10 stappen om snel je e-commercewebsite te bouwen + 10 belangrijke integraties om te overwegen

https://images.ctfassets.net/wowgx05xsdrr/3r3lr6k74zl8ZaSq1qmq3/10c6f9bf7f61f56b6e8b6c2fba4b8054/collage-people-laptop-storefront-theme-add-product-dots-generic.jpg
Start nu je proefperiode van 15 dagen. Je hebt geen creditcard nodig.
BigCommerce proberen

Een offline winkel is een geweldige manier om een klantenbestand op te bouwen in je lokale gemeenschap. Als je een succesvol fysiek winkelkanaal heeft, heb je misschien zelfs een keten van fysieke winkels en een gerespecteerd merk. Wanneer klanten in de winkel zijn, heb je mogelijkheden tot realtime interactie en heb je meer controle over hun algehele winkelervaring. U biedt twee belangrijke dingen die klanten op prijs stellen: menselijk contact en persoonlijke hulp.

Hoewel fysieke winkels veel voordelen bieden, kan een online kanaal een goede aanvulling zijn op je offline verkoop, waarmee je je merk kunt versterken en toegevoegde waarde kunt creëren.

Dit is met name relevant in tijden waarin je fysieke winkel moet sluiten vanwege onvoorziene omstandigheden. Op zulke momenten is een e-commerceoplossing essentieel voor je bedrijfsresultaat. 

De COVID-19-pandemie versnelde de toename van de e-commerce snel, maar was niet de enige factor. En in een post-COVID-19-wereld is e-commerce een blijvertje. 

Daarom is het slim om een online winkel te hebben als onderdeel van een algehele strategie voor meerdere kanalen, ook als de winkelbel van je fysieke winkel nog vrolijk rinkelt. Per slot van rekening blijkt uit onderzoek dat je potentiële klanten meer tijd doorbrengen met online shoppen. In 2020 nam de verkoop via webwinkels met 29,1% toe in Centraal- en Oost-Europa, en met 26,3% in West-Europese landen.

Als u geïnteresseerd bent in het starten van een online winkel, zijn wij er om u te helpen. 

In deze gids behandelen we alles wat je moet weten om een bloeiend online kanaal op te bouwen, inclusief alle integraties die nodig zijn voor succes.

10 stappen voor het bouwen van je webwinkel

De vele mogelijkheden binnen e-commerce kunnen al snel overweldigend zijn. De neiging bestaat om alles tegelijk te willen doen. Maar onthoud dat een reis van duizend kilometer begint met één enkele stap.

Je hebt niet meteen de perfecte website nodig. U heeft alleen de versie nodig waarmee uw site en uw producten in handen van uw klanten komen, terwijl u na de lancering voldoende ruimte overhoudt om te groeien en aan te passen. 

Dit zijn de stappen.

  1. Maak een plan.

  2. Kies je e-commerceplatform.

  3. Maak een doorlopend budget vrij.

  4. Kies een domeinnaam.

  5. Kies een sjabloon en pas deze naar wens aan.

  6. Bepaal je productaanbod.

  7. Selecteer partners voor orderverwerking en verzending.

  8. Stel de betalingsmethoden in.

  9. Voeg artikelen toe aan je winkel.

  10. Test en lanceer je webwinkel.

1. Maak een plan

Wat de tijdlijn voor je lancering ook is, je hebt een georganiseerd, gedetailleerd plan nodig. Zoals ze zeggen in de kluswereld: twee keer meten, één keer zagen. Als je nu de tijd neemt om te plannen, zijn je inspanningen later niet voor niets.

Dit plan moet de middelen omvatten die je nodig hebt, zowel technologische bronnen als mankracht, en je totale investering. Je moet verantwoordelijken aanwijzen voor het ontwikkelen van je site en het beheren van de dagelijkse systemen. Je moet ook vaststellen welke systemen je gaat gebruiken.

Wees gerust: met een uitgestippeld plan kan de overgang van een fysieke winkel naar een online omgeving een snel en soepel verlopen.

2. Kies je e-commerceplatform

Als e-commerce een nieuw terrein voor je is, heb je misschien nog niet uitgebreid overwogen welke sitebouwer je wilt gebruiken om je winkel functioneel te maken. Voor je met het ontwerpproces begint, moet je een platform kiezen.

Als je snel van start wilt gaan, heb je waarschijnlijk een SaaS-platform (Software as a Service) nodig zoals BigCommerce of Shopify. Deze kunnen veel van de noodzakelijke functies bieden die je nodig hebt, zoals hieronder beschreven.

Snelle en eenvoudige installatie

Als je snel een webwinkel online wilt krijgen, heb je een site nodig waarmee je je verkoopactiviteiten gemakkelijk en efficiënt kunt opzetten en uitbreiden. Daarom kan een SaaS-platform de juiste keuze voor je zijn.

Hoewel er tal van sterke e-commerce websitebouwers zijn, waaronder open source-opties zoals Magento, hebben ze een steile leercurve en vereisen ze vrijwel deskundige ontwikkelaarskennis om uw site te bouwen. 

De meeste SaaS-platforms bieden vele vooraf ontworpen thema's, gratis of tegen een vergoeding, die je kunt gebruiken als visuele basis voor je site. Producten uploaden en beheren in de backend is ook eenvoudig, dus je kunt sneller live gaan.

Koppeling tussen het e-commerceplatform en je kassasysteem

Aangezien je van plan bent een online tak toe te voegen aan een bestaand fysiek bedrijf, is de kans groot dat je al een kassasysteem hebt waarover je tevreden bent.

Zorg ervoor dat het platform dat je kiest, kan worden gekoppeld aan je kassasysteem. Het is ook belangrijk om te begrijpen hoe je kassasysteem en e-commerceplatform met elkaar communiceren. Gaat dat twee kanten op of is het eenrichtingssynchronisatie? Oftewel: als je de voorraad in je kassasysteem wijzigt, zie je dit dan ook terug in de online winkel, en vice versa?

Beveiligingsfuncties

Buiten het feit dat je je site openstelt voor een groter publiek, stel je je met een webwinkel ook open voor meer mogelijke beveiligingsproblemen.

Een platform met sterke, meerlaagse beveiliging is essentieel om je bedrijf en je klantgegevens veilig te houden. SaaS-platforms zorgen ervoor dat je altijd over de recentste beveiligingspatches beschikt.

Het is ook goed om erop te letten dat het platform dat je kiest PCI-compliant is en dat je winkel een SSL-certificaat heeft.

Klantenservice bieden

Zelfs met de best opgestelde plannen zullen zich problemen voordoen. Het is belangrijk dat iemand je hiermee kan helpen. Idealiter biedt het platform dat je kiest 24/7 support.

Responsief ontwerp voor mobiel en desktop

Uit recent onderzoek van PayPal en BigCommerce blijkt dat 66,7% van de respondenten ten minste een keer per maand een aankoop doet via een mobiel apparaat en 17,9% doet dat meer dan eens per week. Met een site die is geoptimaliseerd voor mobiele apparaten, scoor je ook beter bij zoekmachines. Vanuit het perspectief van de klant wil je ook zorgen dat mensen productpagina's op verschillende apparaten probleemloos kunnen openen.

Kies dus een platform dat is geoptimaliseerd voor zowel desktop als mobiel.

Tools om je bedrijf op te schalen

Je eerste doel is om snel een site in de lucht te hebben, maar bij het kiezen van een platform is het goed om ook aan de lange termijn te denken. Replatforming (overstappen naar een nieuw platform nadat je al een site hebt gebouwd) kan een groter probleem zijn, en een hardere klap voor je financiën, dan van nul af beginnen, omdat je dan gegevens moet migreren en integraties moet regelen.

Uw ideale platform moet er een zijn waarmee u niet alleen snel aan de slag kunt, maar ook over de tools beschikt om met uw bedrijf mee te groeien naarmate u groeit.  

Vragen over een potentieel platform:

  • Is er een limiet aan het aantal producten dat ik op mijn site kan zetten?

  • Wordt de snelheid van mijn site beïnvloed door de hoeveelheid verkeer?

  • Kan ik op het platform makkelijk uitbreiden naar andere kanalen zoals Amazon, Facebook en Instagram?

Frontendflexibliteit en indrukwekkende templates

Zoals hierboven genoemd, is het om snel van start te gaan van belang om een platform te kiezen dat een selectie van mooie templates biedt waarmee je de gewenste look voor je site kunt creëren. Dankzij de flexibiliteit voor de frontend kun je een website maken die aan je eisen voldoet.

Ook hierbij moet je rekening houden met de lange termijn. Kies een platform waarmee je direct een mooie site kunt lanceren, maar dat ook de mogelijkheden biedt om later aanpassingen door te voeren, zodra je meer tijd hebt.

3. Maak een doorlopend budget vrij

Zoals we hierboven hebben vermeld, is een van de voordelen van een online winkel dat de kosten significant lager liggen dan bij een fysieke winkel. Dat betekent echter nog niet dat een webwinkel starten gratis is. En als je niet oppast, kunnen de kosten flink oplopen.

Zorg dat je een overzicht hebt van alle doorlopende betalingen en kosten die met je online bedrijf samenhangen. Maak een budget vrij speciaal voor e-commerce. Dit zijn enkele kosten om bij te houden:

Platform, beveiliging en hosting

Als je kiest voor een SaaS-platform, zijn hosting en beveiliging inbegrepen, maar betaal je een maandbedrag. Als je kiest voor een opensourceplatform, is er misschien geen maandelijkse betaling voor het platform zelf, maar zijn er wel kosten verbonden aan hosting en beveiliging.

Ontwerp- en ontwikkelkosten

Afhankelijk van je eigen team of je eigen expertise moet je wellicht een extern bureau of een freelancer inhuren voor hulp bij het ontwikkelen en ontwerpen van je site. Dit zijn waarschijnlijk doorlopende kosten, omdat je later ook veranderingen gaat doorvoeren en updates moet toepassen.

Kosten van betalingsproviders

Verschillende betalingsopties bieden aan je klanten betekent ook dat je verschillende betalingsproviders betaalt, zoals PayPal en Klarna. Sommige e-commerceplatforms, zoals Shopify, berekenen ook kosten als je niet hun betalingsprovider gebruikt. Neem deze kosten en percentages mee in je budget.

Integraties en apps van andere aanbieders

Zodra je webwinkel live is, zijn er veel productmanagementsystemen, verzendtools, plug-ins en marketingapps waarmee je de groei van je bedrijf kunt stimuleren (meer daarover volgt). Bij sommige e-commerceplatforms zijn ook enkele van deze functies ingebouwd. Kijk bij het kiezen van een platform ook naar de functionaliteiten en integraties die je nodig hebt en welke kosten daarmee samenhangen.

4. Kies een domeinnaam

Je domeinnaam is het onderdeel van de URL van je winkel waarmee je deze identificeert. In het adres www.carrefour.fr is bijvoorbeeld 'carrefour.fr' de domeinnaam.

Beschouw dit als het online equivalent van het bord op je fysieke winkel. Dit moet klanten een beeld geven van wat je verkoopt en ze iets zeggen over je merk.

Als de domeinnaam beschikbaar is, kun je ervoor kiezen om dezelfde naam te kiezen als je fysieke winkel. Maar je kunt ook kiezen voor een andere naam. Dit zijn enkele tips voor het kiezen van een domeinnaam:

  • Kies een unieke naam, maar maak wel duidelijk wat je verkoopt.

  • Voeg een zoekwoord toe om de ranking in zoekmachines te verbeteren. Zo word je door meer mensen gevonden.

  • Vermijd het gebruik van merknamen of geregistreerde merken.

  • Kies voor .com of de landcode waar je bedrijf en je voornaamste klantenkring zich bevinden.

Je kunt een domeinnaam kopen via een e-commerceplatform of via een domeinenverkoper, waarna je deze aan het platform koppelt.

5. Kies een sjabloon en pas deze naar wens aan

Toen we het hadden over de keuze voor een e-commerceplatform, hebben we ook aangehaald dat het waardevol kan zijn om vooraf ontworpen sjablonen tot je beschikking te hebben. Nu je een platform hebt gekozen, kun je bepalen welk thema of welke sjabloon je wilt gebruiken. Zo kun je je site snel opzetten zonder zelf veel te hoeven ontwerpen.

Editors met slepen en neerzetten, zoals de Page Builder van BigCommerce, kunnen het nog eenvoudiger maken om de gewenste look en feel te krijgen zonder codering. Deze functionaliteit maakt het eenvoudig en intuïtief om een prachtige website op maat te bouwen en bij te werken. 

Zoals Sian Namvihanh, de eigenaar van het duurzame cadeaumerk Eco Kind Co., uitlegt: “Page Builder heeft ons in staat gesteld om wijzigingen direct door te voeren, sneller dan voorheen. De eenvoudige lay-out maakt het gemakkelijk om elementen toe te voegen, te verwijderen en te bewerken.” 

Bij het ontwerpen van je homepage en productpagina's kun je je een paar dingen afvragen.

Hoe wil je dat je winkel eruitziet?

Je kunt ervoor kiezen om je online winkel dezelfde look-and-feel te geven als je fysieke winkel, maar je kunt er ook voor kiezen om ze allebei een unieke identiteit te geven, die toch verbonden is met je overkoepelende merk.

Hoe denk je dat je klanten winkelen?

Voor een online winkel is het ontwerp niet alleen van belang qua uiterlijk, maar ook om klanten te helpen vinden waarnaar ze op zoek zijn. Denk erover na welke categorieën je klanten waarschijnlijk verwachten. Gebruik de kennis die je hebt opgedaan op basis van het winkelgedrag van klanten in je fysieke winkel om te bepalen welke gebruikerservaring je neerzet voor je online winkel.

Welke functies heb je nodig?

Niet alle sjablonen of thema's hebben dezelfde functionaliteiten. Moeten er in je winkel foto's worden vertoond in een galerij? Heb je video's nodig om je producten te laten zien? Je kunt meestal sjablonen filteren zodat je alleen degene ziet die aan je eisen voldoen.

6. Bepaal je productaanbod

Omwille van de tijd zal je waarschijnlijk niet meteen van start gaan met het complete aanbod van je fysieke winkel. Kies in plaats daarvan de producten die het best verkopen of die de potentie hebben om het online beter te doen. Dit zijn enkele suggesties, die natuurlijk variëren per branche:

Hobbyproducten

Dit zijn producten waar mensen iets aan hebben bij hun hobby's en interesses. Mensen verzamelen deze artikelen of gebruiken ze voor hun hobby's, zullen ze graag telkens opnieuw kopen en zijn bereid om meer te betalen voor dingen waar ze echt enthousiast over zijn.

Hoge marges

Begin als je een nieuwe site lanceert met de artikelen die je veel opleveren dankzij een hoge marge. Vergeet niet dat je ook betaalt voor verwerking en verzending, dus het is slim als de prijs van de artikelen die je verkoopt deze extra kosten rechtvaardigen.

Lichtgewicht

Ook hier geldt: aangezien verwerking en verzending nu meewegen, zijn lichtere en makkelijk te verzenden producten als beginpunt voor je webwinkel een slimme keuze.

In de buurt lastig verkrijgbaar

Als je producten verkoopt die vooral in je omgeving voorkomen en die voor mensen die daar niet vandaan komen lastig te vinden zijn, zijn die perfect voor je nieuwe webwinkel. Je kunt je publiek uitbreiden met klanten die nooit eerder toegang hadden tot je producten.

Consumeerbare goederen

Consumeerbare goederen moeten telkens opnieuw gekocht worden, dus ook die zijn handig als begin. Je kunt deze producten gebruiken om te werken aan een loyaal klantenbestand. Als je vooral consumeerbare goederen verkoopt op je site, kun je zelfs overwegen om een abonnementsdienst op te zetten zodat klanten zich kunnen inschrijven en je producten ontvangen als ze bijna weer op zijn.

7. Selecteer partners voor orderverwerking en verzending

Als je al een fysieke winkel hebt, is de kans groot dat er leveranciers zijn waarbij je bestelt en met wie je een goede relatie hebt. Maar met een webwinkel heb je nu te maken met extra handelingen voor verwerking en verzending, voordat je producten de klant bereiken. Het verwerkingsproces kun je op twee manieren aanpakken, afhankelijk van wat voor jou het best werkt:

Het verpakken en verzenden zelf doen

Afhankelijk van het aantal pakketten dat je verwacht, kun je het verpakken en verzenden zelf regelen. Als je hiervoor kiest, zal je de benodigde verpakkingsmaterialen moeten aanschaffen. Je kunt ook kijken of je met transportbedrijven over de prijzen kunt onderhandelen, ook weer afhankelijk van je verwachte hoeveelheid.

In zee gaan met een andere partij

Als je niet de middelen hebt om zelf verwerking en verzending te organiseren, is het een optie om daarvoor een andere partij in te schakelen. Deze beheert dan het magazijn, verpakt en verzendt online bestellingen namens jou direct naar je klanten. Het is goed om berekeningen te maken en te kijken of dit voor je bedrijf een logische keuze is.

8. Betalingsgateways instellen

Naast het uitvoeren van de bestellingen moet je betalingsgateways instellen zodat je je geld kunt ontvangen. Vooral in een tijd waarin flexibiliteit en gemak vooropstaan, is het nodig om verschillende betalingsmethoden aan te bieden (zoals creditcard en iDEAL).

De meeste e-commerce websitebouwers maken het gemakkelijk om te synchroniseren met een aantal betalingsgateways zoals PayPal, Visa, Apple Pay en Mastercard. Ze kunnen allemaal creditcardbetalingen verwerken. 

Kies de betalingsmethoden waarvan je denkt dat je klanten ze waarschijnlijk zullen gebruiken en koppel deze aan je winkel. Als er voor je winkel specifieke uitdagingen gelden, zoals het verkopen van producten met een hoog risico of over de grens verkopen, zorg dan dat je betalingsmethoden in die behoeften voorzien.

9. Voeg artikelen toe aan je winkel

Nu je een stijlvolle site heeft ontworpen, een orderverwerkingsplan heeft opgezet en heeft gekozen welke producten je wilt verkopen, ben je klaar om die producten in de etalage te zetten.

Zorg bij het toevoegen van producten dat je productbeschrijvingen duidelijk en SEO-proof zijn (SEO staat voor 'search engine optimisation', oftewel optimalisatie voor zoekmachines). Zo komen mensen eerder bij jou terecht als ze online zoeken.

Dit is belangrijke informatie om op te nemen in je productbeschrijvingen:

  • Naam van het artikel

  • Prijs

  • Gewicht en afmetingen

  • Varianten, zoals beschikbare kleuren en formaten

  • Een duidelijke beschrijving van het artikel

Het is ook goed om foto's en video's met een hoge resolutie van je producten toe te voegen, zodat klanten duidelijk kunnen zien wat ze krijgen. Door gedetailleerde productbeschrijvingen toe te voegen, krijg je waarschijnlijk minder artikelen retour gestuurd.

10. Test en lanceer je webwinkel

Je bent bijna klaar om live te gaan, maar er is nog één cruciale stap. Je moet alle essentiële functies testen om zeker te weten dat alles naar behoren werkt.

Dit houdt ook in dat je de volgende checks doet met meerdere browsers:

Werkt je site naar behoren?

Bekijk alle onderdelen van je site. Zijn je producten, foto's en beschrijvingen zichtbaar zoals je dat wilt? Leiden alle knoppen waarop je klikt je naar de juiste plek? Voelt het navigeren van de site intuïtief aan?

Werkt het afrekenen?

Test al je betalingsmethoden met testbestellingen. Komen ze door? Kloppen de prijzen? Worden aanbiedingen en kortingen op de juiste manier verrekend? Worden de belastingen juist weergegeven als een gebruiker zijn locatie opgeeft?

Werkt de site ook op mobiele apparaten?

Zorg dat je site geschikt is voor mobiele apparaten en dat alle functionaliteiten werken.

Als alles er goed uitziet en naar behoren werkt, ben je klaar om live te gaan en te beginnen met online verkopen!

10 essentiële integraties voor je webwinkel

Beschoje je e-commerceplatform als de thuisbasis van je webwinkel. De kans is echter groot dat het niet het enige onderdeel is van je technologische tak. Als je zorgt dat alle delen van je systeem samenwerken met je e-commerceplatform, bespaar je op de lange termijn een hoop gedoe.

1. Kassasysteem

je kassasysteem moet verbonden zijn met je webwinkel, zodat je op alle kanalen nauwkeurig je voorraad kunt beheren. Dit is vooral belangrijk als je klanten BOPIS (online kopen, in de winkel afhalen) of een afhaalloket als optie aanbiedt.

2. Integraties voor betaling

Hierboven kies je betalingsmethoden van populaire aanbieders waarmee je klanten uit de voeten kunnen. Dit zijn essentiële integraties die naadloos moeten samenwerken met je winkelwagen.

3. Integraties voor verzending

In een competitieve markt met hoge verwachtingen van klanten moet je de best mogelijke bezorging bieden als je wilt opvallen. Hierboven heb je je orderverwerkingsstrategie uitgewerkt. Als je ervoor kiest om met een andere partij in zee te gaan voor verwerking en verzending, moet dit wel samengaan met je platform.

4. Analytics-integraties

Een van de voordelen van een webwinkel is dat je klantgedrag kunt volgen en zien op welke pagina ze binnenkomen, wat ze kopen en waar ze weer weggaan. Dit kan je helpen om de ervaring te optimaliseren en van meer bezoekers klanten te maken. Als je Analytics-apps integreert in je webwinkel, kun je deze waardevolle gegevens bijhouden en inzichten verzamelen.

5. Integraties voor voorraad

Je e-commerceplatform heeft waarschijnlijk eigen voorraadbeheerfuncties, maar voor complexere winkels kan het ook zinvol zijn om een voorraadbeheersysteem van een andere partij te kiezen. Door je voorraad te synchroniseren, zorg je dat alle bestellingen kunnen worden geleverd. Als een artikel niet meer op voorraad is, updatet het systeem zichzelf automatisch voordat de volgende klant het probeert te kopen.

6. Integraties voor de boekhouding

Hoe klein of groot je webwinkel ook is, je hebt een accountancy-oplossing nodig voor de boekhouding. Hiermee kun je de payroll, budgetten, cashflowoverzichten, in- en verkoopstaten en winst-verliesgrafieken beter beheren. Een dergelijke integratie is cruciaal om er zeker van te zijn dat je grip houdt op je oorspronkelijke e-commercebudget.

7. E-mail- en marketingintegraties

Om je zo snel mogelijk op weg te helpen, hebben we nog niet zoveel aandacht besteed aan digitale marketing. Zodra je site echter in de lucht is, moet je aandacht besteden aan de marketing om meer websiteverkeer te genereren. Ook dit is een voordeel van een webwinkel: je hebt een middel om nieuwe klanten te bereiken en ze op de hoogte te brengen van nieuwe producten die aansluiten bij hun interesses. Voeg e-mail- en marketingintegraties toe aan je technologiestack om deze doelen te bereiken.

8. CRM-integratie

Zodra je meer verkeer naar je site heeft gegenereerd en bezig bent met het opbouwen van een loyaal klantenbestand, kun je ook een integratie overwegen voor CRM, 'customer relationship management'. Met een CRM-systeem kun je relaties met bestaande en potentiële klanten beter bijhouden. Zo kun je uiteindelijk je conversiepercentages verbeteren en de loyaliteit/het behoud van klanten verhogen, zodat je meer omzet maakt.

9. Integraties voor klantenservice

Je krijgt waarschijnlijk meer conversies en klanten komen sneller terug als je tegemoetkomt aan hun behoeften en hun vragen tijdig beantwoordt. Afhankelijk van je teamgrootte heb je misschien niet de mankracht om iedere e-mail en ieder telefoontje te beantwoorden. Een andere integratie om te overwegen is daarom een stukje technologie dat klantenservice biedt. Denk bijvoorbeeld aan een live chat of een chatbot met AI-technologie die veelvoorkomende vragen beantwoordt en klanten realtime helpt.

10. Integraties voor social media

Zodra je site meer vorm krijgt, kun je ook uitbreiden naar andere kanalen zoals socialmediaplatforms. Deze kunnen zowel een goede marketingtool zijn om je producten onder de aandacht te brengen en je merkimago op te bouwen, als een plek om je producten te verkopen. Veel e-commerceplatforms bieden eenvoudige integratie met social media, zodat je je voorraad op één plek kunt beheren.

Conclusie

Een webwinkel runnen is misschien ingewikkeld, maar het hoeft niet per se lang te duren om er eentje op te zetten. Hopelijk helpt deze gids je om sneller nieuwe klanten te bereiken met je bedrijf dan je ooit voor mogelijk had gehouden.

Veelgestelde vragen over het maken van een webwinkel

Lees meer bronnen