Optimise Mobile Commerce Experience to Boost Customer Retention

https://images.ctfassets.net/wowgx05xsdrr/2Em4xwsOEelaA3BbDnA4Rr/672bd179fa1a1d8b5e35f535b4e051f3/4919CD_Recommerce-Header.jpg

De omnichannel-gids voor 2021

Als u een van de 6,378 miljard mensen ter wereld bent die een smartphone bezit, weet u waarschijnlijk al hoeveel uw mobiele apparaat in uw dagelijks leven speelt. 

De meesten van ons, vooral millennials en generatie Z-ers, hebben onze smartphones 24/7 aan onze heup bevestigd. 's Ochtends worden we wakker en gebruiken we onze telefoons om berichten en e-mails te checken en het dagelijkse nieuws bij te houden, en voordat we naar bed gaan, gebruiken we ze om onze favoriete tv-programma's te bekijken en door sociale media te scrollen. 

En de hele dag gebruiken we onze smartphones om zelfs de eenvoudigste taken uit te voeren, zoals het betalen van rekeningen, het bekijken van het weerbericht en het opvragen van een routebeschrijving. 

Maar de afgelopen jaren zijn mobiele apparaten ook populair geworden voor online winkelen, en daar komt mobile commerce om de hoek kijken.

Wat is mobile commerce?

Mobiele handel, ook wel m-commerce genoemd, omvat elke geldtransactie die wordt uitgevoerd met behulp van een mobiel apparaat, zoals een mobiele telefoon of tablet. 

Het is een volgende stap na de e-commerce, die mensen in staat stelt goederen of diensten te kopen en te verkopen vanaf bijna elke locatie, gewoon met behulp van een mobiele telefoon of tablet.

Maar mobile commerce is meer dan gewoon een volgende stap na e-commerce.

Het heeft ook de aanzet gegeven tot nieuwe industrieën en diensten of heeft bestaande industrieën en diensten helpen groeien, waaronder:

  • Mobiele geldoverschrijvingen

  • Elektronische tickets en boardingpasses

  • Aankoop en levering van digitale inhoud

  • Mobiel bankieren

  • Contactloze betalingen en in-app betalingen

  • Locatiegebaseerde diensten

  • Mobiele marketing, kortingscodes en loyaliteitsprogramma's

Verschillende soorten mobile commerce

Hoewel m-commerce een breed scala aan transacties dekt, kunnen we drie soorten onderscheiden:

1. Mobiel winkelen

Dit is grotendeels vergelijkbaar met e-commerce, maar toegankelijk via je iPhone of Android-apparaat. Mobiel winkelen is nu mogelijk via voor mobiele apparatuur geoptimaliseerde websites, speciale winkel-apps en zelfs socialmediaplatforms.

2. Mobiel bankieren

Mobiel bankieren verschilt niet veel van online bankieren, maar het kan zijn dat sommige soorten transacties beperkt zijn op mobiele apparaten. Voor mobiel bankieren wordt meestal een speciale app gebruikt, hoewel sommige banken zijn begonnen te experimenteren met het gebruik van chatbots en berichten-apps.

3. Mobiele betalingen

Er zijn zoveel verschillende mobiele betaalmogelijkheden dat we ervoor gekozen hebben ze verderop in dit artikel in detail te behandelen.

Als ondernemer en gebruiker van BigCommerce is jouw ervaring met en interesse in mobile commerce waarschijnlijk vooral gerelateerd aan winkelen en betalingen, waar de rest van dit artikel over gaat.

Algemene voordelen van mobile commerce

Nog niet zo lang geleden was het maken van mobiele apps en het overstappen naar mobielvriendelijke platforms misschien alleen een optie voor grotere bedrijven als Amazon en Walmart, maar nu de kosten van mobiel gaan dalen, kunnen steeds meer bedrijven hiervan de vruchten plukken. 

Dus of je nu een groot of klein bedrijf hebt, lees verder om enkele van de belangrijkste voordelen van mobile commerce te ontdekken en lees hoe het je kan helpen je bedrijf uit te breiden.

1. Betere algemene klantervaring

De komst van e-commerce was al een enorme verbetering in de manier waarop we winkelen. Met de mogelijkheid om vanaf hun desktopcomputer te winkelen in plaats van een winkel binnen te lopen, hadden klanten toegang tot een breder assortiment producten, konden ze snel prijzen vergelijken en winkelen vanuit het comfort van hun eigen huis. 

Maar nu kunnen shoppers al deze dingen nog steeds doen, maar ze hebben niet eens een desktopcomputer nodig; ze hebben alleen de telefoon in hun achterzak nodig. 

Bovendien heeft m-commerce bepaalde mogelijkheden die e-commerce gewoon niet kan bieden:

  • Mobiliteit: Hoewel laptops draagbaar zijn, is het onwaarschijnlijk dat iemand hem altijd bij de hand heeft. Maar aangezien de meeste mensen nooit het huis uit gaan zonder een smartphone, maakt m-commerce online winkelen veel handiger.

  • Bereikbaarheid: Met de mogelijkheid om klanten sms-pushmeldingen te sturen, kunnen online retailers een groter aantal klanten bereiken, zelfs als ze onderweg zijn. 

  • Locatietracking: M-commerce-apps en online winkels kunnen gebruikerslocaties identificeren met behulp van gps-technologie en wifi, wat helpt bij het leveren van inhoud die gepersonaliseerd en locatiespecifiek is.

2. Fenomenaal groeipotentieel

Hoewel mobiele handel al een grote gebruikersbasis heeft, vertoont de groei van de sector geen tekenen van stilstand. 

In 2021 zou de mobiele e-commerceverkoop naar verwachting 6% van alle Amerikaanse detailhandelsverkopen vertegenwoordigen. Maar tegen 2025 voorspelt Statista dat de m-commerce-omzet ruim 10% van alle Amerikaanse detailhandelsverkopen zal uitmaken, wat een groei van 7 procentpunten zou zijn sinds 2018. 

3. Een echte omnichannel ervaring

Omnichannel commerce omvat de verkoop zowel in de winkel als online via meerdere kanalen: op je e-commercewebsite, Amazon, eBay, Instagram, enzovoort, om een naadloze ervaring en samenhangende merkboodschap te creëren op alle contactmomenten.

Maar een omnichannel ervaring is nog meer, want het draait erom dat je je klanten ontmoet waar ze zijn en het kopen makkelijker voor ze maakt.

Mobiele apparaten zijn dan ook het ideale medium voor omnichannel commerce, aangezien je ervan uit kunt gaan dat de meeste van je klanten hun smartphone altijd bij de hand hebben.

4. Vele betalingsmogelijkheden

Om het aankoopproces nog makkelijker te maken, hebben opkomende mobiele betaaloplossingen de deur geopend voor een veelheid aan betaalopties, zoals Apple Pay, PayPal One-Touch, Visa Checkout en Amazon Pay.

Veel e-commercesites bieden nu functionaliteit aan waarbij je met een enkele klik kunt betalen.Klanten hoeven hun betalingsgegevens slechts één keer in te voeren. De volgende aankopen kunnen ze met een enkele klik afronden.

Nadelen van mobile commerce

1. Constante behoefte aan optimalisatie

Hoewel m-commerce steeds populairder wordt, mogen we niet vergeten dat desktop er nog steeds toe doet. Desktop heeft nog steeds veel voordelen ten opzichte van mobiel. 

Volgens Retail TouchPoints heeft het gemiddelde desktopapparaat een conversiepercentage van 3,9%, wat meer dan het dubbele is van het gemiddelde percentage van 1,8% voor smartphones. 

De reden hiervoor is echter waarschijnlijk eerder het verschil in schermgrootte dan mobiliteit, aangezien tablets een conversiepercentage van 3,8% behaalden, terwijl andere apparaten met kleinere schermen (zoals smartwatches) slechts een conversiepercentage van 0,1% haalden.

Daar komt nog bij dat desktopapparaten qua waarde van de bestellingen een grote voorsprong hebben op mobiele apparaten.  Uit onderzoek van Statista bleek dat smartphones in 2019 goed waren voor 64% van de wereldwijde bezoeken aan webwinkels, maar slechts 46% van de e-commerce-inkomsten genereerden, hetzelfde percentage als voor desktopapparaten.

Er is dus een duidelijke behoefte aan optimalisatie van mobiele handel. 

Aangezien het consumentengedrag blijft veranderen, moet je op de hoogte zijn van de nieuwste technologieën en toepassingen om ervoor te zorgen dat je online winkel niet alleen mobielvriendelijk is, maar ook snel, handig en gemakkelijk te navigeren.

2. Verschillende betaalmethoden

Hoewel de overvloed aan betaalmethoden een voordeel kan zijn, zijn helaas niet alle betaalplatforms en mobiele wallets in alle regio's beschikbaar. Bovendien verkiezen klanten in verschillende regio's vaak bepaalde betaalmogelijkheden boven andere, wat het voor online verkopers ingewikkelder maakt betalingsverkeer op wereldschaal te beheren.

Je zou kunnen denken dat het aanbieden van meer betalingsopties de mobiele ervaring zou vereenvoudigen, maar soms is minder meer. 

Uit een onderzoek uit 2000 bleek zelfs dat het aanbieden van te veel productkeuzes vaak leidt tot een lagere verkoop en klanttevredenheid.

Je zult dus de juiste mix van betalingsmogelijkheden moeten vinden voor jouw bedrijfstak en de locaties die je bedient. In het begin lijkt dat misschien ingewikkeld, maar als je gegevens over je klanten verzamelt en hun voorkeuren begrijpt, kun je nagaan welke betalingsopties voor jou het beste werken.

3. Klanten kunnen makkelijker prijzen vergelijken

Een van de valkuilen van het vereenvoudigen van de mobiele gebruikerservaring is dat het voor klanten veel makkelijker wordt om snel prijzen in verschillende winkels te vergelijken. Met een paar muisklikken kunnen klanten zien hoeveel een soortgelijk product in jouw winkel en in tien andere winkels kost. Vaak zullen ze zoeken tot ze de beste prijs-kwaliteitsverhouding hebben gevonden.

Hoe bind je deze strijd aan? Door, net als je klanten, precies te weten hoe je je verhoudt tot je concurrenten. Houd in de gaten wanneer concurrenten hun prijzen verlagen of verhogen, evenals hun verzendkosten, en reageer snel.

4. Veiligheid van de klant

Volgens een onderzoek van Forrester zegt 30% van de smartphonegebruikers dat ze geen online aankopen doen op hun mobiele apparaat, omdat ze zich niet veilig voelen bij het gebruik van mobiele betaaldiensten, en 14% zegt bang te zijn dat hun telefoongegevens worden verkocht. aan derden. 

 

Wanneer klanten toestemming geven om toegang te krijgen tot hun gegevens via hun mobiele apparaten, hebben e-commercebedrijven dus een grotere verantwoordelijkheid om hun persoonlijke gegevens te beschermen en er goed mee om te gaan. 

Je moet voldoen aan een breder scala van voorschriften, maar ook transparant zijn tegenover je klanten over de manier waarop je hun verzamelde gegevens gebruikt en deelt.

Soorten mobiele betalingen

Gelukkig is er op het gebied van m-commerce-betalingsopties geen tekort aan oplossingen waaruit u kunt kiezen. 

Beslissen welke betaalopties je op je e-commercesite aanbiedt, is nog belangrijker voor je mobiele site, aangezien de meeste klanten op zoek zijn naar iets wat snel en gemakkelijk is. Daarom is afrekenen met een enkele klik steeds populairder geworden.

Als je je klanten de vervelende stap kunt besparen van het invoeren van hun creditcardgegevens en persoonlijke informatie elke keer dat ze een aankoop doen, behaal je misschien nog meer conversies, verkopen en terugkerende klanten.

Dit is een kort overzicht van de meest gebruikelijke vormen van mobiele betalingen, zodat je kunt besluiten welke het beste past bij jouw bedrijf.

1. Mobiele wallets (ook bekend als digitale portemonnees)

Met behulp van mobiele portemonnees kunnen klanten debetkaart- of creditcardgegevens, verzendadressen en andere betalingsgegevens opslaan. Dus in plaats van elke keer dat ze een aankoop doen, hun kaartgegevens en persoonlijke gegevens moeizaam opnieuw in te voeren, kunnen klanten snel en gemakkelijk met slechts een paar klikken afrekenen. 

Het Amerikaanse modemerk Natori gebruikt bijvoorbeeld PayPal One-Touch voor afrekenen met een enkele klik.

Dit zijn enkele van de populairste mobiele wallets op de markt:

  • Apple Pay.

  • Google Pay.

  • Amazon Betalen.

  • PayPal.

  • Samsung Pay.

2. Contactloze mobiele betalingen

Om een betere omnichannel-ervaring te creëren, maken contactloze mobiele betalingen gebruik van mobiele portemonnees om betalingen in de winkel te vergemakkelijken. 

Als de klanten hun betaalgegevens al hebben ingevoerd in een mobiele wallet (meestal Apple Pay, Google Pay of Samsung Pay), kunnen ze daarmee betalen in een fysieke winkel. In plaats van een creditcard te swipen of contant te betalen, hoeven klanten alleen maar hun telefoon in de buurt van een ondersteunde terminal te houden om de betaling te valideren en af te ronden.

3. Mobiele betalingen met een gesloten circuit

Net als mobiele portemonnees stellen mobiele betalingen met gesloten lus gebruikers in staat hun betalingsgegevens één keer in te voeren in plaats van ze voor elke transactie opnieuw in te voeren. 

Closed-loop-betalingen zijn echter slechts gekoppeld aan de mobiele app van één merk. Met deze optie kunnen klanten geld op een bestedingsrekening of cadeaubon laden, waar de klant zijn saldo kan controleren, meer geld kan toevoegen en betalingen kan doen, zowel online als in de winkel. 

Dit zijn enkele bekende voorbeelden van mobiele betalingen met een gesloten circuit:

  • Walmart Betalen

  • Starbucks 

  • Taco Bell

Hieronder ziet u hoe Atlanta Light Bulbs deze betaalmethode gebruikt, waardoor het betalingsproces voor klanten wordt versneld en een naadloze winkelervaring wordt gecreëerd. 

4. Geldoverschrijvingen

In plaats van geld over te maken via apps voor mobiel bankieren, hebben gebruikers nu de mogelijkheid om snel en veilig geld over te maken via een breed scala aan platforms:

5. Mobiel point-of-sale (POS)

Een mobiel kassasysteem is een smartphone, tablet of andere mobiele kaartlezer die als kassa fungeert door transacties draadloos te verwerken. 

Aangezien mobiele kaartlezers draagbaar en relatief goedkoop zijn, zijn deze een goede optie voor kleinere handelaars, aangezien je alleen een mobiel apparaat nodig hebt. Sommige van deze systemen integreren zelfs met meerdere e-commerceplatforms, wat betekent dat je de verkoop en inventaris van je online en fysieke winkels automatisch kunt synchroniseren.

Als u geïnteresseerd bent in het uitproberen van mobiele POS, zijn hier enkele populaire systemen: 

De impact van paginasnelheid op mobile commerce

Voor desktopcomputers heeft de paginasnelheid altijd bijgedragen aan de ranking van een e-commercesite op Google: hoe sneller de pagina wordt geladen, hoe waarschijnlijker het is dat de site hoger scoort. 

In het licht van m-commerce is Google echter onlangs overgestapt op een mobile-first-index, wat betekent dat online winkels die zijn geoptimaliseerd voor mobiele apparaten organisch hoger zullen scoren dan winkels die dat niet zijn. 

Natuurlijk heeft de paginasnelheid meer invloed dan alleen de SEO-ranking. 

Volgens een onderzoek van Google neemt de kans op een bounce drastisch toe met elke paar seconden dat het laden van de pagina langer duurt.

Gelukkig hebben BigCommerce-klanten Google AMP (Accelerated Mobile Pages) ingeschakeld, zodat hun sites en productcatalogi sneller laden op een mobiel apparaat.

Bovendien moet je nagaan hoe je afbeeldingen je paginasnelheid kunnen beïnvloeden. Productafbeeldingen van hoge kwaliteit zijn absoluut belangrijk, maar je wilt niet het risico lopen dat de pagina er te lang over doet om te laden, vooral als je klanten winkelen via een mobiel apparaat. Om de gulden middenweg te vinden tussen beeldkwaliteit en optimalisatie, biedt BigCommerce toonaangevende oplossingen voor beeldoptimalisatie, zoals Akamai Image Manager die de juiste versie van de inhoud in real time renderen.

Kiezen tussen een mobiele app en mobiele website

Volgens schattingen van eMarketer zullen Amerikaanse volwassenen vanaf 2020 gemiddeld meer dan 4 uur op mobiel internet doorbrengen, en 88% van die tijd zal worden doorgebracht in apps in plaats van in mobiele browsers. En dan hebben we het nog niet eens over het feit dat ongeveer 70% van de verkopen via mobiele merk-apps wordt gedaan.

Waarom is dit? 

Omdat mobiele apps verkopers in staat stellen de klantervaring te controleren. 

In plaats van op internet te zoeken en producten en prijzen te vergelijken, heeft de klant uw app opzettelijk alleen gedownload en geopend. Als gevolg hiervan hebben mobiele apps doorgaans een hoger conversiepercentage dan websites in mobiele browsers. 

Bovendien kunt u uw mobiele app optimaliseren om loyale klanten opnieuw te targeten, met behulp van incentives zoals promoties en kortingen om app-shoppers exclusief te belonen. 

Net zoals Instagram en Facebook unieke kanalen zijn voor een subset van klanten, kan je merk-app zich ook richten op specifieke klanten die op zoek zijn naar een unieke ervaring.

Wanneer mobile commerce misschien niet de beste optie is

Het feit dat mobile commerce aan populariteit wint, betekent niet dat je onmiddellijk met de massa mee moet doen. Voor sommige online bedrijven is m-commerce misschien niet het meest effectieve medium.

Kijk uit voor deze rode vlaggen:

1. Gebrek aan ontwikkelingsmiddelen

We hebben al vastgesteld dat mobiele handel heel anders is dan traditionele e-commerce. Daarom kun je niet verwachten dat al je middelen en talent perfect zullen worden overgedragen als je een mobiele winkel bouwt. 

Als je de stap naar mobile commerce wilt zetten, heb je het juiste talent nodig. M-commerce is een steeds meer concurrerende markt, dus je kiest bij voorkeur voor een in-house of uitbesteed ontwikkelingsteam voor mobiele projecten. Zonder de mensen en de middelen kan het moeilijker zijn om de gewenste resultaten te behalen.

2. Je doelgroep zit niet op mobiel

Voordat u een mobiele site of merkapp gaat bouwen, moet u ervoor zorgen dat de doelgroep die u target, daadwerkelijk actief is op hun draagbare apparaten. Als dat niet het geval is, verspilt u mogelijk uw tijd en middelen. 

Vanaf 2021 is smartphonebezit in de VS het minst gebruikelijk onder volwassenen van 65 jaar en ouder (slechts 61%). Dus als je bedrijf gericht is op oudere volwassenen, dan is mobile commerce misschien niet de juiste focus.

Mobile commerce benutten

Klaar om uw bedrijf mobiel te zien worden? 

Dit zijn enkele tips en trends uit de e-commerce die helpen bij een succesvolle lancering.

1. Geef prioriteit aan een mobile commerce-platform boven designtrends

Het is gemakkelijk om op de hoogte te blijven van de nieuwste ontwerptrends in plaats van uw mobiele site te optimaliseren. Hoewel responsief ontwerp een mobiele website opvallender maakt, resulteert dit niet noodzakelijkerwijs in verkoop.  Gelukkig biedt BigCommerce een verscheidenheid aan mobiele integraties en functies – zoals tekstmarketing en automatisering, afrekenen met één klik en een ingebouwd mobiel winkelwagentje – om uw klanten te helpen de beste ervaring op hun mobiele apparaat te hebben. 

2. Vertrouw op functies voor social commerce

Aangezien 91% van de gebruikers van social media deze kanalen gebruikt via hun mobiele apparaten en 80% van de totale tijd die op social media wordt doorgebracht, via mobiele platforms verloopt, is het logisch dat social commerce in de lift zit. Platforms voor social commerce zoals Facebook Shop, Instagram Shopping en Pinterest Business helpen bij een naadloze koopervaring, waarbij mobiele gebruikers door producten kunnen bladeren en aankopen kunnen doen zonder de app te verlaten.

3. Fysieke winkels kunnen click-and-collect aanbieden

Maar laten we baksteen en mortel niet vergeten. De beste websites voor mobiele handel zijn verweven in een overkoepelende omnichannel-strategie, die een holistische ervaring creëert via online en offline kanalen. 

In 2019 ontdekte Statista dat veel klanten niet alleen afhankelijk zijn van hun mobiele apparaten voor online aankopen, maar ook voor winkelervaringen in de winkel. 

Een manier om mobiel winkelen en winkelbezoeken aan elkaar te koppelen, is door combinaties aan te bieden, zoals click-and-collect. Zo kunnen klanten op hun gemak browsen en thuis aankopen doen, maar hoeven ze niet een paar dagen te wachten op hun pakket.

4. Maak gebruik van mobiele chatbots

Volgens Insider Intelligence werden de wereldwijde retailuitgaven van consumenten via chatbots in 2019 geschat op 2,8 miljard dollar, maar tegen 2024 zal dat aantal naar verwachting oplopen tot 142 miljard dollar.

Omdat shoppers 24/7 klantenservice verwachten, maken online retailers steeds vaker gebruik van chatbots en virtuele assistenten om vragen te beantwoorden en ondersteuning te bieden wanneer de klant op zijn wenken bediend wordt. 

Chatbots zullen niet alleen de communicatie met klanten stimuleren, maar ze zullen het voor u als verkoper ook gemakkelijker maken om zich op andere aspecten van uw bedrijf te concentreren. 

Farmer Boy Agriculture is een BigCommerce-klant die chatbots gebruikt om een boeiendere mobiele ervaring te creëren. Zodra u de startpagina bereikt, vindt u onderaan een chatbox waarmee u op elk moment van de dag contact kunt opnemen met hun klantenserviceteam. 

5. Bouw een in-app loyaliteitsprogramma

Uit een onderzoek van Statista bleek dat kortingsbonnen en speciale aanbiedingen de voornaamste reden waren voor mobiele gebruikers om retail-apps te downloaden, maar de tweede belangrijkste reden waren loyaliteits- en beloningsprogramma's. 

Elke keer dat een klant een aankoop doet, kan hij ‘punten’ verdienen, die in de loop van de tijd optellen en uiteindelijk inwisselbaar worden voor een beloning, zoals korting op een product of vroege toegang tot een nieuwe collectie. 

Deze beloningsprogramma's beïnvloeden niet alleen shoppers om uw app te downloaden, maar nog belangrijker: ze stimuleren shoppers om terug te komen naar uw winkel en in de toekomst nog een aankoop te doen. 

6. Maak gebruik van mobiele augmented reality (AR)

Vooral tijdens de COVID-19-pandemie werd augmented reality een krachtig hulpmiddel voor retailers om persoonlijke ervaringen online te repliceren, vooral binnen de mode- en schoonheidsindustrie. 

Met behulp van 3D- en AR-technologieën kunnen online shoppers nu precies zien hoe een kledingstuk er zelf uit zou zien – voordat ze het product ooit in handen hadden. Door de contouren van de klant te detecteren, geven AR- en VR-paskamers klanten een duidelijk beeld van de maat, pasvorm en stijl van een product. 

Een ander mooi voorbeeld is meubelmerk Burrow, dat augmented reality gebruikt om klanten te helpen zich voor te stellen hoe hun banken in hun huis zullen passen. Via de Burrow at Home-app kunnen klanten een foto maken van hun woonkamer, deze uploaden in de app en 3D-modellen van de banken van Burrow op de foto's plaatsen om een beter beeld te krijgen van hoe een product er in het echt uit zal zien.

M-commerce neemt toe.

Het is onnodig om te zeggen dat mobiele handel niet alleen een trend is, maar een fenomeen dat zal blijven bestaan. Naarmate smartphones steeds belangrijker worden in de manier waarop we communiceren, informatie verzamelen en nu online winkelen, zal mobiele handel waarschijnlijk minder een optie en meer een noodzaak worden voor e-commerceretailers. 

Natuurlijk is m-commerce slechts een deel van de taart. Houd er rekening mee dat het handhaven van een effectieve omnichannel-strategie vereist dat uw mobiele website of app moeiteloos in andere kanalen kan worden geïntegreerd, in plaats van op zichzelf te staan. 

Vergeet niet dat het er bij mobile commerce om gaat je klanten te bereiken waar ze zijn en een gemakkelijke en toch gedenkwaardige ervaring te bieden.

Lees meer bronnen