Ontdek hoe flexibel, kosteneffectief en betrouwbaar BigCommerce is en waarom we het zo hebben gemaakt.
maanden om de Britse site te lanceren
gelokaliseerde websites
landen waarin ze verkopen
Prestatiestatistieken vergelijken 1 april - 5 mei 2022 met 1 juli - 5 augustus 2022.*Verkochte producten vergelijken de eerste 15 maanden van gebruik op Bigcommerce met de laatste 15 maanden op het oudere platform.
HMD Global (HMD) , een Fins bedrijf met een wereldwijde voetafdruk, is een fabrikant en verkoper van elektronische apparaten en de exclusieve licentiehouder van het merk Nokia voor telefoons en tablets. Het bedrijf werd voor het eerst gelanceerd in 2016 en richtte binnen het eerste jaar al snel 50 kantoren op. Tegenwoordig heeft HMD 345.000 verkooppunten in acht regio's en is het de grootste leverancier van 4G-telefoons ter wereld.
HMD blijft niet alleen zijn Nokia-portfolio uitbreiden met feature-telefoons, herboren klassiekers, connectiviteitsdiensten, accessoires en meer, maar zet zich ook sterk in voor duurzaamheid. Het merk kreeg in 2022 zelfs de platina-status van het duurzaamheidsbeoordelingsbureau EcoVadis, waardoor HMD in de top 1% van hun branche terechtkwam vanwege zijn toewijding aan duurzame praktijken.
Hoewel HMD voornamelijk online begon om zichtbaarheid te krijgen, ontdekte het merk al snel dat e-commerce een essentieel onderdeel was om concurrerend te blijven en wereldwijd te bloeien — en het had het juiste zakelijke e-commerceplatform nodig om zijn online strategie uit te voeren.
Na eerst een cloudgebaseerde oplossing te hebben gelanceerd, ontdekte HMD al snel dat het meer uit zijn e-commerceplatform moest halen. Omdat het niet mogelijk was om snel sitewijzigingen door te voeren en er extra ontwikkelingskosten waren, voelde het bedrijf zich belemmerd in zijn innovatie en vrijheid om te groeien. Daarom besloot HMD dat het een oplossing nodig had met betere prestaties, meer end-to-end controle en snellere time-to-market.
“We wilden sneller gaan. Door een extern bedrijf te gebruiken, hadden we elke keer dat we iets nieuws wilden doen weinig controle over de tijdlijnen en kosten van de ontwikkeling”, aldus Bertrand Dupuis, HMD's algemeen directeur van Europese E-commerce en Marketing. “Op de lange termijn is het goedkoper om een eigen platform te hebben. Strategische e-commerce wordt een superbelangrijk kanaal in de branche.”
In de hoop op kortere ontwikkelingstijd en -kosten besloot HMD op zoek te gaan naar een toonaangevende SaaS-oplossing — een oplossing die aan de zakelijke vereisten zou voldoen en het team controle zou geven over alle aspecten van de website, legt Jenni Schneider, HMD's directeur van Sales en Marketing, uit.
"We wilden er zeker van zijn dat we een oplossing hebben waarmee we echt die naadloze consumentenervaring kunnen hebben die is geïntegreerd in onze bestaande aanwezigheid op het web", aldus Schneider.
Na verschillende platforms te hebben geëvalueerd, lanceerde HMD in november 2020 zijn website op BigCommerce.
"We wilden er zeker van zijn dat we een oplossing hebben waarmee we echt die naadloze consumentenervaring kunnen hebben die is geïntegreerd in onze bestaande aanwezigheid op het web."
Jenni Schneider, directeur verkoop- en marketingmogelijkheden, HMD
Voor HMD bracht de overstap naar BigCommerce twee grote voordelen met zich mee: een meer naadloze klantervaring en de mogelijkheid om eenvoudig te integreren met de bestaande systemen.
"We hebben naar meerdere alternatieven gekeken en BigCommerce was de beste keuze", aldus Schneider. “Het heeft echt uitgebreide API-mogelijkheden die essentieel waren voor ons om een end-to-end-architectuur en een naadloze consumentenervaring te creëren – die geïntegreerd is in onze bestaande aanwezigheid op het web – van aankoop tot levering. De flexibiliteit van het platform met de meerdere add-ons en de marktplaatstoepassingen stelde ons ook in staat om uit te breiden naar andere kanalen en meerdere opties voor betalingsgateways te integreren.”
Met de Checkout SDK van BigCommerce heeft HMD uitgebreid gebruikgemaakt van de open API's om op elk van zijn locaties unieke ervaringen op te bouwen. Hoewel het bedrijf consistent blijft in zijn branding en thema's, heeft elk van zijn 10 online winkels zijn eigen unieke kassa, betalingsoplossingen en andere landspecifieke verschillen.
“We hebben één hoofdbetalingsgateway die we in al onze winkels gebruiken en die we vervolgens voor elke winkel kunnen configureren. We vragen ons af: 'Wat zijn de betaalmethoden die we in elke winkel willen aanbieden?' Omdat niet iedereen Google Pay heeft en niet elke markt Google Pay nodig heeft”, legt Schneider uit. “Er zijn enkele Europese markten met zeer specifieke lokale betaalmethoden die worden ondersteund door de betalingsgatewayprovider, dus die kunnen we aanbieden als onderdeel van het afrekenen. Het is heel eenvoudig om dat in te stellen met BigCommerce en de provider van de betalingsgateway.”
Naast afrekenen en betalen heeft HMD ook rekening moeten houden met belastingen. Door gebruik te maken van de native mogelijkheden van BigCommerce, kan het wereldwijde merk belastingregels beheren, en zelfs in de VS — waar belastingregels wat gecompliceerder kunnen zijn — kon HMD integreren met Avalara, een tool voor het automatiseren van omzetbelasting van derden.
Om zijn omnichannel-aanwezigheid te vergroten, maakt HMD ook gebruik van plug-ins voor Marketplace-connectoren. Met behulp van Feedonomics in de VS integreert het merk met Walmart en wil binnenkort beginnen met verkopen op eBay in het VK.
De API-first-architectuur stelt het HMD-team ook in staat om zijn eigen capaciteiten te ontwikkelen die integreren met zijn merkpositionering, die zich richt op het leveren van duurzame, betrouwbare en duurzame apparaten. HMD heeft een handelsaanbieding gelanceerd waarmee gebruikers hun oude Nokia-telefoons terug kunnen verkopen aan het merk in ruil voor korting op een nieuw apparaat. Dit alles is direct online mogelijk, dankzij de mogelijkheden die het HMD-team heeft gebouwd door gebruik te maken van de BigCommerce API's.
Een vertrouwd team van e-commerce-experts.
Door een vertrouwde partner te vinden in BigCommerce, heeft HMD vol vertrouwen kunnen groeien en innoveren als een wereldwijde onderneming, wetende dat ze bij elke stap deskundige ondersteuning krijgen. Met gepersonaliseerde services om aan de behoeften van het merk te voldoen, heeft BigCommerce HMD in staat gesteld de optimale oplossing voor zijn bedrijf te bouwen.
"We hebben veel componenten van de website — ons CMS, PIM, CRM, ERP, die allemaal met elkaar integreren. Het is een grote machine. En het was allemaal nieuw voor ons omdat we het zelf aan het bouwen waren”, aldus Schneider. "Het was essentieel dat we mensen hadden toegewezen om ons tijdens onze reis te ondersteunen, omdat BigCommerce het centrum is van onze e-commerce-architectuur."
Voor de lancering werkte het bedrijf nauw samen met een solutions-architectuur en projectbeheer implementatie. “In de aanloopfase was onze solutions-architectuur erg goed in het geven van inzichten om ons te helpen bij het ontwerpen van onze implementatie, terwijl onze srojectbeheer implementatie ervoor zorgde dat we in contact kwamen met de juiste mensen en tijdig toegang hadden tot de informatie die we nodig hadden", aldus Schneider.
Sinds de lancering heeft HMD samengewerkt met een technische accountmanager en een klantsuccesbeheer om het succes op het BigCommerce-platform te waarborgen.
"Nu we aan de slag zijn, biedt onze technische accountmanager ondersteuning en oplossingen wanneer we nieuwe vereisten hebben of ontwikkelingsinitiatieven willen implementeren", aldus Schneider. "Onze Customer Success Manager is de sleutel om ons te helpen met het grotere geheel, ons op de hoogte te houden van updates van de roadmap, voor ons te pleiten en initiatieven naar voren te brengen waar we zelf misschien niet aan hadden gedacht."
Noemenswaardige applicaties:
Contentful (CMS)
Oplossing op maat gebouwd op Microsoft Azure
SAP HANA (ERP)
Belastingberekening met Avalara
Gelokaliseerde betalingen met Klarna
Gelokaliseerde verzendopties met Shipper HQ
Feedonomics-integratie met Walmart (feedbeheer in de VS)
Solutions-architectuur
Projectbeheer implementatie
Technisch accountbeheer
Klantsuccesbeheer
“Er zijn enkele Europese markten met zeer specifieke lokale betaalmethoden die worden ondersteund door de betalingsgatewayprovider, dus die kunnen we aanbieden als onderdeel van het afrekenen. Het is heel eenvoudig om dat in te stellen met BigCommerce en de provider van de betalingsgateway.”
Jenni Schneider, directeur verkoop- en marketingmogelijkheden, HMD
"Nu we aan de slag zijn, biedt onze technische accountmanager ondersteuning en oplossingen wanneer we nieuwe vereisten hebben of ontwikkelingsinitiatieven willen implementeren. "Onze Customer Success Manager is de sleutel om ons te helpen met het grotere geheel, ons op de hoogte te houden van updates van de roadmap, voor ons te pleiten en initiatieven naar voren te brengen waar we zelf misschien niet aan hadden gedacht."
Jenni Schneider, directeur verkoop- en marketingmogelijkheden, HMD
HMD brak records toen het op 8 november 2020 zijn eerste e-commerce winkel op BigCommerce in het VK lanceerde — slechts drie maanden nadat het zich op het nieuwe platform had aangemeld. En dat was nog maar de eerste van vele successen.
"Binnen een periode van ongeveer acht maanden na ondertekening waren we live met 10 winkels in 15 verschillende markten", aldus Schneider. “BigCommerce heeft dat mogelijk gemaakt. Het is een onderdeel van de algehele architectuur. Vanaf het begin was bekend dat het een zeer ambitieuze tijdlijn was om te targeten, maar waar een wil is, is een weg.”
Dupuis bevestigt dat deze versnelde lancering al snel tot geweldige prestaties leidde: "Omdat we ons in minder dan zes maanden tijd op zoveel verschillende markten konden begeven, was de groei natuurlijk spectaculair in termen van verkeer op de websites en verkopen."
En deze groei begint allemaal met het hebben van een e-commerceplatform waarop je kunt vertrouwen. Zonder zich zorgen te hoeven maken over het onderhoud, de beveiliging of functionaliteit van de site, heeft het HMD-team de vrijheid gehad om zich te concentreren op wat het belangrijkst is: de groei van hun wereldwijde bedrijf.
"De oplossing zelf is stabiel en betrouwbaar, en dat is essentieel voor een e-commerceoplossing", aldus Schneider. "Over het platform zelf hebben we ook geen klachten. Het is zeer, zeer betrouwbaar geweest in de meer dan twee jaar dat we live zijn met onze winkels.
“Binnen een periode van ongeveer acht maanden na ondertekening waren we live met 10 winkels in 15 verschillende markten. BigCommerce heeft dat mogelijk gemaakt. Het is een onderdeel van de algehele architectuur. Vanaf het begin was bekend dat het een zeer ambitieuze tijdlijn was om te targeten, maar waar een wil is, is een weg.”
Jenni Schneider, directeur verkoop- en marketingmogelijkheden, HMD
Als wereldwijde fabrikant heeft HMD de mogelijkheden gevonden die het nodig heeft om niet alleen zijn bestaande aanwezigheid op het web te behouden, maar, nog belangrijker, om grenzeloos te innoveren. Net als de Nokia-apparaten die het verkoopt, zal de website van HMD blijven groeien en verbeteren, samen met de groei van het merk.
Met de openheid en flexibiliteit van BigCommerce kan de fabrikant van mobiele apparaten doorgaan met het creëren van unieke en naadloze gebruikerservaringen en het opbouwen van sterke relaties met klanten — het handelsmerk van het merk.
Publicatiedatum: maart 2023
Meer over deze onderwerpen bekijken