Net zoals het business-to-business- landschap in de loop der jaren is veranderd, geldt dat ook voor B2B-kopers.
En alle partijen hebben veel hogere verwachtingen dan voorheen. Verkopers zijn op zoek naar een modern B2B-platform dat gebruiksvriendelijk is en aan de vraag voldoet. Kopers willen juist een makkelijke gebruikerservaring in een online winkel met een soepel afrekenproces en een uitstekende klantenservice.
“E-commerce zal nog belangrijker worden in het B2B-kooptraject”, voorspelde Lance Olwide, B2B General Manager bij BigCommerce, in het begin van 2024. “B2B-bedrijven die in hun magazijn, via EDI, via verkoopteams aan de telefoon, via e-mail en op beurzen verkopen, zullen e-commerce gebruiken als het centrale portaal waar kopers al hun interacties kunnen bekijken, beheren en bijwerken. Dit is inclusief het plaatsen van offerteaanvragen, opnieuw bestellen en facturen betalen.”
De omvang van de B2B e-commercemarkt werd in 2022 op bijna $8 miljard werd geschat en 74% van de B2B-kopers gebruikt een e-commercesite om producten te kopen. Daarom is het waarschijnlijk veilig om aan te nemen dat de verschuiving online alleen maar zal groeien.
Dat betekent dat het hebben van een sterk e-commerceplatform – de plek waar B2B-bedrijven goederen of diensten kunnen verkopen via online transacties tussen bedrijven – van cruciaal belang is voor succes.
Selectiefactoren voor B2B-e-commerceplatforms
Er is ruime keuze wanneer je zoekt naar het beste e-commerceplatform voor jouw bedrijf. Door verschillende factoren te beoordelen, kun je specifieke behoeften en potentiële gevolgen in kaart brengen.
Type B2B-bedrijf.
Verschillende soorten B2B-bedrijven zullen verschillende behoeften hebben. Bij het kijken welke oplossing het meest passend is, moeten organisaties eerst de onderlinge verschillen begrijpen:
Groothandel: Groothandel-e-commerce is een business-to-business (B2B e-commerce) model waarbij je, in plaats van je producten afzonderlijk aan consumenten te verkopen, ze in bulk en met korting aan andere bedrijven verkoopt.
Fabrikanten: Fabrikanten produceren op grote schaal eindproducten door gebruik te maken van onderdelen en grondstoffen in combinatie met menselijke arbeid en machines. In een B2B-model worden de afgewerkte goederen verkocht aan andere fabrikanten, leveranciers of groothandels.
Distributeurs: Distributeurs werken nauw samen met fabrikanten om zichtbaarheid te geven aan de goederen die ze produceren, om de verkoop te verhogen en om hun producten langs het distributiekanaal te verplaatsen.
B2B2C: Business-to-business-to-consumer (B2B2C) e-commerce schakelt de tussenpersoon uit, meestal tussen de B2B-organisatie en de B2C, waardoor de bedrijven rechtstreeks in contact komen met de consument.
Integraties van bedrijfssoftware.
Als je een organisatie bent die veel verschillende essentiële bedrijfssoftware gebruikt, zoals ERP integraties, PIM, CRM en meer, dan is het vinden van een e-commerceplatform dat hiermee kan worden geïntegreerd van cruciaal belang.
Je wil niet in een situatie terechtkomen waarin je geld en tijd hebt besteed aan het investeren in een e-commerceplatform om er vervolgens achter te komen dat het niet werkt met de huidige software. Dat is meer dan alleen verspilling van tijd en moeite; het is ook een verlies van potentiële inkomsten.
De best beoordeelde e-commerceplatforms bieden een oplossing die al je B2B-e-commercesoftware in één eenvoudig pakket verbindt zonder belemmeringen.
Beveiliging
Beveiliging is voor veel klanten de eerste prioriteit bij het selecteren van een platform. Ervoor zorgen dat hun gegevens veilig zijn, is van cruciaal belang voor de implementatie van uw service en het uiteindelijke succes ervan.
Een e-commerceplatform speciaal voor B2B moet beveiliging kunnen bieden als het gaat om creditcard- en klantgegevens, bescherming tegen fraude, SSL-certificaten en meer.
Alsof dat nog niet genoeg is, kunnen speciale beveiligingsprogramma's helpen cyberaanvallen op je site te voorkomen en uiteindelijk je SEO-ranking te verbeteren. Het loont om veilig te zijn.
Kosten.
Dit draait niet alleen om de kosten van het e-commerceplatform. Er zijn ook interne kosten om de website in de lucht te krijgen, te onderhouden en nog veel meer.
B2B-verkopers moeten met veel verschillende aspecten rekening houden. Denk maar eens aan de verschillende verkoopkanalen en marktplaatsen zoals Amazon tot betalingsgateways en productcatalogi om workflows en automatisering te stroomlijnen. De kosten van dit alles moeten in overweging worden genomen.
Aanpasbaar
Het bieden van een aanpasbare, flexibele oplossing is een must voor B2B e-commerceplatforms. De tijd dat bedrijven gewoon een kant-en-klare alles-in-één-oplossing konden uitbrengen en deze voor elk bedrijf en individu kon laten werken, is allang voorbij. Technologie is snel gegroeid en hoe specifieker, hoe beter.
E-commerceplatforms die uitgebreide aanpassingsmogelijkheden bieden, trekken eerder verkopers en klanten aan. De belangrijkste reden hiervoor? Schaalbaarheid. Organisaties die een extreme groei doormaken of zich daarop voorbereiden, hebben behoefte aan een oplossing die mee kan groeien.
Bedrijven wereldwijd realiseren zich dit maar al te goed en bieden oplossingen met meer functionaliteit en design — zonder extra kosten. Nu nieuwe methoden, zoals headless commerce, steeds populairder worden, lijkt de vraag naar maatwerk alleen maar toe te nemen.
Een nieuwe aanpak voor nieuwe verwachtingen
Het e-commerceplatform voor B2B van BigCommerce biedt u krachtige functies om de verwachtingen van uw klanten te overtreffen.
Essentiële functies van een B2B e-commerceplatform
Laten we eens inzoomen op enkele van de meest essentiële functies om op te letten bij B2B e-commercewebsites en platforms:
Opties voor toegangsbeperkingen.
B2B e-commercebedrijven zijn vaak complexer dan B2C e-commercebedrijven. Vanwege de nuances en regels die vaak worden geassocieerd met verkopen aan andere bedrijven, moet je je e-commerceplatform zo kunnen inrichten dat er verschillende koperservaringen zijn, afhankelijk van de gebruiker.
Om die reden moet de B2B e-commercesoftware van je keuze de optie bieden om toegang tot bepaalde delen van je website op individuele basis toe te staan of te weigeren.
Prijzen, betaling en bestelling op maat.
B2B-bedrijven hebben veel variabelen. Tools voor klantbeheer, uitvoeringscentra en punchout-catalogussen: er zijn veel verschillende systemen die moeten samenwerken om een uniform bestellingsbeheer- en aanpassingssysteem te creëren.
Je moet ervoor zorgen dat je B2B e-commerceplatform transactieopties in één uniforme oplossing mogelijk maakt, aangezien verschillende tools die niet samenwerken, leiden tot chaos, verwarring en mogelijke problemen met voorraadbeheer en orderafhandeling.
Dit is met name relevant als je een hybride bedrijf hebt dat zowel B2C- als groothandelskanalen aanbiedt, aangezien het verminderen van kanaalconflicten en -beheer van cruciaal belang zijn voor je bedrijf.
B2B-kopers zijn ook geïnteresseerd in aangepaste prijzen en kortingen. Daarom het kan nuttig zijnom een B2B-platform te vindendat helpt bij het instellen van prijzen en kortingen voor klantgroepen.
Sterke focus op klantervaring.
Wanneer merken een e-commercewebsite willen maken, is één ding het belangrijkste: de gebruikerservaring.
Je wilt dat je merk B2B-klanten aanspreekt en daarom moeten de gebruikerservaring en gebruikersinterface (UX/UI) van je site hun ervaring bevredigender en prettiger maken.
Naarmate meer en meer B2B-bedrijven evolueren naar een verbeterde UX/UI met optimalisatie-opties, kun je het beste een platform identificeren met de personalisatie-opties die je nodig hebt.
Het integreren van klantrecensies en het hebben van sterke klantenondersteuning vraagt ook aandacht.
Probleemloos en veilig afrekenen.
Een website kan over alle toeters en bellen, prachtige sjablonen en plug-ins beschikken om beter door de site te navigeren, maar dat doet er allemaal niet toe zonder een goede betaalervaring.
Hoewel B2B-specifieke functies nodig zijn , zoals PO-facturering, ACH en bulkbestellingen, zijn kopers op zoek naar een soepel en veilig afrekenproces.
Volgens een onderzoek van BigCommerce onder B2B-kopers was de veiligheid bij het afrekenen zelfs een groot probleem in Groot-Brittannië (30%), de AU (21%) en de VS (20%).
Maar zonder veiligheid ben je als bedrijf nergens.
Gemakkelijk nieuwe kanalen toevoegen.
De omnichannel-ervaring heeft de moderne e-commerce veranderd, waardoor bedrijven een multi-channelbenadering kunnen kiezen, van fysieke storefronts tot online platforms en sociale media. Een uniforme ervaring over alle kanalen heen helpt de verkoop te verhogen en zorgt voor een fijnere klantervaring.
Bij het onderzoeken van platformfuncties moet het vinden van een platform dat ruimte biedt voor omnichannel een essentieel onderdeel van het proces zijn. Als we kijken naar de manier waarop 'winkelen' is veranderd in de afgelopen jaren, dan kunnen we stellen dat het verkopen aan klanten via elk kanaal waar ze actief zijn, één van de sleutels tot zakelijk succes.
Waarom BigCommerce een geweldige optie is
BigCommerce is een populaire Open SaaS-platformprovider en een groeiende headless commerce-provider op basis van lage totale eigendomskosten en zeer flexibele API's.
BigCommerce biedt klanten verschillende B2B-functies en add-ons die niet te vinden zijn in concurrerende softwareoplossingen om een moderne, probleemloze e-commerce-ervaring te bieden.
Het BigCommerce-platform maakt het voor hybride bedrijven met zowel B2B- als B2C-klanten gemakkelijk om verschillende prijslijsten of catalogussen aan te bieden aan verschillende klantengroepen. Met andere woorden: je kunt één uniforme oplossing gebruiken voor zowel B2B als B2C.
“BigCommerce geeft ons de schaalbaarheid, flexibiliteit en openheid die we nodig hebben om op te starten, wijzigingen aan te brengen en deze te implementeren op het moment dat dat nodig is.”, aldus Jed Simpson, General Manager bij TYGRIS.
Wat BigCommerce te bieden heeft.
Wat onderscheidt BigCommerce van andere B2B-oplossingen? Functies.
De next-level functies van BigCommerce B2B Edition maken het koopproces beter beheersbaar en minder ingewikkeld voor je klanten door de volgende functies te bieden:
Prijslijsten en klantengroepen: bied aangepaste prijzen tot op SKU-niveau, bulkkortingen en promoties.
Opnieuw kopen: laat klanten snel alle eerder gekochte producten nabestellen.
Zichtbaarheid van betalingsmethoden:Je kunt goedgekeurde betalingsopties voor klanten toevoegen, bewerken, tonen of verbergen.
Kopersrollen en machtigingen instellen: stel klanten in staat een volledig bedrijfsaccountprofiel te maken en meerdere koperslagen in te stellen.
Kopersportal: Help de operationele lasten te verminderen en de koper-klantrelatie te verbeteren met een systeem voor het efficiënt beheren van bestellingen, offertes en workflows.
Factuurportal: Laat klanten hun facturen makkelijk online beheren en laat ze betalen met meerdere betaalopties.
Klantgestuurde offertes: laat klanten artikelen aan hun winkelwagentje toevoegen en automatisch een offerte aanvragen voor hun bestelling.
Bovendien biedt BigCommerce bedrijven de mogelijkheid om de front-end en back-end van hun e-commercewinkel te combineren met headless commerce, wat extra voordelen biedt, waaronder:
Versnelde groei: geen beperkingen of grenzen. De groei van je bedrijf wordt simpelweg bepaald door je vermogen om te schalen naar meerdere territoria, meerdere talen en meerdere valuta's.
Toekomstbestendige online winkelervaringen: krijg de flexibiliteit om snel aan te passen aan technologische verschuivingen en ontwikkelingen.
Meer personalisatie: Creëer op maat gemaakte, moderne en gepersonaliseerde front-endervaringen op meerdere kanalen en in meerdere winkels.
Geen enkel ander e-commerceplatform biedt de hoeveelheid en verscheidenheid aan functies, modules en marketingtools die beschikbaar zijn bij BigCommerce, dat een ‘leider’ werd genoemd in de IDC MarketScape: Worldwide B2B Digital Commerce Applications for Midmarket Growth 2023-2024 Vendor Assessment.
Andere B2B e-commerceplatformopties zijn: Adobe Commerce (voorheen Magento), NetSuite SuiteCommerce, OpenCart, OroCommerce, Salesforce Commerce Cloud, Shift4Shop, Shopify Plus en Woocommerce.
Het laatste woord
Naarmate de eisen van B2B-kopers blijven toenemen en evolueren, zullen B2B-bedrijven aan deze verwachtingen moeten voldoen om concurrerend te blijven.
Dit begint allemaal met het juiste e-commerceplatform dat jouw bedrijf zal helpen bloeien en een geweldige klantervaring zal bieden.
Het begrijpen van de essentiële kenmerken en functies om op dit moment aan jouw zakelijke behoeften te voldoen, is een geweldige eerste stap naar succes op een nieuw B2B-platform.