Affiliate marketing in e-commerce

https://images.ctfassets.net/wowgx05xsdrr/55BCQ16ubBeNabW59e03u9/2354adf7c28360a99d3200e2e9b137af/article-header-affiliate-marketing-social-generic.png

Maak je eigen winkel en begin vandaag nog met verkopen

Wat als je geld kon verdienen op elk moment, waar je ook bent — zelfs terwijl je slaapt?

Dat is het concept achter affiliate marketing.

Affiliate marketing is het proces waarbij een affiliate een commissie verdient voor het op de markt brengen van de producten van iemand anders of een bedrijf. De affiliate zoekt eenvoudigweg naar een product dat hij leuk vindt, promoot vervolgens dat product en verdient een deel van de winst uit elke verkoop die hij doet. De verkopen worden bijgehouden via affiliatielinks van de ene website naar de andere. 

https://www-cdn.bigcommerce.com/assets/article-image-affiliate-marketing-social-bigcommerce.png

Affiliate marketing is een geweldige manier om de verkoop te stimuleren en aanzienlijke online inkomsten te genereren. De nieuwe drang naar minder traditionele marketingtactieken is uiterst nuttig voor zowel merken als aangesloten marketeers en heeft zeker zijn vruchten afgeworpen. 

Het is zelfs zo dat de uitgaven voor affiliate marketing in de Verenigde Staten gestegen zijn van 5,4 miljard dollar in 2017 tot 8,2 miljard dollar in 2022 — wat betekent dat er veel ruimte is voor degenen die een graantje willen meepikken.

Deze stap-voor-stap beginnersgids legt uit hoe je je affiliate marketing-business kunt starten en welke voordelen je kunt verwachten.

Hoe werkt affiliate marketing?

Omdat affiliate marketing werkt door de verantwoordelijkheden van productmarketing en -creatie over verschillende partijen te verspreiden, maakt het gebruik van de capaciteiten van meerdere partijen voor een effectievere marketingstrategie en biedt het bijdragers een deel van de winst. Om dit te laten werken, moeten er drie verschillende partijen betrokken zijn:

  1. Verkoper en productmakers.

  2. De affiliate of adverteerder.

  3. De consument.

Laten we in de complexe relatie tussen deze drie partijen duiken om ervoor te zorgen dat affiliate marketing een succes wordt:

Verkoper en productmakers.

De verkoper, of het nu een zelfstandig ondernemer of een grote onderneming is, is een verkoper, handelaar, productontwerper of detailhandelaar die een product op de markt wil brengen. Het product kan een fysiek voorwerp zijn, zoals huishoudelijke artikelen, of een dienst, zoals make-up-tutorials.

De verkoper, ook bekend als het merk, hoeft niet actief betrokken te zijn bij de marketing, maar hij kan ook de adverteerder zijn en profiteren van de verdeling van de inkomsten van affiliate marketing.

De verkoper zou bijvoorbeeld een e-commercehandelaar kunnen zijn die een dropshippingbedrijf is begonnen en een nieuw publiek wil bereiken door affiliatesites te betalen om hun producten te promoten. Of de verkoper kan een SaaS-bedrijf zijn dat gebruikmaakt van affiliates om marketingsoftware te helpen verkopen.

De affiliate of uitgever.

De affiliate, ook wel uitgever genoemd, kan zowel een persoon als een bedrijf zijn die het product van de verkoper op een aantrekkelijke manier aan potentiële consumenten presenteert. Met andere woorden: de affiliate promoot het product om de consument ervan te overtuigen dat het waardevol of voordelig voor hem is en hem ervan te overtuigen het product te kopen. Als de consument het product uiteindelijk koopt, ontvangt de affiliate een deel van de inkomsten.

Affiliates hebben vaak een zeer specifiek publiek voor de marketing, waarbij zij zich doorgaans laten leiden door de interesses van dat publiek. Dit zorgt voor een duidelijk niche die of persoonlijk merk dat de affiliate helpt consumenten aan te trekken die het meest geneigd zullen zijn op het aanbod in te gaan.

De consument.

Om het aangesloten systeem te laten werken, moet er natuurlijk sprake zijn van verkoop – en de consument of klant is degene die deze tot stand brengt. 

De affiliate verkoopt het product/de dienst aan de consument via toepasselijke kanalen, of het nu sociale media, een blog of een YouTube-video is, en als de consument het product waardevol of voordelig vindt, dan kan hij de affiliatelink volgen en afrekenen op de website van de verkoper. Als de klant het artikel koopt, ontvangt de affiliate een deel van de inkomsten.

Houd er echter rekening mee dat de klant zich ervan bewust moet zijn dat u, de affiliate, een commissie ontvangt op het product. 

Volgens de Federal Trade Commission moet een aangesloten marketeer duidelijk en opvallend zijn relatie met de detailhandelaar bekendmaken, zodat de consument kan beslissen hoeveel gewicht hij aan uw goedkeuring wil geven. 

Een disclaimer zoals 'De producten die ik ga gebruiken in deze video heb ik gekregen van Bedrijf X' geeft je kijkers de informatie die ze nodig hebben en stelt hen in staat om een weloverwogen beslissing te nemen over het al dan niet kopen van het affiliateproduct.

Soorten affiliate marketing

Het is vaak onduidelijk of een affiliate marketeer het product dat hij promoot daadwerkelijk heeft gebruikt of dat hij het alleen maar voor het geld doet. Soms maakt het voor de klant op de een of andere manier misschien niet uit. 

Maar soms, zoals met een dieet of huidverzorgingsproducten, kan het zijn dat de klant een affiliate niet vertrouwt tenzij hij weet dat hij/zij het product zelf heeft getest en goed vindt.

In 2009 categoriseerde de bekende affiliate marketeer Pat Flynn affiliate marketing in drie typen – losstaand, gerelateerd en betrokken – om onderscheid te maken tussen affiliate marketeers die nauw verbonden zijn met een product en degenen die dat niet zijn. 

Hier splitsen we elke categorie op, zodat u kunt beslissen welke route u wilt nemen. 

Niet gehecht. 

In het ongebonden bedrijfsmodel heeft de affiliate marketeer geen band met het product of de dienst die hij promoot. Hij heeft geen deskundigheid of autoriteit in de niche van het product en kan geen uitspraken doen over het gebruik ervan.

Gewoonlijk zal een ongebonden affiliate PPC-marketingcampagnes (pay-per-click) uitvoeren waarbij een affiliatelink wordt gebruikt in de hoop dat het winkelend publiek erop zal klikken en zelf een aankoop zal doen.

Hoewel ongebonden affiliate marketing aantrekkelijk kan zijn vanwege het gemak, is het vooral geschikt als je gewoon inkomsten wilt genereren zonder te investeren in het product of de klantrelatie.

Verwant.

Verwante affiliate marketing is voor degenen die niet noodzakelijk het product of de dienst gebruiken, maar die op een of andere manier verwant zijn met het nichepubliek. Een slimme middenweg tussen ongebonden en betrokken. Deze affiliates hebben vaak een bepaalde invloed in de niche en een gevestigde aanhang, en kunnen dus enige autoriteit bieden.

Misschien promoot je bijvoorbeeld een kledingmerk dat je nog nooit hebt gebruikt, maar heb je een publiek via een modeblog of YouTube-kanaal. In dat geval ben je een verwante affiliate marketeer.

Het voordeel van deze vorm van affiliate marketing is dat de affiliate de expertise heeft om traffic te genereren, maar hij kan het risico lopen een slecht product of slechte dienst aan te prijzen als hij het nog nooit heeft gebruikt, wat hem het vertrouwen van zijn publiek kan kosten.

Betrokken.

Zoals de naam al zegt, houdt betrokken affiliate marketing in dat de affiliate nauw verbonden is met het product dat of de service die hij promoot. De affiliate heeft het product zelf uitgeprobeerd, vertrouwt erop dat het een goede ervaring zal opleveren en heeft de autoriteit om beweringen te doen over het gebruik ervan.

In plaats van te vertrouwen op pay-per-click, gebruiken betrokken affiliate marketeers hun persoonlijke ervaringen met het product bij hun marketinginspanningen, en klanten kunnen hen vertrouwen als betrouwbare informatiebronnen. 

Natuurlijk vergt deze vorm van affiliate marketing meer tijd en energie om geloofwaardigheid op te bouwen, maar het zal waarschijnlijk leiden tot betere resultaten op de lange termijn.

Hoe worden affiliate marketeers betaald?

Affiliate marketing is een snelle en goedkope methode om geld te verdienen zonder dat je een product hoeft te verkopen, en heeft een onmiskenbare aantrekkingskracht als je je online inkomsten wilt verhogen. Maar hoe wordt een affiliate betaald nadat hij de verkoper aan de consument heeft gekoppeld?

Het antwoord kan ingewikkeld worden.

Soms krijgt de affiliate ook betaald zonder dat de consument het product koopt. Afhankelijk van het programma wordt de bijdrage van de affiliate aan de verkoop van het merk op verschillende manieren gemeten.

De affiliate kan op verschillende manieren betaald worden:

Betaling per verkoop.

Dit is de standaard affiliate marketing-structuur. Hierbij betaalt de verkoper de affiliate een percentage van de verkoopprijs van het product nadat de consument het product als resultaat van affiliate marketing heeft gekocht. Met andere woorden: de affiliate moet de investeerder zover krijgen het affiliateproduct te kopen voordat hij betaald krijgt.

Betaling per lead.

Betaling per lead betekent dat de affiliate geld krijgt voor de conversie van leads, wat het een iets ingewikkelder systeem maakt. De affiliate moet de consument overhalen de website van de verkoper te bezoeken en de gewenste actie uit te voeren — of het nu gaat om het invullen van een contactformulier, het aanmelden voor een proefversie van een product, het abonneren op een nieuwsbrief of het downloaden van software of bestanden.

Betaling per click.

Affiliate marketing draait grotendeels om traffic naar websites genereren en klanten zover krijgen dat ze klikken en een actie uitvoeren. De mythe dat affiliate marketing allemaal draait om SEO (search engine optimization) is dus geen toeval.

Hoewel organisch verkeer gratis is, is SEO voor affiliate marketeers gewoon niet genoeg in zo'n verzadigde markt — daarom maken sommige affiliate marketeers gebruik van PPC.

PPC-programma's (pay per click) zijn erop gericht dat de affiliate wordt gestimuleerd om consumenten van zijn marketingplatform door te verwijzen naar de website van de verkoper. Dit betekent dat de affiliate de consument zodanig moet betrekken dat hij van de site van de affiliate naar de site van de verkoper gaat. De affiliate wordt betaald op basis van de toename van het webverkeer.

Er zijn twee algemene concepten bij PPC:

  • CPA (kosten per acquisitie): bij dit model wordt de aangeslotene betaald telkens wanneer de verkoper of detailhandelaar een lead verwerft, wat betekent dat een aangesloten link de klant naar de online winkel van de verkoper brengt en deze een actie onderneemt, zoals zich abonneren naar een e-maillijst of door een 'Contact'-formulier in te vullen. 

  • EPC (earnings-per-click): de gemiddelde verdiensten per 100 clicks voor alle affiliates in het affiliateprogramma van een retailer.

Betaling per installatie.

Met dit uitbetalingssysteem wordt de affiliate betaald telkens wanneer hij een gebruiker doorverwijst naar de website van de aanbieder en een product wordt geïnstalleerd, over het algemeen een mobiele app of software.

Dus, als een retailer $ 0,10 biedt voor elke installatie gegenereerd via een affiliateprogramma, en de campagne leidt tot 1000 installaties, dan betaalt de retailer ($ 0,10 x 1.000) = $ 100.

Waarom affiliate marketeer worden?

Passief inkomen. 

Terwijl elke 'gewone' baan vereist dat je aan het werk bent om geld te verdienen, biedt affiliate marketing je de mogelijkheid om geld te verdienen terwijl je slaapt. Als je eerst tijd investeert in een campagne, blijf je rendement krijgen als consumenten het product in de daaropvolgende dagen en weken aanschaffen. Je krijgt lang na je werk nog betaald. Zelfs als je niet achter je computer zit, zorgen je marketingskills voor een gestage inkomstenstroom.

Geen klantenservice.

Individuele verkopers en bedrijven die producten of diensten aanbieden, hebben te maken met hun consumenten en moeten ervoor zorgen dat die tevreden zijn met wat ze hebben gekocht.

Dankzij de affiliate marketing-structuur hoef je je nooit zorgen te maken over klantenondersteuning of klanttevredenheid. De taak van de affiliate marketeer is om de verkoper met de consument te verbinden. De verkoper behandelt eventuele klachten van consumenten nadat jij je commissie van de verkoop hebt ontvangen.

Werken vanuit huis.

Als je het niet fijn vindt om op kantoor te werken, is affiliate marketing de perfecte oplossing. Je kunt campagnes lanceren en inkomsten ontvangen uit de producten die verkopers maken terwijl jij vanuit huis werkt. Dit werk kun je in je pyjama doen.

Kostenefficiënt. 

Voor de meeste bedrijfsvormen heb je opstartkosten en een cashflow nodig om de producten die verkocht worden te financieren. Maar affiliate marketing kent lage kosten, dus je kunt snel en zonder veel gedoe van start gaan. Je hoeft je geen zorgen te maken over onverwachte kosten en je hoeft geen product te maken. Het is vrij eenvoudig om met dit soort werk te beginnen.

Handig en flexibel.

Aangezien je in wezen een freelancer wordt, krijg je de ultieme onafhankelijkheid in het bepalen van je eigen doelen, het verleggen van je focus als je dat wilt, het kiezen van de producten die je interesseren en zelfs het bepalen van je eigen tijden. Hierdoor kun je een divers portfolio opbouwen als je wilt, of je richten op simpele rechttoe-rechtaan campagnes. Je bent ook vrij van bedrijfsmatige beperkingen en slecht presterende teams.

Op prestaties gebaseerde beloningen.

Bij andere banen kun je een 80-urige werkweek maken en toch hetzelfde salaris verdienen. Het mooie aan affiliate marketing is dat het puur gebaseerd is op je prestaties. Hoe meer energie je erin stopt, hoe meer geld je eruit haalt. Scherpe reviews en aansprekende artikelen schrijven vertaalt zich direct in een hoger inkomen. Je krijgt eindelijk betaald voor je uitstekende werk!

Lanceer je e-commercewinkel

Maak je eigen winkel en begin vandaag nog met verkopen met onze vrijblijvende proefversie.

Gratis proefperiode beginnen

Veelvoorkomende affiliate marketing-kanalen

De meeste affiliates doen een paar dingen hetzelfde om ervoor te zorgen dat hun doelpubliek betrokken is en openstaat voor de aankoop van gepromote producten. Maar niet alle affiliates promoten producten op dezelfde manier. Er zijn zelfs verschillende marketingkanalen waarvan ze gebruik kunnen maken.

Influencers.

Een influencer is een maker van inhoud die de macht heeft om de aankoopbeslissingen van een groot deel van de bevolking te beïnvloeden. 

Dit is de aangewezen affiliate marketeer. Hij heeft al een indrukwekkende aanhang, dus het is een eitje voor hem om consumenten naar de producten van de verkoper te leiden via berichten op social media, blogs en andere interacties met volgers. De influencers krijgen vervolgens een deel van de winst die zij hebben helpen maken.

Influencer-marketingcampagnes zijn vooral populair op Instagram en TikTok, waar merken partnerschappen aangaan met influencers die worden gezien als experts of autoriteiten in hun specifieke niches. Afhankelijk van de deal kan een campagne bestaan uit een reeks productrecensies met foto's, accountovernames of live video's. 

Hoewel een influencer zijn eigen branding en look kan hebben, is het belangrijk om elementen toe te voegen die aansluiten bij jouw merk om merkherinnering en -verspreiding te garanderen. Dit kan door apps als Instasize te gebruiken, waar je de uitingen van je campagne snel kunt bewerken en aanpassen met één klik.

Bloggers.

Omdat ze organisch in zoekmachines verschijnen, zijn bloggers de perfecte manier om meer conversie te krijgen via contentmarketing. De blogger probeert het product of de dienst en schrijft vervolgens een uitgebreide recensie waarin het merk op overtuigende wijze wordt gepromoot, zodat het verkeer naar de site van de verkoper wordt teruggeleid.

De blogger wordt beloond voor zijn of haar invloed om de waarde van het product bekend te maken en zo de verkoop te helpen verbeteren.

Microsites gericht op betaald zoeken.

Het ontwikkelen en te gelde maken van microsites kan ook een serieuze hoeveelheid affiliateverkopen opleveren. Deze sites worden geadverteerd binnen een partnersite of op de gesponsorde lijsten van een zoekmachine. Ze staan los van de hoofdsite van de organisatie. Door gerichtere, relevantere inhoud aan een specifiek publiek aan te bieden, leiden microsites tot meer conversies dankzij hun eenvoudige en ongecompliceerde call-to-action.

E-maillijsten.

Ondanks de oudere oorsprong is e-mailmarketing nog steeds een slimme bron van affiliate marketing-inkomsten. Sommige affiliates hebben e-maillijsten die ze kunnen gebruiken om de producten van de verkoper te promoten. Anderen kunnen gebruikmaken van e-mailnieuwsbrieven met hyperlinks naar producten, waarbij een commissie wordt verdiend nadat de consument het product heeft gekocht.

Een andere methode is dat de affiliate in de loop van de tijd een e-maillijst opbouwt. Hij gebruikt verschillende campagnes om massaal e-mailadressen te verzamelen en vervolgens e-mails te versturen over de producten die hij promoot.

Grote mediawebsites.

Deze sites zijn ontworpen om te allen tijde een enorme hoeveelheid verkeer te genereren en richten zich op het opbouwen van een miljoenenpubliek. 

Deze websites promoten producten bij hun grote publiek met banners en contextuele affiliatelinks. Dit leidt tot superieure exposure en verbetert de conversiepercentages, wat resulteert in topinkomsten voor zowel de verkoper als de affiliate.

Een van de bekendste sites is het Amazon-affiliateprogramma, Amazon Associates, dat het grootste marktaandeel heeft van alle affiliatenetwerken (46,15%).

Andere bekende affiliate marketing-programma's zijn:

Je kunt er ook voor kiezen om direct contact op te nemen met retailers en te vragen of ze een affiliateprogramma hebben. Zo niet, dan bestaat de kans alsnog dat je een speciale actie of kortingscode kunt delen met je publiek om traffic te helpen genereren naar de onlinewinkel.

Tips om een succesvolle afilliate marketeer te worden

Klaar om affiliate marketing te proberen? Dit zijn onze beste online marketing-tips om je op weg te helpen.

Bouw een band op met je publiek.

Als je begint met affiliate marketing, moet je een publiek opbouwen met zeer specifieke interesses. Hierdoor kun je je affiliatecampagnes toespitsen op die niche, waardoor de conversiekans groter wordt. Door jezelf neer te zetten als expert op een bepaald gebied in plaats van allerlei producten te promoten, kun je producten aanprijzen voor het publiek dat de grootste koopkans heeft.

Maak het persoonlijk.

Er is geen tekort aan producten die u kunt promoten. 

Je kunt producten kiezen waar je zelf in gelooft, of zelfs producten van je favoriete merken, dus zorg dat je campagnes draaien om echt waardevolle producten waar consumenten plezier van zullen hebben. Je krijgt een indrukwekkend conversiepercentage en tegelijkertijd werk je aan de betrouwbaarheid van jouw persoonlijke merk.

Ook belangrijk is om goed te worden in mensen per mail benaderen, zodat je met andere bloggers en influencers kunt werken. Gebruik een tool zoals ContactOut of Voila Norbert om de contactgegevens van mensen op te zoeken en verstuur gepersonaliseerde e-mails om gastblogs en affiliatekansen te krijgen.

Begin met het beoordelen van producten en diensten. 

Concentreer u op het beoordelen van producten en diensten die binnen uw niche vallen. Maak vervolgens gebruik van de verstandhouding die u met uw publiek heeft opgebouwd en uw standpunt als expert, en vertel uw lezers waarom zij baat zouden hebben bij de aankoop van het product of de dienst die u promoot. 

Bijna alles dat online wordt verkocht, kan worden beoordeeld als er een partnerprogramma is: u kunt fysieke producten, digitale software en zelfs online geboekte diensten beoordelen, zoals het delen van ritten of het boeken van reisresorts. 

Het is bijzonder effectief om een product te vergelijken met andere in dezelfde categorie. Het belangrijkste is dat je gedetailleerde, duidelijke content maakt om de conversie te verbeteren.

Maak gebruik van verschillende bronnen.

Concentreer je niet alleen op een e-mailcampagne, maar besteed ook tijd aan een blog, het maken van landingspagina's, het plaatsen van berichten op beoordelingssites, het bereiken van je publiek via sociale media en zelfs het onderzoeken van cross-channelpromoties.

Test verschillende digitale marketingstrategieën om te zien op welke strategie je publiek het meest reageert. Gebruik deze techniek vaker.

Kies je campagnes zorgvuldig uit.

Hoe goed uw online marketingvaardigheden ook zijn, u verdient minder geld aan een slecht product dan aan een waardevol product. Neem de tijd om de vraag naar een nieuw product te bestuderen voordat u het gaat promoten. 

Zorg ervoor dat je de verkoper zorgvuldig onderzoekt voordat je samenwerkt. Je tijd is veel waard, en je wilt er zeker van zijn dat je die besteedt aan een product dat winstgevend is en een verkoper waar je in kunt geloven.

Er is serieuze concurrentie op het gebied van affiliate marketing. Om ervoor te zorgen dat u concurrerend blijft, moet u ervoor zorgen dat u op de hoogte blijft van nieuwe trends. 

Bovendien zult u waarschijnlijk kunnen profiteren van ten minste enkele van de nieuwe marketingtechnieken die voortdurend worden ontwikkeld. 

Zorg dat je op de hoogte blijft van al deze nieuwe strategieën zodat je conversiepercentages, en dus je inkomsten, zo hoog mogelijk zullen zijn.

Voordelen van deelname aan het BigCommerce-affiliateprogramma

Toonaangevende commissies.

In het BigCommerce-partnerprogramma ontvangt u een premie van 200% per verwijzing en $ 1.500 per Enterprise-verwijzing, zonder limiet op commissies. 

Bovendien geldt: hoe meer verwijzingen u via het programma genereert, hoe hoger uw commissieniveau zal zijn. 

Er zijn ook geen verplichtingen of minimumverplichtingen om aan het programma deel te nemen.

Strategische groei.

BigCommerce biedt unieke strategieën om je te helpen groeien, de zichtbaarheid van je website te vergroten en meer verkoop te stimuleren. Je kunt tijd en geld besparen op contentcreatie door te linken naar WordPress-blogs, webinars en meer met kwalitatieve content die door BigCommerce is ontwikkeld voor jouw publiek.

Krachtige tracking.

Ons affiliatedashboard biedt een uitgebreid overzicht van je clicks, trials, verkopen en commissies. Je kunt je verdiensten bekijken, statistieken en prestaties bijhouden en elke maand op hetzelfde moment betaald krijgen.

Een speciale accountmanager.

U krijgt direct toegang tot een affiliate manager die uw bedrijf en uw doelstellingen begrijpt. BigCommerce werkt samen met uw team en onze conversieratio-experts om uw commissies en inkomsten per klik te maximaliseren. 

Eenvoudig promoten.

Via je dashboard heb je gemakkelijk toegang tot onze vooraf gemaakte tekstlinks, banners en content. Promoot BigCommerce overal op je site door simpelweg onze affiliatelinks op je pagina's te vermelden.

Lid worden van het BigCommerce-affiliateprogramma

Als uw doelgroep een online bedrijf wil starten, hun e-commerceplatform wil migreren of gewoon geïnteresseerd is in e-commerce-inhoud, raden we u aan zich aan te melden voor het BigCommerce affiliate marketingprogramma. Ons team zal uw aanvraag zorgvuldig beoordelen. 

Als je bent goedgekeurd, krijg je toegang tot ondersteuning, tracking, rapportage, betalingen en heb je je eigen unieke affiliatelink om elke referral die je genereert te volgen. Het succes van onze affiliatepartners is belangrijk voor BigCommerce.

Verdien geld door samen te werken met BigCommerce

Meld je nu aan en vergroot je omzet met het toonaangevende e-commerceplatform.

Meld je aan

Het laatste woord

Een elegant, eenvoudig proces, affiliate marketing via recensies, blogs, sociale media, webinarsoftware en andere platforms is een nieuwe grens in marketing die wacht om gebruikt te worden. 

Volg de tips in dit artikel, en je kunt je publiek betrekken, passieve lezers omzetten in actieve consumenten en je inkomsten met elke klik vergroten.

FAQ over affiliate marketing

Lees meer bronnen