Headless commerce

Headless commerce groeit in populariteit en voor merken biedt dit meer opties voor e-commerceplatforms. Laten we eens kijken naar de ins en outs van headless commerce.

7 retailstrategieën om de stagnatie van groei te voorkomen

Aanbevolen bronnen voor Headless commerce

https://images.ctfassets.net/wowgx05xsdrr/6CXs56U9vqzWjzWt2FMaPW/8995af9fd0e81752858e21dec31ae796/custom-card-thumbnail-illustration-storefront-product-settings-cart-bigcommerce.png
Artikelen

Headless commerce

Ontdek hoe headless commerce helpt bedrijven toekomstbestendig te maken.

BigCommerce-Social-Image-Generic-Facebook
Artikelen

Succesverhalen headless commerce

Wil je overstappen op headless commerce? Lees hoe deze merken succes boekten met headless oplossingen.

BigCommerce-Social-Image-Generic-Facebook
Artikelen

Content en commerce

Klanten vermijden reclame en gaan op zoek naar bruikbare content. Leer hoe je meer verkoop kunt stimuleren door een content- en commercestrategie te integreren.

BigCommerce-Social-Image-Generic-Facebook
Artikelen

Ervaringsgerichte verkoop

Klanten willen transformatieve ervaringen als ze online winkelen Ontdek hoe je je klanten ervaringsgerichte verkoop kunt bieden met headless.

https://images.ctfassets.net/wowgx05xsdrr/1r8H1AT0HtJRZwPSmQWMrZ/f93ab1a1c71441fe22300e4b6aec67a0/article-thumbnail-descriptors-branding-1.jpg
Artikelen

Headless CMS

Heb je gehoord van headless CMS en wil je meer weten? Ontdek hoe een headless CMS je webshop kan helpen om wendbaar, snel en flexibel te blijven.

https://images.ctfassets.net/wowgx05xsdrr/6EAPxZ0wkpaThDaV0T8hkI/e13470499a97bd92cdda4af2fc31646c/seo-article-thumbnail-illustration-enterprise-02.png
Artikelen

MACH-architectuur

Hoe lever je online winkelervaring die je klanten naar op zoek zijn?Het begint met de overstap naar een flexibele en schaalbare MACH-architectuur.

Headless oplossingen stellen merken in staat om snel veranderingen door te voeren en bij te blijven, wat cruciaal is in het huidige retaillandschap. Bedrijven strijden om merkoverweging en zoeken oplossingen voor de stijgende kosten van klantenwerving.

Bij BigCommerce hebben we de presentatielaag losgekoppeld van onze commerce-engine. Dat geeft merken de vrijheid om meerdere winkels tegelijk te runnen via verschillende front-endoplossingen, allemaal vanuit een enkel BigCommerce-account.

De kerncomponenten van ons SaaS-platform kunnen worden uitgebreid met en gekoppeld aan andere omgevingen, zodat je efficiënter kunt werken en knelpunten kunt verminderen.

Niet alle platforms die headless aanbieden zijn SaaS en bieden de voordelen van PCI-naleving. Onze headless aanpak biedt uitzonderlijke DDoS-bescherming en PCI-naleving volgens branchenormen.

Laten we eens kijken naar de drie modellen waarop een e-commercebedrijf gestructureerd kan worden.

3 modellen voor het structureren van e-commerce

De huidige situatie op het gebied van e-commerce levert drie belangrijke manieren waarop bedrijven een groter marktaandeel online kunnen nastreven:

1. Monolithisch.

Dit is hoe e-commerce aanvankelijk begon, in de tijd dat hardware en software onlosmakelijk met elkaar verbonden waren. Als je bijvoorbeeld IBM-hardware koopt, dan moet je ook IBM-software gebruiken. De branche heeft zich sindsdien verder ontwikkeld en gebruik dit model nauwelijks meer.

2. Commercieel gericht.

Deze strategie maakt gebruik van een commerceplatform voor UX en betaalomgeving, maar API's voor gegevensindeling in een robuustere infrastructuur.

Bedrijven implementeren dan vaak een PIM, ERP en OMS voor productinformatiebeheer, boekhouding en klantintegratie, en voorraadbeheer via alle kanalen.

Bedrijven die dit model gebruiken, gebruiken doorgaans SaaS- of open-sourcetechnologieën.

3. Ervaringsgericht.

Deze strategie ontkoppelt het e-commerceplatform van de presentatielaag, zodat bedrijven populaire contentmanagementsystemen (CMS) zoals WordPress, digitale ervaringsplatforms (DXP) zoals Drupal, progressieve webapps (PWA) of aangepaste front-endoplossingen kunnen gebruiken voor ongeëvenaarde ervaringen. die de merkwaardeperceptie vergroten en de drang naar afrekenen vergroten.

In dit model biedt het e-commerceplatform PCI-naleving en inventarisbeheer - en kan het via API's worden verbonden met aanvullende systemen zoals ERP's, PIM's of OMS-hulpmiddelen via API's.

Headless commerce versus traditionele e-commerce

Flexibiliteit is de drijfkracht achter een overstap naar nieuwe e-commercemodellen.

Omdat de klantzijde van de site is losgekoppeld van de technische kant, kan het headless model bedrijven een ongeëvenaard niveau van flexibiliteit bieden, wat cruciaal is in de huidige markt.

Deze flexibiliteit stelt merken in staat om zelf een unieke klantervaring in de frontend te creëren.

1. Traditionele e-commerce.

Het meest traditionele model voor e-commerce is het hierboven genoemde monolithische model. Veel merken gebruiken nog steeds een monolithische strategie, en veel bureaus raden een dergelijke aanpak nog vaak aan voor ondernemingen en gevestigde merken.

De nadelen van een monolithische strategie zijn trage marktintroductie en hoge ontwikkelingskosten. Dit vertraagt innovatie.

Voordelen van een monolithisch model zijn volledige platformcontrole voor de IT-afdeling, wat van pas kan komen als er verregaande aanpassingen zijn vereist voor een e-commercestrategie of om een bepaalde site-ervaring te creëren.

2. Headless e-commerce.

Headless commerce biedt commerce-functionaliteit waar je die nodig hebt. Merken leveren API-gestuurde ervaringen via een CMS, DXP, app, apparaat of aangepaste frontend met BigCommerce als drijvende kracht achter de commerce-engine.

Met headless kunnen merken commerce-ervaringen ontwerpen op andere platformen met behulp van krachtige API's. Dankzij BigCommerce kunnen kerncomponenten van ons SaaS-platform worden uitgebreid en aan andere omgevingen worden gekoppeld, zodat je efficiënter kunt werken en knelpunten kunt verminderen.

Van uiterst gepersonaliseerde sites met React.js of Angular tot een CMS: zelfs de meest complexe verkoopbehoeften kunnen worden geïntegreerd met je indrukwekkende werk. Want flexibele e-commerce hoeft echt niet ten koste te gaan van content.

Commercieel gerichte modellen gebruiken API's voor gegevensorkestratie en geven relatieve controle aan IT-teams voor het koppelen van infrastructuur. Op een SaaS-platform is het aantal beschikbare API-aanroepen belangrijk om ervoor te zorgen dat dit goed werkt.

Open SaaS is een SaaS-platformarchitectuurkeuze. Het omvat het volgende:

  • Een groot of onbeperkt aantal API-aanroepen.

  • Meerdere eindpunten.

  • Goed gedocumenteerde ontwikkelaarsdocumenten.

  • Een sterke nadruk op API-ontwikkeling bij het maken van productroadmaps.

https://www-cdn.bigcommerce.com/assets/dutch-infographic-user-ervaring-storefront-design-api-bigcommerce.png

Voordelen van headless commerce voor online verkopers

Er zijn meerdere voordelen verbonden aan het gebruik van zowel een commerciële als content-gerichte e-commercestrategie.

Op inhoud en ervaring gebaseerde strategieën die gebruik maken van headless commerce kunnen merken het volgende bieden:

  1. Geavanceerde technologieën om visionaire, snelle websites te ontwerpen.

  2. Flexibiliteit en vertrouwdheid voor ontwikkelaars.

  3. Volledige verantwoordelijkheid voor de site-architectuur

  4. Effectieve marketing voor innovatie zonder afbreuk te doen aan backend-processen.

  5. Snelle marktintroductie voor internationale en omnichannel marktintroducties.

  6. Conversiepercentages en lagere kosten voor klantenwerving.

Bovendien opent headless commerce een wereld aan mogelijkheden voor merken die om te beginnen op zoek zijn naar een contentgerichte strategie. Er zijn nu werkelijk geen beperkingen meer voor de aanpassingen die er in de digitale e-commerceruimte kunnen worden toegepast.

1. Geavanceerde technologieën om visionaire, snelle websites te ontwerpen.

In een headless omgeving kunnen merken nieuwe technologie eerst testen. Omdat de frontend is losgekoppeld van de backend, zijn ontwikkelaars vrij om te ontwerpen wat ze willen in plaats van gebonden te zijn aan de beperkingen van een traditioneel CMS.

De frontend of de 'voorgevel' van de meeste e-commercewebsites is het thema of sjabloon dat bepaalt wat klanten te zien krijgen. Headless zorgt voor meer flexibiliteit bij het leveren van inhoud, omdat je er een CMS-, DXP- of Internet of Things-apparaat (IoT) op kunt aansluiten dat specifiek is ontworpen voor het creëren van een content- of ervaring-gericht bedrijf. Je kunt dan de frontend verwisselen zonder dat dit van invloed is op de backend-activiteiten van je site.

Met de GraphQL winkel-API kunnen winkelgegevens worden opgevraagd vanuit een Stencil-thema of externe website. Dit betekent dat informatie die voorheen alleen beschikbaar was op de backend nu met de sjabloonlogica van Stencil toegankelijk is via frontend JavaScript.

Een headless e-commerceplatform herbergt inhoud centraal en kan deze overal leveren via API. Deze methode zorgt voor een veel snellere levering dan traditionele e-commerceplatforms en leent zich voor een betere klantervaring.

2. Flexibiliteit en vertrouwdheid voor ontwikkelaars.

Headless commerce stelt merken in staat het e-commerceplatform te kiezen dat het beste werkt als motor voor hun online winkel, terwijl ze ook kunnen werken met de frontend van hun keuze, of het nu een CMS, een DXP, een PWA of een maatwerkoplossing is. 

BigCommerce heeft het voor ontwikkelaars gemakkelijker gemaakt om op maat gemaakte headless-oplossingen te creëren (en voor verkopers gemakkelijker om deze te ontdekken en te integreren) met onze Channels Toolkit. Het stelt verkopers in staat om headless winkelpuien rechtstreeks vanuit het BigCommerce-configuratiescherm te vinden en te beheren, waardoor de technische lijst wordt ingekort en ontwikkelaarsbronnen worden bespaard. Meer informatie over hoe het werkt kunt u hier vinden. 

Als een ontwikkelteam een bepaalde technologie of programmeertaal heeft waar ze goed mee kunnen omgaan, stelt headless hen in staat om de elementen in hun workflow te behouden die goed voor hun werken, terwijl ze tegelijkertijd hun processen stroomlijnen en efficiënter maken.

3. Snelle marktintroductie voor internationale en omnichannel marktintroducties.

Combineer alle bovenstaande voordelen en pas ze nu toe wanneer je nieuwe markten betreedt of micromerken introduceert.

Heb je het systeem eenmaal ingesteld, dan is het eenvoudiger om een headless oplossing over de hele lijn te repliceren en is dit systeem bovendien geoptimaliseerd voor internationale SEO en verbonden met de algehele infrastructuur voor gegevensconfiguratie.

4. Conversiepercentages en lagere kosten voor klantenwerving.

De kosten voor klantenwerving stijgen voor een aantal bedrijven omdat ze meer aan betaalde advertenties uitgeven.

Headless is een doeltreffende manier om deze kosten te verlagen, omdat je merk een content- of ervaring-gerichte strategie kan inzetten om organisch verkeer aan te trekken in plaats van te vertrouwen op betaalde advertenties. Dynamische en soepele klantervaringen kunnen ook bijdragen aan hogere conversiepercentages.

5. Volledige verantwoordelijkheid voor de site-architectuur

Met headless systemen worden sommige onderdelen van het systeem ontkoppeld (de frontend van de backend). In een headless platform zijn de beheertoepassing voor content en de leveringsomgeving van content gescheiden, om bedrijven meer controle te bieden.

Een andere reden waarom merken voor headless kiezen, is omdat ze al een frontend-oplossing hebben waar ze tevreden mee zijn, maar meer uit hun backend-systeem willen halen.

Als ze bijvoorbeeld op WooCommerce zaten, zijn ze misschien de e-commercefunctionaliteit van de plug-in ontgroeid, maar willen ze toch hun zorgvuldig ontworpen WordPress-site behoude Of als ze Drupal op hun inhoudelijk gedreven website gebruiken en nu ook willen gaan verkopen, moeten ze een manier zien te vinden om hun website aan een commerce-engine te koppelen. Met headless kun je gewoon gebruik blijven maken van wat goed voor je werkt en de functies toevoegen die daar nog aan ontbreken.

Usecases headless commerce

Of je nu de voorkeur geeft aan WordPress, Drupal, Bloomreach, Adobe Experience Manager of andere CMS/DXP's, PWA's, of als je je eigen op maat gemaakte oplossing hebt met toonaangevende technologieën zoals Gatsby — het maakt niet uit: headless commerce werkt in vrijwel elke gebruikssituatie.

Het enige dat je nodig hebt, is een API-verbinding om de BigCommerce-presentatielaag los te koppelen en vervolgens het platform aan te sluiten op de plaats waar je dit nodig hebt.

De meest voorkomende redenen om een ontkoppeld SaaS e-commerceplatform te gebruiken in combinatie met een afzonderlijke frontend oplossing zijn:

  • Risicovermindering van PCI-naleving: minder werk voor IT-teams, aangezien de SaaS-provider het risico op zich neemt.

  • Beveiliging en fraudepreventie bij het afrekenen: zie hierboven. Minder werk voor IT-teams aangezien de SaaS-provider het risico op zich neemt.

  • Open architectuur en uitbreidbaarheid: gebruik vooraf ontworpen integraties met ERP's, CRM's en meer, of ontwerp je eigen integratie met aanvullende API's en SDK's.

https://www-cdn.bigcommerce.com/assets/dutch-infographic-headless-multi-platform-bigcommerce.png

1. Aangepaste oplossingen

Voor velen is de reden om voor headless te kiezen dat ze grote ideeën hebben die geen enkel kant-en-klaar systeem kan ondersteunen. Misschien vonden ze in het verleden de aanpassingsmogelijkheden die ze nodig hadden door met open source-platforms te werken, maar konden deze platforms de lange ontwikkelingscycli en het onderhoud steeds minder goed aan.

Met headless krijg je wel het maatwerk, maar niet de kosten. Misschien heb je SaaS eerder geprobeerd, maar bleek dit funest voor innovatie. Headless biedt het beste van beide werelden dankzij de open SaaS-ervaring. Met API's zit je niet langer vast aan een bepaald platform of technologie en kun je systemen naadloos en op modulaire wijze met elkaar verbinden. BigCommerce maakt het je nog gemakkelijker om headless oplossingen te ontdekken, te testen en te implementeren met onze Channels Toolkit. 

Voor een e-commercebedrijf is het cruciaal om innovatieve, unieke en boeiende digitale ervaringen te kunnen bieden. Headless kan het gemakkelijker maken om je site aan te passen aan de nieuwste ontwikkelingen.

2. Content management system (CMS)

Wanneer de headless-aanpak wordt gecombineerd met een CMS, ontstaat er een krachtige combinatie. In zulke gevallen is het e-commerceplatform losgekoppeld van de presentatielaag, zodat een merk populaire CMS-oplossingen zoals WordPress, DXP's zoals Drupal of aangepaste frontend oplossingen kan gebruiken voor ongeëvenaarde klantervaringen die de conversieratio verhogen.

In dit model biedt het e-commerceplatform PCI-naleving en voorraadbeheer, die via API's kunnen worden verbonden met aanvullende systemen zoals ERP's, PIM's of OMS-hulpmiddelen.

WordPress

WordPress is het CMS bij uitstek voor meer dan 25 miljoen websites over de hele wereld.

Vroeger was het moeilijk om e-commerce te combineren met de kracht van de contentoplossing bij uitstek, WordPress.

WooCommerce was lange tijd de enige serieuze speler in die markt. WooCommerce zorgde echter voor lage sitesnelheden en de hoge kosten voor beveiliging en implementatie (WooCommerce is een open source-oplossing) leidden ertoe dat potentiële gebruikers zich tot goedkopere SaaS-e-commerceplatforms keerden.

Met de lancering van de WordPress-plug-in van BigCommerce is er nu echter een schaalbare SaaS-oplossing beschikbaar voor het merk WordPress.

BigCommerce werkt ook samen met WP Engine en Nexcess voor ongeëvenaarde ondersteuning voor WordPress-hosting.

“Razoyo is verheugd om vanuit verschillende aspecten betrokken te zijn bij het BC [BigCommerce]-partnerschap. Wij geloven dat de toekomst van headless commerce ligt in de mogelijkheid om een eenvoudig te gebruiken CMS-systeem te combineren met de beste e-commercemogelijkheden in zijn klasse. Wij zijn van mening dat het BC4WP-pad precies is waar inhoudrijke, productgerichte verkopers naar op zoek zijn.” 

— Jason Boslow, Business Development en Sales Manager, Razoyo

Drupal

Drupal wordt beschouwd als een toonaangevende CMS-oplossing voor ondernemingen.

Een van de belangrijkste redenen waarom grote ondernemingen de voorkeur geven aan Drupal is de beveiliging. Drupal is ontworpen voor ontwikkeling op maat.

Terwijl mensen in de WordPress-community graag plug-ins gebruiken (vandaar de WordPress-plug-in van BigCommerce), willen mensen in de Drupal-community liever op maat werken en ontwerpen. Als gevolg van deze voorkeur voor maatwerk in plaats van plug-ins produceert Drupal vaak minder vertragingen bij het laden van de site dan dit bij WordPress het geval is - en kan het ook een veel groter volume aan inhoud aan. Afgezien daarvan werken sommige ontwerpers, ontwikkelaars en redacteurs gewoon liever met Drupal dan met WordPress.

BigCommerce werkt samen met hostingproviders Acquia en Pantheon om een headless commerce-ervaring van wereldklasse op Drupal te leveren. Daarnaast is er een koppeling tussen Drupal en BigCommerce gebouwd door partner Acro Media.

“De WordPress- en Acquia-integraties met BigCommerce vallen zeker op voor marketeers. Vrijstaande en headless commerce-oplossingen worden steeds populairder voor marketeers als middel om dynamische inhoud op veel apparaten te leveren. De vraag naar een ijzersterk back-endplatform dat een groter aantal API-aanroepen kan ondersteunen wordt daardoor dus nog groter. Zowel vanuit het oogpunt van kosten als prestaties bezien, is BigCommerce een van de beste opties die je kunt gebruiken in een dergelijke situatie.”

— Alec Berkley, Channel Sales Executive, Silk Software

Adobe Experience Manager

Adobe Experience Manager (AEM) brengt een CMS en digital asset management (DAM) samen op één plek. Het is een totaaloplossing voor het bouwen van websites, mobiele apps en formulieren, zowel als marketinginhoud en -middelen. Het heeft native verbindingsmogelijkheden met Adobe Creative Cloud, waardoor het gemakkelijker wordt om inhoud sneller op de markt te brengen en daarmee gepersonaliseerde ervaringen te creëren.

AEM beschikt over een CMS, DAM, digitale inschrijving en formulieren, en beheerde services. Samen bieden die een aantal voordelen.

  • Versnel het creatieve proces dankzij native koppeling met Creative Cloud: maak het gemakkelijker voor creatieven om te creëren, voor marketeers om goed te keuren en te publiceren, en voor beide teams om beter samen te werken.

  • Doe meer met slimmer digital asset management: bespaar tijd door assets te bewerken, optimaliseren en leveren vanaf een enkel platform.

  • Elimineer eentonige taken door assets te automatiseren: gebruik AI om taggen, bijsnijden, workflows en distributie te automatiseren en binnen een paar minuten te doen wat voorheen uren kostte.

  • Trek de aandacht van meer klanten door rijke media te leveren: AI en machinaal leren in AEM bieden verborgen kansen en antwoorden die voor iedereen met een druk op de knop toegankelijk zijn.

  • Creëer levenslange waarde: lever digitale ervaringen gedurende de hele levensduur van de klantrelatie om loyaliteit aan je merk op te bouwen en de vraag te stimuleren.

  • Wees consistent in alle kanalen: lever fantastische content op websites en mobiele apparaten, in de winkel en via bakens.

  • Wees op tijd en word persoonlijk: lever en beheer responsieve, relevante en sociale ervaringen.

BigCommerce for Adobe Experience Manager (BC4AEM) is een complete, headless e-commerce-integratie die specifiek voor DXP gemaakt is door TA Digital. Daarmee kunnen bedrijven het volgende doen:

  • E-commerce en ervaringen integreren: maak allesomvattende websites met Adobe Creative Cloud die voortbouwen op gebruikersgegevens en producten van BigCommerce om ervaringen op maat te leveren.

  • Pagina's en categorieën aanmaken: BC4AEM vult productcategoriepagina's en productdetailpagina's in nadat BigCommerce gesynchroniseerd is met AEM, zodat je sneller live kunt gaan.

  • Gemaakt voor zakelijke gebruikers en marketingteams: zakelijke gebruikers kunnen productgegevens synchroniseren en beheren binnen AEM, zodat marketingteams die naar wens verder kunnen aanvullen in AEM.

  • Gemakkelijkere PCI-naleving: sterkere e-commercebeveiliging en meer gemoedsrust. Verhoog de conversie en verbeter de veiligheid met de volledig geïntegreerde betaalomgeving van BigCommerce. Bied klanten de snelle, responsieve betaalomgeving die ze verwachten en verminder de last die PCI-naleving met zich meebrengt.

Sitecore

Sitecore is een ander toonaangevend CMS dat door organisaties wereldwijd wordt gebruikt om gepersonaliseerde digitale ervaringen te creëren.

Het toonaangevende digitale bureau iMedia heeft de plug-in BigCommerce for Sitecore gemaakt, waarmee bedrijven de rijke contentervaring van Sitecore tezamen met de e-commercekracht van BigCommerce kunnen implementeren.

“Sitecore en BigCommerce zijn allebei marktleider in hun branche. De wetenschap dat er een headless e-commercemogelijkheid voor ondernemingen beschikbaar is, biedt zowel technologen als marketeers een sterke strategie om meer inkomsten te genereren die bijdragen aan de winst.”

— Brian McGovern, partner, client services, iMedia Inc.

3. Digital Experience Platform (DXP)

Een DXP is een soort software waarmee bedrijven snel kunnen digitaliseren en een verbeterde klantervaring kunnen bieden. Door een DXP te combineren met een headless CMS-oplossing ontstaat een sterke basis.  

De waarde van dit partnerschap zit in de flexibele API-gestuurde inhoud en de mogelijkheid om met andere diensten te integreren. Dankzij deze combinatie kunnen ontwikkelaars en marketeers los van elkaar werken en blijft er ook ruimte voor toevoegingen en bewerkingen zonder de projectstroom te beïnvloeden.

Laten we een paar voorbeelden bekijken van DXP's die de headless aanpak gebruiken.

https://www-cdn.bigcommerce.com/assets/dutch-infographic-headless-use-case-bigcommerce.png

Bloomreach

Bloomreach is een DXP.

Dit headless e-commerce-CMS is perfect voor grote, zakelijke retailers. Bloomreach biedt een headless architectuur met microservices en API's die de IT-complexiteit vermindert en een optimale klantervaring van startpagina tot betaalomgeving mogelijk maakt.

Als je een volledig omnichannel bedrijf hebt, is de combinatie van de microservicearchitectuur van Bloomreach en het partnerschap met BigCommerce voor een headless commerce-oplossing de moeite van het bekijken waard.

4. Progressieve web-apps (PWA)

Progressieve web-apps (PWA) zijn webapplicaties die de nieuwste mogelijkheden van het web gebruiken om klanten een ervaring te bieden alsof ze een native app gebruiken. PWA's zijn gewone webpagina's of websites, maar zien er voor de gebruiker uit als traditionele applicaties of native mobiele apps. PWA's combineren de mogelijkheden van websites en mobiele software om een allesomvattende gebruikerservaring te creëren die ertoe kan leiden dat klanten langer op de site blijven en meer kopen.

Deze technologieën worden voor bedrijven steeds waardevoller omdat steeds meer klanten op mobiele apparaten winkelen. 

Grote bedrijven zoals Airbnb, Twitter, BMW en Starbucks maken al gebruik van PWA's en boeken daarmee veel resultaat.

BigCommerce wil winkeliers ook de mogelijkheid bieden om gebruik te maken van PWA's. We gaan de komende tijd diverse producten introduceren die bedoeld zijn om deze geavanceerde technologie toegankelijker te maken en een bijna native ervaring te bieden binnen ons platform. Daarmee kunnen ontwikkelaars sneller en intuïtiever werkbare oplossingen bouwen.

Hier zijn enkele voorbeelden van manieren waarop merken PWA's op de frontend kunnen gebruiken in een headless implementatie.

Deity.

In oktober 2019 lanceerde dit op microservices gerichte platform DEITY Falcon voor BigCommerce. Dit geeft BigCommerce-verkopers de mogelijkheid om PWA's aan de frontend te gebruiken om zeer aantrekkelijke, native app-achtige ervaringen op zowel desktop als mobiele apparaten te implementeren. DEITY Falcon voor BigCommerce is de eerste directe PWA-front-end die beschikbaar is binnen het BigCommerce-platform.

Vue Storefront.

Met Vue Storefront kunnen winkeliers op elk apparaat boeiende gebruikerservaringen creëren. Het kan gemakkelijk gekoppeld worden aan alle belangrijke e-commercebackends, waaronder BigCommerce. Deze oplossing maakt gebruik van PWA's en stelt bedrijven in staat hun gebruikerservaring te verbeteren zonder de backend te hoeven wijzigen.

Onbegrensde flexibiliteit: voorbeelden van headless commerce in actie

Het is op het eerste gezicht vaak erg moeilijk te zien of een bedrijf headless e-commerce als strategie gebruikt.

Dit wordt alleen nog maar sterker het geval naarmate headless e-commerce gangbaarder wordt en de URL-omleiding naar een betaalpagina verdwijnt.

Laten we eens kijken naar een paar voorbeelden van headless e-commerce.

1. Burrow.

https://www-cdn.bigcommerce.com/assets/headless-commerce-category-burrow.png

Burrow is een direct-to-consumer meubelwinkel, speciaal opgericht om het gedoe van traditioneel meubelshoppen te elimineren. Ze ontwierpen een modulair product dat stijlvol en comfortabel was en betaalbaar naar klanten kon worden verzonden. Hun idee vond weerklank en na de lancering in 2017 zagen ze een omzet van $3 miljoen. Dit was geweldig voor hun bedrijfsgroei, maar het betekende ook dat ze hun e-commerceplatform al ontgroeiden.

Burrow had niet alleen een krachtig backendplatform nodig dat met hen kon meegroeien, maar ook een website die ze snel en gemakkelijk konden aanpassen. Bij hun ideale oplossingen zou hun creativiteit niet beperkt worden door sjablonen en waren er geen ontwikkelaars nodig om eenvoudige veranderingen aan te brengen.

Burrow ontdekte dat ze al hun uitdagingen konden oplossen door voor BigCommerce te kiezen als schaalbaar backendsysteem. Dankzij de betrouwbaarheid en de afwezigheid van onderhoud heeft hun team meer tijd over om aan marketinggerichte updates voor de website te werken. Voor de frontend gebruiken ze een aangepast CMS, zodat ze niet beperkt worden door sjablonen en altijd de gewenste klantervaringen kunnen creëren.

Sinds de introductie van de headless oplossing is het conversiepercentage in slechts 2 maanden met 30% gestegen en zijn de snelheid en prestaties van de website met 50% toegenomen.

2. LARQ.

https://www-cdn.bigcommerce.com/assets/headless-commerce-category-larq.png

LARQ verkoopt zelfreinigende waterflessen die veel van de problemen van traditionele waterflessen oplossen. Het bedrijf is sterk gericht op duurzaamheid en zamelt geld in voor initiatieven op het gebied van schoon water.

De oprichters van LARQ waren op zoek naar een platform dat niet alleen met hen kon meegroeien, maar ook flexibel en aanpasbaar was. Ze hadden geavanceerde functies voor bijvoorbeeld meerdere valuta's nodig, omdat ze meerdere internationale sites voor klanten wilden introduceren.

Headless kon het maatwerk bieden dat LARQ nodig had, zoals volledige controle over de inhoud en het klanttraject. De sites van LARQ worden uitgevoerd met BigCommerce als e-commerce-engine aan de backend en een op maat gemaakte oplossing gebouwd met React aan de frontend. Hierdoor konden ze hun regionale sites (momenteel de VS, de EU, het VK en Canada) beheren op één enkel domein.

LARQ kon hun e-commercesite in slechts twee maanden op BigCommerce lanceren. Sinds de lancering hebben ze in drie maanden tijd een omzetstijging van 400% op jaarbasis en een stijging van het conversiepercentage van 80% gezien.

3. Louise Kennedy.

https://www-cdn.bigcommerce.com/assets/headless-commerce-category-louise-kennedy.png

De Ierse modeontwerper Louise Kennedy gebruikt WordPress op de frontend voor het hosten van producten, blogcontent en productaanbod.

PCI-naleving, uptime en beveiliging van de betaalomgeving is uitbesteed aan BigCommerce.

Daardoor kun het bedrijf ook gebruikmaken van geïntegreerde betaalopties zoals Amazon Pay, PayPal One Touch en Apple Pay zonder zelf de interactie te hoeven regelen.

Dit bespaart tijd, geld, verhoogt de veiligheid en maakt snelle innovatie en campagnelancering mogelijk om concurrerend te blijven in de branche.

4. Carluccio’s.

https://www-cdn.bigcommerce.com/assets/headless-commerce-category-carluccios.png

Carluccio’s heeft een presentatielaag (de site-ervaring) in WordPress gemaakt en vervolgens de plug-in BigCommerce for WordPress gebruikt om een headless e-commerceoplossing te implementeren.

Daardoor kan de klant gedurende de hele ervaring op dezelfde site blijven, zonder dat er met subdomeinen gewerkt hoeft te worden.

5. Canvas 1839.

https://www-cdn.bigcommerce.com/assets/headless-commerce-category-canvas-1839.png

Als er één sector is die momenteel explosief groeit en bovendien voor een aantal unieke uitdagingen staat bij online verkopen, dan is het CBD wel. Vanwege de veranderende wetgeving rondom het online verkopen van cannabidiolproducten liggen deze bedrijven onder een vergrootglas bij e-commerceplatforms, betalingsproviders, verzendservices en alles daar tussenin. Deze complexiteit is Canvas 1839, een in Austin gevestigd bedrijf dat hoogwaardige CBD-crèmes en -lotions verkoopt, niet vreemd.

Net als bij sommige andere praktijkvoorbeelden die we besproken hebben, kwam ook Canvas 1839 al snel tot de ontdekking dat ze werden beperkt door hun eigen groei. Hun platform, Shopify, bracht ook andere specifieke beperkingen voor hun branche met zich mee, zoals de betalingsproviders die ze konden gebruiken.

Ze wilden niet alleen een platform waar CBD-winkeliers echt welkom waren, maar waren ook geïnteresseerd in een headless model om hun ontwikkelaars en marketeers een kortere, efficiëntere ontwikkelingscyclus te kunnen bieden. Hun ontwikkelaars moesten tools zoals Gatsby, React en GraphQL kunnen gebruiken om een aantrekkelijke frontend-ervaring op te bouwen, terwijl marketeers de vele pagina's met inhoud vulden. En dat allemaal volledig geïntegreerd met de rest van de website.

De implementatie van Canvas 1839 op BigCommerce maakt gebruik van een PWA op basis van Gatsby. Dat biedt hen niet alleen de voordelen van een CBD-vriendelijk SaaS-platform voor e-commerce, maar ook de vrijheid om te innoveren op de frontend.

Conclusie

In ons onderzoek met Retail Dive noemde 60% van de deelnemers twee strategieën als de belangrijkste voor het beheersen of verlagen van de kosten om klanten te werven: content creëren om via eigen kanalen te publiceren en de algehele digitale ervaring verbeteren.

Naarmate we verder overstappen op een relatiemarketingmodel dat wordt gevoed door content, gecombineerd met e-commerce en gebaseerd op ervaring, moeten we extreem wendbaar en flexibel zijn om te floreren.

De enige constante is verandering en daar kun je maar beter zo snel mogelijk aan wennen. Het gaat hoe dan ook gebeuren, of je het nu leuk vindt of niet.

Met SaaS-oplossingen voor e-commerce kun je je niet alleen snel aanpassen aan veranderingen, maar bereik je tegelijkertijd lagere totale eigendomskosten, een snellere time-to-market, meer beveiliging en alles wat je nodig hebt om een online winkelervaring van wereldklasse te bieden. Open SaaS en headless bieden een manier om dit allemaal te bereiken, plus extra flexibiliteit en keuzevrijheid als het gaat om de frontend die je wilt gebruiken.

Bekijk de headless e-commerceoplossing van BigCommerce als je meer wilt weten over de manier waarop headless e-commerce gebruikt wordt om content- en ervaringsgerichte webwinkels mogelijk te maken.

Veelgestelde vragen over e-commerce

Lees meer bronnen