang hun eigen unieke wensen. Banden, spades, hendels en meer kunnen allemaal met één klik worden toegevoegd aan een aangepast product en kunnen afzonderlijk van elkaar worden ingesteld. Elke selectie wordt direct weerspiegeld in een productpreview, met de bijgewerkte prijs en productdetails.
Voorheen konden klanten alleen producten kopen met het EXPRESSO-logo erop. Met de nieuwe productbewerker kunnen klanten hun eigen logo of tekst uploaden en op het product laten printen.
De kernfunctionaliteit voor B2B en DTC behouden en verfijnen.
Een groot deel van de activiteiten van EXPRESSO richt zich op B2B. Op hun originele site konden ze hun klanten eenvoudig onderverdelen in B2B en direct-to-consumer (DTC). Daardoor konden ze filteren tussen verwachte verzendopties en betaalwijzen specifiek voor B2B-klanten. Deze functionaliteit moest behouden blijven bij de migratie van de site.
Met BigCommerce wist Blackbit de belangrijkste functies die bijdroegen aan een positieve ervaring voor zowel klanten als beheerders, te behouden en te verfijnen. Dankzij de native B2B-functies van BigCommerce, zoals doelgroepsegmentatie en aangepaste afrekensystemen, kon EXPRESSO de kernfunctionaliteit van hun vorige platform behouden en tegelijkertijd de algehele ervaring verbeteren.
PIM-integratie was de sleutel tot succes.
EXPRESSO besloot weliswaar af te stappen van Pimcore als hun e-commerceoplossing, maar wilde de tool wel blijven gebruiken voor productbeheer. Pimcore fungeerde als dataopslag voor al hun regionale e-commercewinkels en was ook geïntegreerd met Google Merchant Center. Het was dus de basis van hun e-commerceactiviteiten.
Dankzij de open API's kon BigCommerce naadloos worden geïntegreerd met Pimcore. "Pimcore is de basis van ons productinformatiebeheer", aldus Rene Clobes, Digital Marketing Manager bij EXPRESSO. "In combinatie met BigCommerce als onze front-end voor e-commerce hebben we de optimale oplossing op het gebied van beveiliging, performance en flexibiliteit."
Design en UX waren cruciaal bij de make-over.
Voor het nieuwe siteontwerp nam Blackbit het Cornerstone-thema van BigCommerce als uitgangspunt, omdat het uitstekend aansloot op de uitgebreide productcatalogus van EXPRESSO. Vervolgens gebruikten ze de Page Builder van BigCommerce om het paginaontwerp te verbeteren en aan te passen. Hierdoor konden de interne teams van EXPRESSO hun eigen pagina's maken voor nieuwe producten of campagnes nadat de basis van de website was gemaakt.
Bureau:
Uitgelichte toepassingen:
Page Builder: de native page builder van BigCommerce
ShipperHQ: verzending en verwerking
Technische kenmerken:
Pimcore: productvoorraadbeheer
"Dankzij de nauwe samenwerking met het Blackbit-team, het gezamenlijke projectmanagement en de doelgerichte implementatie, hebben we de technologie achter onze website van een volledig nieuwe basis kunnen voorzien, en dat binnen het budget."
Rene Clobes digital marketing manager, expresso
“De sterke punten van onze oorspronkelijke winkel zijn niet alleen met succes behouden, maar ook verrijkt met een specifieke klantbenadering. De nieuwe technologie vereenvoudigt ons dagelijks werk met veel handige functies. Het is een echte gamechanger.”
RENE CLOBES Digitale Marketingmanager, EXPRESSO
Dankzij samenwerking en communicatie kon Blackbit de EXPRESSO-site van een raamwerkarchitectuur migreren naar het BigCommerce-platform. Blackbit wist alle wensen van EXPRESSO te implementeren, van de geïntegreerde PIM-oplossing tot de gedetailleerde pagina-aanpassing, en daarbij de geweldige klantervaring van hun vorige implementatie te behouden en te verrijken.
"Dankzij de nauwe samenwerking met het Blackbit-team, het gezamenlijke projectmanagement en de doelgerichte implementatie, konden we de technologie achter onze website van een compleet nieuwe basis voorzien, binnen het budget", vertelt Clobes.
"De sterke punten van onze originele winkel zijn niet alleen behouden, maar zelfs verrijkt met een klantgerichte benadering. De nieuwe technologie biedt tal van handige functies, waardoor onze dagelijkse werkzaamheden een stuk eenvoudiger zijn geworden. Er ging echt een wereld voor ons open", vertelt Clobes.
"Blackbit geeft ons sinds 2016 klantgerichte en betrouwbare adviezen op het gebied van e-commerce. Hun aanbevelingen zijn altijd afgestemd op onze doelen en behoeften, en draaien in de basis om een algemeen begrip van technologie, mogelijkheden en budget."
Rene Clobes Digital marketing manager, EXPRESSO
EXPRESSO kijkt uit naar een mooie toekomst met BigCommerce, waarbij ze profiteren van de nieuwste technologische innovaties en gebruikmaken van de functies en functionaliteit die hen onderscheiden van hun concurrenten.
Blackbit blijft wekelijks bijeenkomen met het EXPRESSO-team en biedt begeleiding en deskundige oplossingen voor hun klanten, hoe groot de vraag ook is.
"Blackbit geeft ons sinds 2016 klantgerichte en betrouwbare adviezen op het gebied van e-commerce. Hun aanbevelingen zijn altijd afgestemd op onze doelen en behoeften, en draaien in de basis om een algemeen begrip van technologie, mogelijkheden en budget."
Gepubliceerd: oktober 2023
Meer over deze onderwerpen bekijken