Historisch gezien werd succes in de handel gedefinieerd door een eenvoudige formule:
Verzeker u van een winstgevende plek voor uw winkelwagen.
Schreeuw luider dan uw concurrent om meer voetverkeer aan te trekken.
Werk tegen lagere kosten om meer winst te maken.
In de 21e eeuw is het niet meer zo eenvoudig. Grote, schreeuwerige merken slagen er vaak niet in om aansluiting te vinden bij moderne consumenten. De fysieke locatie kan meer een last zijn dan een gemak, en een kleine winkel kan worden gerund met een minimaal budget en helemaal geen voorraad.
Deze verschuiving werd nog sterker tijdens de coronapandemie, toen de retailsector grote veranderingen doormaakte. Een onverwacht neveneffect van de vervelende wereldwijde gebeurtenissen was de groei van de digitale verkoop:
46% van de Amerikaanse consumenten probeerde vorig jaar een nieuw merk of plaatste bestellingen bij nieuwe retailers.
Volgens een onderzoek van Accenture uit mei 2020 zal het aankoopvolume van onervaren of weinig frequente e-commercegebruikers in de toekomst naar verwachting met 160% toenemen.
50% van de online uitgaven zal tegen september 2022 via smartphones worden gedaan.
Kleinere e-commercewinkels zagen het webverkeer tussen oktober 2019 en oktober 2020 met 96,5% stijgen, waarbij meer dan een derde een stijging tussen 100% en 200% rapporteerde.
Er is nu een enorme en groeiende kans in de digitale detailhandel, en die mogelijkheden worden steeds diverser. Nu de marktomstandigheden nog altijd even gunstig zijn, volgt hier een gids voor het opzetten en lanceren van een winstgevende online winkel.
Kies een niche en ontwikkel een businessplan
De e-commercemarkt is hyperdivers. Zelfs de hedendaagse giganten, zoals Amazon, zijn begonnen als nicheretailers.
Doe achtergrondonderzoek naar e-commerce-niches om uw focusgebied te identificeren aan de hand van het volgende:
Voer een SWOT-analyse uit
SWOT staat voor Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats. Het is een eenvoudige maar effectieve manier om verschillende niche- en productideeën te beoordelen.
Vind gaten in de markt
Met gericht onderzoek kunt u onvervulde consumentenbehoeften ontdekken, zelfs binnen populaire productcategorieën.
Om gaten in je doelmarkt te vinden, duik je in:
Sociale media: Analyseer de zorgen, klachten en aanbevelingsverzoeken van uw doelgroep.
Google Trends: vergelijk het zoekvolume voor verschillende producttypen.
Kijk naar bestsellers op Amazon en eBay: lees recensies, bekijk tutorials en kijk wat het winkelend publiek mist.
Analyseer uw klantpersona's.
De beste ideeën voor e-commerceoplossingen ontstaan op het kruispunt van behoeften, voorkeuren en interesses van de doelgroep.
Maak een reeks ideale klantpersona's, waarin je inzoomt op:
Demografische gegevens: leeftijd, locatie, beroep, inkomen
Psychografische gegevens: interesses, waarden, overtuigingen, problemen en wensen
Kies het juiste businessmodel
Als onderdeel van uw klantenonderzoek moet u ook vaststellen hoe en waar uw doelgroep producten koopt en wat de beste manier is om ze te bereiken.
B2B e-commerce: Zie jij jezelf meer verkopen aan groothandels, retailers en zakelijke kopers?
B2C-e-commerce: Of breng je je producten liever rechtstreeks aan consumenten op de markt?
Verkopen op online marktplaatsen: Populaire marktplaatsen zoals eBay, Amazon of Etsy bieden ingebouwde toegang tot verschillende doelgroepen.
Dropshipping: Bij dit model worden de taken voor het uitvoeren van bestellingen doorgegeven aan een derde partij, zodat je zelf geen voorraad aanhoudt.
DTC: Het direct-to-consumer-businessmodel haalt de tussenpersoon weg.
Bekijk onze gedetailleerde uitleg over verschillende soorten bedrijfsmodellen voor e-commerce.
Vind je e-commerceplatform
E-commerceplatforms zijn er in verschillende typen met verschillende native functies en extensies.
Het kan verleidelijk zijn om te beginnen met de goedkoopste websitebouwer. Het nadeel daarvan is dat je misschien later je e-commercesite moet migreren, wat lastig en vervelend is. Denk aan de lange termijn, zelfs als je nog maar net gaat beginnen.
Vraag je bij het analyseren van verschillende opties af:
Hoeveel producten ben je van plan te verkopen?
De eerste stap zou moeten zijn om te begrijpen welke producten u van plan bent te verkopen en hoeveel. Als u van plan bent een kleiner bedrijf te runnen, kunt u wegkomen met het gebruik van een goedkoper platform zonder uitgebreide functies.
Maar als je je bedrijf uitbreidt, zal ook de complexiteit van je site toenemen. Als je bedrijf groot is of voortdurend groeit, kan het slim zijn om te investeren in een duurder platform.
Welke functies heb je nodig?
Biedt het platform standaard alle belangrijkste e-commercefuncties? Waar moet je in investeren als uitbreiding of zelf ontwikkelen om ontbrekende native functionaliteit in te vullen?
Op je eisenlijst is het handig om elke eigenschap te rangschikken op een schaal van noodzakelijkheid van 1 tot 10 en dan verschillende winkelbouwers te beoordelen en hun scores bij elkaar op te tellen.
Welke e-commerceplatforms zijn er beschikbaar?
E-commerce websitebouwers kunnen het opzetten en beheren van winkels vereenvoudigen. Om de optimale keuze te maken, moet u rekening houden met uw bedrijfsdoelen, operationeel model en branche, evenals met de technische vereisten voor uw winkel.
De volgende stap is het beoordelen van enkele van de meest populaire online winkelbouwers, waaronder:
BigCommerce
Shopify
AdobeMagento.
WooCommerce
Wix
Kies de juiste producten
Het selecteren van de juiste producten om te verkopen is essentieel voor het uiteindelijke succes van uw online winkel.
Hoewel het misschien een voor de hand liggende stap lijkt, is dit vaak allesbehalve het geval. Te vaak merken onlinebedrijven dat ze aarzelen omdat ze producten hebben geselecteerd die oververzadigd zijn in hun markt of gewoonweg te beschikbaar zijn.
Net als bij het vinden van je niche, is het belangrijk om bij het selecteren van je producten iets unieks te vinden waarvan er elders een beperkte voorraad is. Vergeet niet dat je concurreert met eBay, Amazon en Etsy. Elke voorsprong die je op de markt kunt vinden, kan heel erg in je voordeel werken.
Ontwerp je online winkel
Website-ontwerp is een complex, maar cruciaal aspect bij het lanceren van uw online winkel. Het verkeerde ontwerp of de verkeerde sjabloon kan uw klanten vervreemden of afleiden, waardoor de omzet afneemt en de groei van uw winkel wordt beperkt.
Bij het ontwerpen van uw winkel kunnen de volgende vragen u helpen bepalen hoe uw site eruit moet zien:
Welke stijl past bij jouw merk?
Bij het bepalen welke stijl je voor je online winkel zou willen, zijn er twee dingen om bij stil te staan:
Wat zegt je stijl over je bedrijf en je merk?
Klanten moeten in één oogopslag kunnen zien wat voor soort bedrijf u bent en wat u verkoopt.
De stijl van uw website zegt vaak alles wat u moet weten over uw bedrijf, van lettertype tot kleurkeuzes. Voor winkels die luxeproducten verkopen geldt: hoe opvallender, hoe beter. Als je outdooruitrusting verkoopt, is dat geen methode die waarschijnlijk zal slagen.
Het is van cruciaal belang dat u zich bewust bent van uw bedrijfsimago en uw klantenbestand.
Hoe wil je dat klanten door je website navigeren?
Volgens een rapport uit 2021 bedroeg de gemiddelde tijd die op een pagina werd doorgebracht in alle sectoren 54 seconden, en meer dan 50% van de gebruikers vertrekt na slechts één pagina te hebben bezocht.
Met dit in gedachten is het essentieel om een winkel te ontwerpen die gemakkelijk te navigeren is voor klanten. Als u gemiddeld minder dan een minuut de tijd heeft, kan de extra tijd die u besteedt aan het bezoeken van een niet-intuïtieve site het verschil betekenen tussen een klant die weggaat en een klant die een product kiest.
Het bouwen van een soepel navigatiesysteem dat eenvoudig en gebruiksvriendelijk is, is een geweldige manier om uw klanten te behouden en ze op uw site te houden.
Welke functies wil je/moet je winkel hebben?
Functies zijn een cruciaal onderdeel van uw onlinewinkel en behoren vaak tot de eerste dingen die klanten zien. U moet uzelf afvragen wat essentieel is voor uw online winkel en wat relevant is voor uw bedrijf.
Heb je een 'Over ons'-pagina? Video's van je producten? Hoe zit het met je winkelwagen en betaalproces?
Als je je online winkel ontwerpt, kan er een wereld van verschil zijn tussen een kale site en een die klanten aanspreekt dankzij specifieke functies, add-ons en plug-ins.
Begin met het toevoegen van je producten
Het vermelden van uw producten en het maken van productpagina's is van cruciaal belang voor het creëren van een effectieve en succesvolle online winkel.
Bij het aanbieden van producten zijn de belangrijkste zaken die u moet onthouden:
Productbeschrijvingen
Een overtuigende productbeschrijving richt zich op het probleem van de klant, somt de kenmerken van het product op en benadrukt de belangrijkste voordelen die tot een verkoop kunnen leiden.
Productafbeeldingen.
Bespaar niet op productfotografie.
Huur een professionele fotograaf in om de foto's te maken als je je dat kunt veroorloven.
Als dat niet het geval is, maak dan een zelfgemaakte fotografie-opstelling voor het maken van aantrekkelijke e-commercefoto's.
Overweeg 360-gradenfoto's voor voorwerpen van hogere waarde, zoals meubels, apparatuur of bepaalde soorten kleding. Volgens een recent onderzoek van Internet Retailer Magazine verhoogde het toepassen van 360-gradenproductfotografie op e-commercesites de conversiepercentages met ongeveer 13%.
Productcategorieën
Een hiërarchie en indeling helpen bij het leggen en beheren van relaties tussen verschillende productpagina's. Productcategorieën zijn vooral nodig om je catalogus weer te geven en je voorraad beter vindbaar te maken.
Bepaal de betalingsmogelijkheden
Voordat u uw online winkel lanceert, is het van cruciaal belang dat u een gevarieerde reeks online betalingsopties voor uw potentiële klanten heeft opgezet. De betaalmethoden die u op het verkooppunt (POS) ter beschikking heeft, kunnen bepalen hoe groot uw klantenbestand zal zijn en u toekomstige rompslomp besparen.
De meeste e-commerce websitebouwers bieden een methode om u te verbinden met meerdere betalingsopties, waaronder processors zoals Paypal, Apple Pay, Stripe en bekende creditcards.
De populairste manier om betalingen aan je online winkel toe te voegen, zijn:
Betalingsgateway-pakketten
Creditcardbetalingen
Betalingsgateways en verkopersaccounts.
Zorg ervoor dat je inzicht hebt in mogelijke transactiekosten.
Kies de definitieve verzendstrategieën en voorwaarden
Je moet uitzoeken hoe nieuwe producten de klanten bereiken. Een effectieve e-commerceverzendstrategie is van cruciaal belang, want 56% van de consumenten koopt niet meer bij een verkoper na een slechte leveringservaring.
Verder schept een verzendbeleid de juiste verwachting bij nieuwe klanten. Je moet hierin de verschillende kosten, voorwaarden en eventuele beperkingen van je levering communiceren.
Overweeg de volgende vragen om een verzendbeleid voor uw winkel op te stellen:
Biedt u gratis verzending, een vast tarief of een variabele vergoeding aan?
Werk een realistische drempelwaarde voor ‘gratis verzending’ uit om meer kopers aan te spreken en een hogere gemiddelde bestelwaarde te stimuleren. Gebruik anders een gelaagde 'flat fee'-structuur voor verschillende soorten leveringen: standaard, prioriteit, 2 dagen, enz.
Met welke vervoerder(s) verzendt u?
Verzendtarieven, tijdstippen en beperkingen variëren van vervoerder tot vervoerder, van USPS tot Fedex en DHL.
Overweeg alle beschikbare opties en geef prioriteit aan de opties die de beste prijs-kwaliteitverhouding bieden. Een goedkopere aanbieder accepteert bijvoorbeeld geen grote spullen of biedt geen verzekering aan bij schade.
Bent u van plan om internationaal te verzenden?
Overweeg in eerste instantie de verkoop en verzending naar nabije bestemmingen (bijvoorbeeld Canada en Mexico) om uw marktbereik te vergroten. Kijk dan eens naar internationale fulfilmentstrategieën.
Wil je BOPIS-opties bieden?
Buy Online, Pickup in Store (BOPIS) is een verkoopoptie waarvan het gebruik snel is toegenomen. Als je een fysieke winkel hebt, is BOPIS een potentieel waardevol alternatief dat het leven van je klanten gemakkelijker kan maken.
Zet je online winkel live en adverteer ervoor
De ergste nachtmerrie van elke ondernemer is dat er op de lanceringsdag geen actieve bezoekers in Google Analytics zijn.
Om ervoor te zorgen dat je nieuwe winkel barst van de virtuele bezoekers, moet je:
Je begeven op verschillende e-commercemarketingkanalen.
Een promotiestrategie opstellen voor de lancering.
Om verkeer naar een nieuwe online winkel te krijgen, vertrouwen de meeste markten op:
Sociale media.
Begin met het opbouwen van uw online publiek voordat uw website wordt gepubliceerd. Deel snelle productpreviews, teasers en previews achter de schermen om anticipatie op te bouwen. Maak dan de geplande lanceringsdag bekend en zorg voor extra betrokkenheid door speciale kortingen/promoties aan te bieden aan alle volgers.
Als je een nichewinkel lanceert, kun je ook extra gratis publiciteit krijgen door te netwerken in online community's en forums.
Influencer-marketing.
Bedrijven zonder publiek kunnen werken aan influencermarketingcampagnes voor en na de lancering. De grootste zegen van influencermarketing is dat je driedubbele voordelen krijgt:
Een impuls in merkbekendheid/herinnering.
Betrokkenheid bij uw organische inhoud via verschillende sociale media-apps.
Directe leads en boost de omzet.
Influencerpartnerschappen in een vroeg stadium kunnen helpen die eerste paar verkopen aan te trekken en je online aanwezigheid bij zoekmachines te vergroten, omdat geïnteresseerde consumenten je merk/domeinnaam gaan intypen bij het zoeken.
Betaalde advertenties
Gerichte Facebook-, Instagram- en Pinterest-campagnes kunnen ook merk- en productondekking in real time vergemakkelijken. Net als bij andere performancemarketingstrategieën is het voordeel dat je alleen betaalt voor zinvolle acties: klikken, bezoeken, aanvragen, verkopen, enzovoort. Zoekmachine-optimalisatie (SEO) en e-mailmarketing zijn andere advertentiestrategieën, hoewel beide meer tijd en investeringen vergen om van de grond te komen. Maar hoe eerder je begint, hoe sneller je positieve resultaten zult zien.
Het laatste woord
De reis van iedereen naar online handel zal enigszins anders zijn.
Sommigen beginnen een online winkel om verkoopactiviteiten aan te vullen. Anderen beginnen als hobby en schalen dan op met eigen financiering of proberen externe investeringen aan te trekken.
Wat altijd hetzelfde blijft, is het onderliggende proces. Je moet een geschikt e-commerceplatform kiezen, je productcatalogus opzetten, het ontwerp en andere configuraties aanpassen en dan de marketing aanzwengelen.
Met BigCommerce is dit proces eenvoudiger dan ooit. Verbeter je merk en trek de aandacht van klanten met het toonaangevende platform voor het maken van prachtige, intuïtieve e-commercewinkels en -sites.