BigCommerce maakt de e-commercerit van Mango Bikes leuker

Ontdek hoe flexibel, kosteneffectief en betrouwbaar BigCommerce is en waarom we het zo hebben gemaakt.

https://images.ctfassets.net/wowgx05xsdrr/56jcJc7WgEo00uZM3crU4H/2618ac30ce606f414b4e503ff30c78c1/case-study-device-laptop-mango.png

70%

verhoging van het conversiepercentage

46%

hogere gemiddelde bestelwaarde

36%

toename van inkomsten

Vergelijking maandelijkse groei november 2020 met maart 2021.

Een onverwachte reis

Andrew Hassard was niet van plan een bedrijf te kopen dat onder administratie stond, maar daar deed hij eind 2017 precies dat. Andrew bewees dat de waarheid vreemder is dan fictie en kocht het bedrijf Mango Bikes, verhuisde het van Cirencester, Engeland naar Ballyclare, Noord-Ierland en lanceerde het bedrijf opnieuw op 1 januari 2018.  

“Ik denk dat het niet echt mijn bedoeling was om Mango Bikes te kopen. Dat zeg ik tegen iedereen, en het is waar. Ik bekeek de boeken en wat ik zag was een merk en een bedrijf. De kostenbasis was iets te hoog, maar het merk was nog steeds in goede staat”, aldus eigenaar en algemeen directeur van Mango Bikes Andrew Hassard. “Het merk was goed. Het was leuk en spannend, en ik dacht dat ik er iets mee kon doen.”

Andrew en zijn team drukten op de resetknop en ontdeden het bedrijf van zoveel mogelijk kosten om het zo lean mogelijk te maken om te zien of het echt zou kunnen werken. Als dat zo was, zouden er plannen voor de toekomst gemaakt worden. Ongeveer zes maanden nadat hij het bedrijf had gerund, zag Andrew dat het inderdaad zou kunnen werken. In 2019 verwijderde het team fietsen uit het assortiment en voegde er nieuwe aan toe. Toen kwam het jaar dat alles veranderde: 2020.

Het plan voor 2020 was om Mango Bikes een duwtje in de rug te geven, de kop van het merk boven de wolken te steken en te kijken wat er zou gebeuren. Welnu, er vond een pandemie plaats en die veranderde het strategische plan van Mango een beetje. “Het werd gek voor ons. De hele fietsindustrie werd gewoon gek, maar op een goede manier. We ontdekten dat we niet zoveel hoefden te pushen als we aanvankelijk dachten. Zoals later bleek, bleek 2020 een goed jaar voor de fietsindustrie”, aldus Hassard.

Uitdaging

Tegen de muur slaan

Dat goede jaar legde ook de beperkingen van het servergebaseerde e-commerceplatform van Mango Bikes bloot. Het werd Andrew en zijn team duidelijk dat hun eens zo betrouwbare website zonder hoofd, gebouwd op WooCommerce, minder betrouwbaar en steeds inefficiënter werd. 

Het fietsenbedrijf kampte met problemen met de stabiliteit van de site en prestatieproblemen, waaronder mobiele functionaliteit. Op dat moment realiseerde het team zich dat het huidige e-commerceplatform niet geschikt zou zijn voor de plannen die het voor de toekomst had. 

Aanpassing op WooCommerce was niet zo eenvoudig. De aanpassingstool, rechtstreeks ingebouwd in het thema van de site, was moeilijk te updaten en dwong het team van Mango Bikes vaak een enorm testproces te doorlopen om erachter te komen welke thema-updates ervoor zorgden dat de aanpassingsfunctie niet meer werkte. 

“Het was niet gemakkelijk om mee te werken en het was niet flexibel. Er zaten ongeveer 60 plug-ins in. We wisten waarom sommigen van hen daar waren, maar anderen niet. En toen we ze uitschakelden, leek het alsof de helft van de site zou verdwijnen”, zei Hassard. “Pogingen om onze site te hacken namen toe en het werd steeds moeilijker om de site veilig te houden.”

Afscheid nemen van de servergebaseerde website betekende afscheid nemen van wat Andrew omschreef als een soort patch hier en een plug-in daar. “Je hebt óf te weinig capaciteit, óf je hebt te veel en betaalt voor iets dat je niet gebruikt. Het werd allemaal te ingewikkeld en kwam op het punt waarop we gewoon opnieuw wilden beginnen met een schoon systeem”, aldus Hassard.

“Gebruiksvriendelijkheid, prestaties en beveiliging stonden hoog op onze prioriteitenlijst voor een nieuw platform. En we wilden iets dat we dagelijks konden gebruiken zonder voortdurende tussenkomst van ontwikkelaars”, aldus Hassard.

Met deze prioriteiten in gedachten besloot Mango Bikes dat het zijn nieuwe winkel zou bouwen met behulp van een cloudgebaseerde oplossing. “Een cloudgebaseerd platform zou ons helpen de toegenomen verkeersvraag te beheren en een beter op maat gemaakte ervaring te bieden die ons zou helpen sitebezoekers van over de hele wereld te verrassen en te entertainen”, aldus Hassard.

“Gebruiksvriendelijkheid, prestaties en beveiliging stonden hoog op onze prioriteitenlijst voor een nieuw platform. En we wilden iets dat we dagelijks konden gebruiken zonder dat er voortdurend tussenkomst van de ontwikkelaar nodig was.”

Andrew Hassard Eigenaar en algemeen directeur van Mango Bikes

Oplossing

De remmen loslaten en momentum winnen met BigCommerce

Naast BigCommerce heeft Mango Bikes Shopify, GoDaddy, Magento, WooCommerce en Craft doorgelicht. Andrew vond sommige te duur, terwijl andere niet in staat waren om een customiser aan te kunnen of toegang te verlenen tot het bouwen ervan. En na al dat onderzoek koos het bedrijf Craft als zijn nieuwe e-commerceplatform. Maar dat is natuurlijk niet het einde van het verhaal.

“Bij het bouwen van de site ontdekten we dat we vanaf het begin voor BigCommerce hadden moeten kiezen, omdat we ons realiseerden dat het platform ons de flexibiliteit zou geven die we wilden en toegang tot de code die we naar wens konden aanpassen. Het was iets dat we bij Craft niet kregen,” zei Hassard.

Mango Bikes gooide opnieuw het roer om en werd in april 2021 officieel gelanceerd op BigCommerce.

“Met BigCommerce hebben we een betrouwbare site kunnen bouwen die ons meer capaciteit gaf als we die nodig hadden, en minder als we die niet nodig hadden. We controleren niet elke 15 minuten of de website werkt. We hebben er gewoon vertrouwen in dat de site actief is, veilig is en presteert”, aldus Hassard.

Agencies Mellor & Smith en de RANDEM Group speelden een sleutelrol in de mondiale ambities van Mango Bikes. Mellor & Smith begreep het merk zo goed dat de ontwerpen voor de voorkant er raketbrandstof onder brachten, wat Andrew noemde, om het bedrijf te laten opvallen. De RANDEM Group nam deze ontwerpen en gebruikte haar technische expertise om ze tot leven te brengen, inclusief de op maat gemaakte customiser-app van Mango Bikes.

“Een fiets kopen moet een leuk proces zijn. Een van de beste dingen is het kiezen van kleuren en stijlen. De meeste fietsmerken beslissen voor jou. Geen mangofietsen! Negentig procent van onze fietsen zijn maatwerkaankopen. Bij onze kern ligt maatwerk en we zoeken voortdurend naar manieren om meer keuzes, stijlen en opties aan te bieden, terwijl we het voor iedereen gemakkelijk maken om te winkelen en te begrijpen wat ze doen”, aldus Hassard.

Op het moment dat dit artikel wordt geschreven, worden de verschillende fietsaanpassingsopties geschat op ruim zes miljoen combinaties. Geen twee fietsen zijn precies hetzelfde. En fietsenmonteurs en -monteurs stellen ook dat geen twee werkdagen precies hetzelfde zijn.

Uitgelichte toepassingen:

Technische kenmerken:

  • Customer Relationship Management (CRM)

Apps om alles draaiende te houden

Mango Bikes wendde zich tot de app-marktplaats van BigCommerce voor de juiste tools om de mogelijkheden van de website uit te breiden. Het merk koos voor Costido om de marketingactiviteiten te stroomlijnen en voor Google Sales & Orders om de catalogus over te brengen naar het Google Merchant Center, zodat het makkelijker werd om de voorraad te beheren en aan shoppers te laten zien.

“Het gebruik van Klaviyo maakt het een stuk eenvoudiger om persoonlijker te zijn in onze e-mailmarketing. Het stelt ons in staat om op een leuke en goed getimede manier met klanten te communiceren met relevante inhoud”, aldus Hassard. “We gebruiken ook Glew, een uitgebreide rapportagetool die ons een duidelijke en onbevooroordeelde beoordeling geeft van alles op onze site, zoals verkoop-, marketing-, verkeers- en klantgegevens.”

“Met BigCommerce hebben we een betrouwbare site kunnen bouwen die ons meer capaciteit gaf als we die nodig hadden, en minder als we die niet nodig hadden. We controleren niet elke 15 minuten of de website werkt. We hebben er gewoon vertrouwen in dat de site actief, veilig en goed presteert.”

ANDREW HASSARD EIGENAAR EN ALGEMEEN DIRECTEUR, MANGO BIKES

Casestudy Apparaat Tablet Tygris

Resultaten

Vooraan uitstappen

Met BigCommerce als basis heeft Mango Bikes nu een website die de look, feel en klantinteractie biedt waar het merk bekend om wilde staan. "We brengen het bedrijf nu naar nieuwe markten, regio's en kanalen zonder veel of geen extra werklast of gedoe voor het team toe te voegen", aldus Hassard. “Als het op bruikbaarheid aankomt, is BigCommerce een fluitje van een cent om mee te werken. Het verwerken van bestellingen, het toevoegen van nieuwe producten en het integreren met de andere technologie die we gebruiken is helemaal niet moeilijk.”

Het vorige platform van Mango Bikes vereiste veel handmatige taken en systeemcontroles, maar op BigCommerce zegt Andrew: “Met BigCommerce is dat allemaal niet nodig. Ik maak me geen zorgen over de prestaties van de site, het uitvallen van de customizer of problemen met het afrekenen. Al deze dingen, je vergeet ze gewoon. En dan zijn het de proactieve zaken en de toegevoegde waarde waar je je op concentreert.” 

Deze activiteiten met toegevoegde waarde resulteerden erin dat Mango Bikes een stijging van 70% in het conversiepercentage, een stijging van 46% in de gemiddelde bestelwaarde en een stijging van 36% in de omzet ervoer bij het vergelijken van de prestaties van september 2021 met die van april voor hetzelfde jaar.

“Als het op bruikbaarheid aankomt, is BigCommerce een fluitje van een cent om mee te werken. Het verwerken van bestellingen, het toevoegen van nieuwe producten en het integreren met de andere technologie die we gebruiken is helemaal niet moeilijk.”

ANDREW HASSARD EIGENAAR EN ALGEMEEN DIRECTEUR, MANGO BIKES

Vooruitkijken

Zorg dat je spel in de juiste versnelling komt

Mango Bikes zal blijven profiteren van de live en on-demand training van BigCommerce University om zijn bedrijf op te bouwen en in de toekomst succesvoller te maken. “De training van BigCommerce is echt goed. Het is ontworpen voor mensen die de website dagelijks gebruiken en verzandt niet in technische termen. We krijgen precies wat we nodig hebben om ons bedrijf strategisch en efficiënt te runnen”, aldus Hassard.

Momenteel is Groot-Brittannië de kernmarkt voor Mango Bikes. De afgelopen jaren is het bedrijf echter naar andere Europese regio's verhuisd, zoals Duitsland en Scandinavië. Het is ook aanwezig in de Verenigde Staten. En het merk wil in de toekomst graag naar Australië en Japan verhuizen. “Naarmate we groeien en steeds meer eisen stellen aan de manier waarop we in elk van de regio’s samenwerken, zal BigCommerce de solide basis zijn die we nodig hebben om alles op te bouwen”, aldus Hassard. “Vanuit mijn standpunt is BigCommerce een innovatief, wereldwijd vertrouwd e-commerceplatform dat een belangrijke rol speelt en zal spelen bij het wereldwijd brengen van ons merk.”

“Vanuit mijn standpunt is BigCommerce een innovatief, wereldwijd vertrouwd e-commerceplatform dat een belangrijke rol speelt en zal spelen bij het wereldwijd brengen van ons merk.”

ANDREW HASSARD EIGENAAR EN ALGEMEEN DIRECTEUR, MANGO BIKES

Publicatiedatum: december 2022

Meer over deze onderwerpen bekijken

Meer Succesverhalen

Read Case StudyMiniatuur casestudy LARQ

LARQ

Lees het verhaal
Read Case Study2261 Cd casestudy Yeti Cycles tablet Sj@1X

Yeti Cycles

Lees het verhaal