Molly Mutt maakt met BigCommerce het leven mooier voor huisdieren en hun baasjes

Ontdek hoe flexibel, kosteneffectief en betrouwbaar BigCommerce is en waarom we het zo hebben gemaakt.

Casestudy van Molly Mutt - laptop

170%

omzetstijging in YoY na één jaar

31%

omzetstijging in YoY na twee jaar

13%

stijging van de AOV na drie jaar

Je hondenbed in een handomdraai weer schoon.

Het verhaal van Molly Mutt begint in 2008, met drie vieze hondjes die samen met hun baasje, Molly Mundt, in een appartement in San Francisco woonden. Zoals ieder baasje weet, krijg je met drie vieze hondjes vanzelf ook drie vieze hondenbedden. Molly had geen wasmachine of droger, dus ze moest alle drie de bedden de iconische maar steile heuvels van San Francisco op sjouwen naar de dichtstbijzijnde wasserette.

Na een hoop heen en weer slepen kreeg ze een geweldig idee. “Wat als die bedden nou afneembare hoezen hadden, zodat ik ze los kon wassen?” Molly sloeg de handen ineen met oude vriend en collega Art Simon. Samen richtten ze Molly Mutt op met de missie om duurzame producten te maken die het leven van huisdierenbaasjes makkelijker maken.

Ondertussen is Molly Mutt internationaal bekend geworden met hoogwaardige hondenbedhoezen en andere huisdierproducten, zoals benchhoezen. Allemaal met prints ontworpen door Molly zelf. Al gauw begon het bedrijf te groeien en Molly en Art snapten dat ze een betrouwbaar e-commerceplatform nodig hadden dat hen bij kon houden.

UITDAGING

Het werk aan onderhoud en hosting van Magento 1.

Oorspronkelijk was de webshop van Molly Mutt een online storefront op basis van Magento 1. Maar naarmate het bedrijf groeide, zagen de oprichters dat een lokaal gehoste e-commercesite regelmatig onderhoud nodig had. In de tijd die dat kostte, konden zij niet doen wat ze juist zo leuk vonden: het ontwerpen van nieuwe huisdierproducten en unieke prints.

Toen ze in 2019 hoorden dat Magento 1 niet meer ondersteund werd, besloten ze bij Molly Mutt dat het genoeg was.

“We hadden geen zin meer in de rompslomp van Magento, waarbij we zelf voor de hosting moesten zorgen”, zegt Charles Combs, hoofd Marketing bij Molly Mutt. “We moesten zelf het onderhoud doen dat kwam kijken bij het opschalen van de servers, zodat we meer traffic aankonden. Dat was onze verantwoordelijkheid. En daar wilden we ons helemaal niet mee bezig houden.” 

Daarom gingen Combs en de rest van het team op zoek naar een e-commerceplatform dat gehost werd in de cloud, zodat ze ongestoord konden groeien. Kort nadat ze met hun zoektocht waren begonnen, kwamen ze terecht bij BigCommerce.

“BigCommerce bleef maar in onze zoekresultaten verschijnen. We hadden iets nodig dat schaalbaar en flexibel was, en daarnaast in de cloud gehost werd”, legt Combs uit. “Uiteindelijk ging het tussen BigCommerce en Shopify. En we hadden een veel beter gevoel bij BigCommerce, dat als een partner naast ons zou komen te staan, in plaats van alleen maar een dienst die we afnamen.”

“Het kwam echt neer op BigCommerce en Shopify. En we hadden een veel beter gevoel bij BigCommerce, dat als een partner naast ons zou komen te staan, in plaats van alleen maar een dienst die we afnamen.”

Charles Combs hoofd Marketing bij Molly Mutt

OPLOSSING

Alles volledig aanpasbaar.

Met de hulp van BigCommerce's Implementatieteam, Customer Success Team en bureaupartner Modelic stapte Molly Mutt naadloos over van Magento 1 – zonder in te leveren op SEO-waarde.

Bij het ontwikkelen van de nieuwe webshop gaf Molly Mutt aan Modelic de opdracht om een onmisbare feature in te bouwen: de bundelfeature. Daarmee kunnen klanten meerdere gerelateerde producten tegelijk bestellen, zodat ze niet meer eindeloos hoeven te klikken om alles voor hun geliefde viervoeter te vinden. 

“We hebben de bundelfeature gebouwd op een offsite database die in realtime met de browser van de klant communiceert. Zo kunnen klanten de ideale maat, kleur en print kiezen en krijgen ze precies wat ze willen, in plaats van iets kant-en-klaars”, zegt Matthew Coles, Account Director bij Modelic. 

Deze bundelfeature is een essentieel onderdeel van de website en online sales van Molly Mutt. De producten worden zo gepresenteerd dat klanten eerder gerelateerde producten aan hun winkelwagentje toevoegen, zodat de gemiddelde bestelwaarde stijgt. Daarnaast past de feature automatisch exclusieve kortingen toe op gebundelde artikelen als beloning voor de klant.

Robuuste native functies en eenvoudig te installeren apps.

De doorslaggevende factor bij Molly Mutt's keuze voor BigCommerce was de native functionaliteit en eenvoudig te installeren apps van het platform. Molly Mutt wilde kunnen opschalen met native BigCommerce-functies zoals verfijnd zoeken, ook bekend als geavanceerde productfiltering.

Daarnaast heeft Molly Mutt al met andere dierenwinkels zaken kunnen doen dankzij de ingebouwde B2B-functies van BigCommerce, zoals prijslijsten, beperkte login en klantgroepen. 

“BigCommerce had de meeste ingebouwde functionaliteit die we nodig hadden, zonder extra kosten. We hoefden geen app te downloaden die op de servers van een derde partij werd gehost”, zegt Combs. “Bij BigCommerce was dat allemaal ingebouwd. Dat was belangrijk voor ons.”

Molly Mutt gebruikt verschillende apps, waaronder Tag Rocket, dat tags van derden in de BigCommerce-shop installeert zonder dat daar programmeerkennis voor nodig is. Een andere favoriet van Molly Mutt is LimeSpot, dat een persoonlijke ervaring creëert voor klanten die hun online shop bezoeken.

Het merk Molly Mutt komt tot leven.

De eerste anderhalf jaar dat de nieuwe site in de lucht was, gebruikte Molly Mutt een van de kant-en-klare BigCommerce-thema's en ging de omzet al flink omhoog. Het team besloot Modelic te vragen om een eigen thema te ontwikkelen dat precies bij het merk paste.

“We zagen onze omzet flink stijgen en profiteerden daarnaast van alle andere features van BigCommerce. Toen beseften we dat we echt een sprong vooruit konden maken”, legt Combs uit. “We begonnen na te denken over een template die op alle fronten bij ons merk paste. Leuke kleine details, eigen icoontjes. Dat soort dingen.”

Modelic ging aan de slag met het bouwen van een site die net zo uniek en creatief was als het merk. En ze stelden niet teleur. Aan alles was gedacht: van Molly Mutt's streven naar duurzaamheid en hun samenwerking met Climate Neutral tot een FAQ-pagina met een Spotify-playlist met alle liedjes waar de prints naar zijn vernoemd.

“We hebben met plezier ontwikkeld op BigCommerce. We kunnen aanpassingen maken waar dat nodig is, maar de basisfunctionaliteit is ijzersterk, dus daar kunnen we altijd op bouwen. Tegelijkertijd hebben we de vrijheid om hier en daar interessante workarounds en aanpassingen door te voeren, zodat we onze eindklant goed van dienst kunnen zijn”, zegt Coles.

“We zagen onze omzet flink stijgen en profiteerden daarnaast van alle andere features van BigCommerce. Toen beseften we dat we echt een sprong vooruit konden maken.”

CHARLES COMBS HOOFD MARKETING BIJ MOLLY MUTT

“We hebben met plezier ontwikkeld op BigCommerce. We kunnen aanpassingen maken waar dat nodig is, maar de basisfunctionaliteit is ijzersterk, dus daar kunnen we altijd op bouwen. Tegelijkertijd hebben we de vrijheid om hier en daar interessante workarounds en aanpassingen door te voeren, zodat we onze eindklant goed van dienst kunnen zijn.”

MATTHEW COLES, ACCOUNT DIRECTOR BIJ MODELIC

Casestudy van Molly Mutt - tablet

RESULTATEN

Een enorm succes.

Na de overstap van Magento 1 naar BigCommerce zag Molly Mutt een enorme omzetstijging.

“In ons eerste jaar op BigCommerce groeide onze omzet met 170% jaar op jaar. We hadden dus nog volop mogelijkheden om te groeien”, zegt Combs. 

Toen het team van Molly Mutt eenmaal zag hoeveel succes ze hadden met een kant-en-klaar BigCommerce-thema, besloten ze dat het tijd was om samen met Modelic een eigen thema te ontwikkelen. Binnen een jaar na de lancering van nieuwe website was de omzet van Molly Mutt met 31% toegenomen.

“Modelic begreep echt wat we wilden, wie we waren, en wie onze klanten waren. En omdat ze het BigCommerce-platform door en door kennen, konden ze precies het thema bouwen dat we nodig hadden. Dat maakt het onze klant makkelijker om ons product te leren kennen en te kopen”, zegt Kammen.

Met het nieuwe thema is de Molly Mutt-site geoptimaliseerd voor hogere conversie. Sinds de lancering van de nieuwe site ziet Molly Mutt dan ook elk jaar weer een stijgende groei. En dankzij de bundelfeature, de integratie van apps en andere aanpassingen is de gemiddelde bestelwaarde binnen drie jaar op BigCommerce met 13% verhoogd.

“Daaruit blijkt wel dat we de juiste keuze hebben gemaakt, zowel qua platform als qua ontwikkelingspartner”, zegt Combs.

“In ons eerste jaar op BigCommerce groeide onze omzet met 170% jaar op jaar. We hadden dus nog volop mogelijkheden om te groeien.”

Charles Combs hoofd Marketing bij Molly Mutt

VOORUIT KIJKEN

Uitbreiden via omnichannel- en groothandelverkoop.

Molly Mutt is naam aan het maken in de huisdierenbranche. Met hun stevige, duurzame producten met speciaal ontworpen printjes blijven deze hondenliefhebbers ongetwijfeld succes boeken.

Terwijl Molly Mutt groeit, verdiept het team zich in de wereld van de omnichannel-verkoop. Momenteel verkopen ze via marktplaatsen zoals Chewy en Amazon, maar ze willen de functionaliteiten van BigCommerce gebruiken om uit te breiden naar andere platformen. 

“We willen dat Molly Mutt beschikbaar is op alle sites waar huisdiereigenaren kijken naar duurzame en milieubewuste hondenproducten”, zegt Combs. “Die inventaris en die producten moeten we kunnen koppelen aan bestaande e-commercewebsites. Dat is de kant die we op moeten.”

Daarnaast is het team van plan om de B2B-kant van hun bedrijf uit te bouwen, zodat ze conversie kunnen genereren bij dierenwinkels. “We hebben ook groothandelklanten, dus we gaan zeker de B2B Edition onderzoeken om te zien of we ook die kant van de zaak kunnen stroomlijnen”, vertelt Combs.

“We hebben dus de juiste keuze gemaakt, zowel qua platform als qua ontwikkelingspartner.”

Charles Combs hoofd Marketing bij Molly Mutt

Gepubliceerd: april 2024

Meer over deze onderwerpen bekijken

Meer Succesverhalen

Read Case StudyCasestudy thumbnail Beierse uurwerken

Bavarian Clockworks

Lees het verhaal
Read Case StudyBurrow-miniatuur

Burrow

Lees het verhaal
Read Case StudyCasestudy thumbnail designerie

Designerie

Lees het verhaal