De waarheid over dropshipping

Voordelen, nadelen en hoe te slagen

Kies het juiste e-commerceplatform

Aanbevolen bronnen voor Dropshipping

BigCommerce-Social-Image-Generic-Facebook
Artikelen

Dropshipping

Wij zijn niet tegen dropshipping - integendeel. Lees meer over de nadelen en de voordelen van dropshipping in 2022.

Dropshipping is een methode om bestellingen af te handelen waarbij een bedrijf geen producten in voorraad hoeft te houden. In plaats daarvan verkoopt de winkel het product en geeft de verkooporder door aan een externe leverancier. Deze verzending van de bestelling vervolgens naar de klant.

In tegenstelling tot wat mensen vaak denken, is het dropshipping businessmodel geen model om snel rijk mee te worden.

Het lijkt zeker op gemakkelijk geld verdienen - je verkoopt anderemans goederen en neemt een deel voor jezelf - maar als je rekening houdt met alle schaduwzijden, hindernissen en het dagelijks beheer, is dit verre van eenvoudig en kan het hard werken zijn.

Als je echter op de juiste manier aanpakt, kan dropshipping je nog steeds helpen om een succesvol bedrijf op te bouwen... alleen niet zo snel als je lastig had. Van de voor- en nadelen van dropshipping tot de juiste benadering, en van de beste dropshipping tot veelgestelde vragen, hier is alles wat je moet weten voordat je dropshipping op je e-commerceplatform begint:

5 harde waarheden over dropshipping

Heb je een bedrijf en wil je producten verzenden voor je webshop (een traditionele detailhandelaar die t-shirts verkoopt) zonder het gedoe van zelf de voorraad bij te houden - of mogelijke nieuwe producten toe te voegen - dan kan het dropshippingmodel een oplossing zijn en, nog waardevol, een meerwaarde aanbevolen voor een e-commercewinkel.

Nadat een klant online heeft besteld, verzendt het dropshippingbedrijf het product rechtstreeks naar de klant. Dit is een manier voor grote en kleine bedrijven om producten te kopen en een beetje geld te verdienen en wat veilig te besparen.

Uiteraard is dit makkelijker gezegd dan gedaan. Voor je dus al je spaargeld in een dropshippingwinkel investeert, zijn hier een aantal dingen die je moet weten over waarom het moeilijk kan zijn:

1. Lage winstmarges.

Omdat je eigen voorraad niet hoeft te beheren van de producten niet zelf hoeft op te slaan, zijn de overheadkosten duidelijk laag - maar dat levert ook op voor het rendement.

Je stopt er minder geld in, maar je krijgt er ook minder geld van. Dat betekent dat je veel moet verkopen om overeind te blijven, laat staan winst te maken, zeker wanneer je bedenkt dat het grootste deel van het geld naar de leverancier gaat.

Deze grote marges zijn nauwelijks genoeg om je uitgaven en operationele kosten te dekken voor marketing/reclame, je website up and running te houden, inclusief zoekmachine optimalisatie (SEO), het beheer van de verkooporders en het uitbetalen van de kantooruren.

Je kunt je inkomen gebruikelijk via deze variabele (het zijn gemiddelden, ze veranderende dus afhankelijk van je sector en situatie):

Aan de hand van deze vergelijking kun je dan een schatting maken van het werk:

(Verkeer x 0,02) x (Gemiddelde bestelwaarde x 0,2) = Winst

Dit is misschien prima voor een snelle beginraming, toch zijn er een paar problemen waar je gelijk aan moet denken:

  • Je korting bij aankoop bij aankoop en groothandel kan minder dan 20% bevatten.

  • Hierbij is echter geen rekening gehouden met de herhaaldelijk dubbele extra kosten die je zelf moet ophoesten. Dat is niet de enige winst.

  • Voor het grootste deel van de producten zul je in je winst moeten snoeien om je verkoopprijzen te houden. Wanneer je koppig vasthoudt aan je marge van 20%, kunnen andere bedrijven onder je prijs bieden.

Bovendien zul je merken dat je winst ook grotendeels wordt bepaald door je verkeer. Dus wanneer je een e-commercemerk from scratch opbouwt op platforms zoals BigCommerce en Shopify, zul je lange tijd worstelen om een klantenbestand op te bouwen.

Hoewel het ook weinig tussenkomst nodig lijkt, kun je dropshippers altijd te maken met hun groothandelsleveranciers, orderverwerking, retourzendingen en de klantenservice. 

Het is veel slanker om dropshipping te overwegen als je al een waardevolle bron van verkeer hebt.

2. Sterk tegengewerkt.

Er zullen altijd overdreven waarschijnlijke ondernemers zijn die zich uitsluitend op het deel "lage overheadkosten" en het duidelijke bewijs hierboven in de wind slaan.

Omdat er erg weinig kapitaal nodig is om een dropshippingbedrijf op te starten, betekent de lage toegangsdrempel dat er veel hevige concurrentie woedt, terwijl de populairste markten meer lijden dan andere.

De basisregel is: hoe groter een bedrijf, hoe meer zijn winstmarges kunnen dalen om de laagste prijzen aan te bieden.

Tot overmaat van ramp is de kans groot dat je geen exclusieve overeenkomst hebt met je leveranciers.

Dat betekent dat een vergelijkbaar aantal identieke producten kunnen verkopen. En als je net bent begonnen als een klein bedrijf, heb je rivalen met lange ervaring de middelen die jij niet hebt om onder jouw prijzen te gaan bieden.

Dat betekent dat potentiële klanten precies hetzelfde zijn bij iemand anders, maar dan wel goedkoper kunnen kopen — waarom zouden ze dan bij jou kopen?

3. Geen controle over de toeleveringsketen.

Als bij een standaard e-commerce-klanten klagen over de productkwaliteit, de snelheid waarmee de bestelling wordt afgerond of het retourbeleid, kun je de problemen zelf aanpakken.

Bij dropshipping zijn winkeleigenaren min of meer overgeleverd aan de goodwill van de leverancier - maar jij blijft wel de persoon die rechtstreeks met de klanten moet praten.

Dropshippers zitten eigenlijk in de val, kunnen maar hopen dat de leverancier de problemen aanpakt en moet volgen de klant geruststellen over iets waar ze geen controle over hebben.

Bovendien is er ook een vertraging in de communicatie omdat de dropshipper zich heen en weer beweegt tussen de klant en de leverancier. Als mannen een traag antwoord krijgen, valt alle communicatie stil en duurt het langer om de problemen op te lossen.

En als ze veel praten, ook op sociale media, kunnen de slechte recensies van je bedrijf nekken nog voor het goed en wel van start zijn gegaan.

4. Juridische aansprakelijkheidskwesties.

Hoewel dit vaak geen voorkomend probleem is bij dropshippers, is het toch de moeite waard. Sommige leveranciers zijn niet zo exclusief als ze produceren, en je weet niet altijd waar de artikelen vandaan komen.

Nog bedrieglijker is het wanneer leveranciers illegaal een logo met handelsmerk van de intellectuele eigendom van een ander bedrijf gebruiken, wat meer dan gemiddeld voorvalt.

Dit mogelijke probleem kun je verbeteren met een solide Dropshipping Overeenkomst Contract, maar niet elke dropshipping start-up weet dat.

Dit wil je zeker meenemen wanneer je leveranciers moeten kiezen.

5. Moeilijk om een merk op te bouwen.

Net als ghostwriters van liedjesschrijvers achter de schermen, moeten dropshippers begrijpen dat de eer voor hun werk iemand anders toekomt.

Als het product dat je zo geweldig verkoopt, zullen je klanten zich vooral op het productmerk en de winkelervaring helemaal vergeten.

Het einde is niet jouw logo dat op de doos staat.

Nogmaals, dat is geen reden te meer waarom dropshipping meer zin heeft is voor riet veroorzaakte merken dan voor nieuwe.

De juiste benadering voor dropshipping

Dropshipping doet het beter als bijzaak dan als waardevol. Hoewel het door de gebreken van dit systeem moeilijk is om een bedrijf alleen te laten draaien, heeft het nog steeds genoeg voordelen om e-commercebedrijven te helpen hun bedrijf te verbeteren.

Overweeg deze vier benaderingen om efficiënt aan dropshipping te doen:

1. Marktonderzoek.

Dropshipping werkt beter als een middel om een doel te bereiken, niet als doel zelf.

Gebruik dropshipping om het risico in te dijken wanneer je nieuwe producten testen en voor marktonderzoek.

In plaats van je voorraadkosten te verhogen door je magazijn vol te stouwen met een onvoorspelbaar product, test je het beter uit met een proefperiode waarin je dropshipping gaat doen.

Je zult niet alleen ontdekken of het verkoopt of niet, je zult ook een betere inschatting krijgen van de prijs waarvoor het wordt verkocht. Zo krijg je een betrouwbaar cijfer om te weten welke hoeveelheid je moet kopen om je eerste voorraad aan te leggen.

Dit is dubbel zo belangrijk wanneer je nieuwe producttypes uittest, die altijd een inherent risico met zich meebrengen.

Misschien heb je bijvoorbeeld veel succes geboekt in de verkoop van artikelen voor honden. Zou dat zelfs goed lopen voor kattenproducten?

Het kan erop of eronder zijn, maar je kunt het altijd uittesten door een paar producten te dropshippen en te zien hoe het loopt.

2. Bescherming tegen oververkoop.

Ervaren e-commercemerken weten dat schommelingen op de markt niet altijd te moeilijk vallen. In plaats van de voorraadkosten te verhogen door de grote voorraden aan te leggen om onwaarschijnlijke maxima te halen, bespaar je met een dropshipping-leverancier als back-up geld zonder de verkopen te verliezen.

Dit is vooral nuttig voor de tijdelijke overloop.

Het vormt een goede bescherming tegen de onzekerheden die elke detailhandelaar het hoofd moet bieden.

Dropshippingopties ter plaatse hebben ook een grote verzekering tegen extreme omstandigheden.

Als je magazijnruimte bijvoorbeeld door een natuurramp zou worden getroffen, kun je nog steeds vooraf gemaakte bestellingen uitvoeren door de producten ouderen te dropshippen.

Dit heeft gevolgen voor het omzeilen van onverwachte vertragingen in de verzending.

3. Strategische verzendsystemen.

Een nadeel als gevolg wanneer uw bedrijf in de lift zit, zijn de complicaties bij de verzending. Hoe verder je magazijn of afhandelingscentra verwijderd zijn, hoe meer verzendingskosten en -vergoedingen je zult moeten ophoesten.

Dropshipping kan de perfecte oplossing zijn voor sommige geheime locaties die buiten winstgevende regio's vallen.

  • Misschien is het te duur om zo ver te verzenden, of misschien zijn de opslagkosten te hoog om de oprichting van een nieuw verzendingscentrum te rechtvaardigen.

  • Misschien is het een kwestie van belastingen of extra kosten, zoals bij een verzending buiten de staat van het land. Op dropshipping vertrouwen voor deze zones in het probleem kan de beslissende factor zijn om je uit de rode cijfers te houden.

Net zoals dropshipping nuttig kan zijn voor marktonderzoek, kun je het daarnaast ook gebruiken om nieuwe locaties uit te testen.

Waarom zou je geen dropshipping gebruiken voor een proefperiode op een nieuwe locatie om te controleren of het de moeite loont om daar een nieuwe faciliteit te openen?

4. Producten die veel onderhoud vergen

Sommige producten kosten meer om op voorraad te hebben en te verzenden dan andere.

In bepaalde gevallen kan het winstgevender zijn om ze te dropshippen en ze zelf in voorraad te houden.

Wat betekent dat we producten hebben ontmoet die veel onderhoud vergen?

Alle producten die extra kosten voor de opslag van verzending verplaatst, zoals:

  • Grote producten - Sommige producten nemen zoveel ruimte in beslag dat de verkoop niet opweegt tegen de kosten van een grote opslagruimte.

  • Zware producten - Als het gewicht van een product het te duur maakt om te verzenden, probeer dan dropshipping van een fabrikant of groothandelaar.

  • Breekbare producten - Breekbare producten vergen speciale zorg bij de verzending. In deze gevallen is de leverancier van de fabrikant mogelijk beter toegerust om aan deze vereisten te voldoen dan jij.

  • Waardevolle voorwerpen - Kostbare voorwerpen zoals juwelen, antiquiteiten... vergen extra beveiliging die niet alle spullen kunnen bieden. In plaats van een diefstal te riskeren, kun je de opslag overlaten aan iemand die ze terdege kan beschermen.

  • Speciale voorwaarden - Misschien willen je artikelen verkopen die bevroren moeten worden bewaard, of materialen die vertrouwelijk zijn voor licht. Als je voorraad speciale omstandigheden vereist, kun je deze beter dropshippen dan zelf opslaan.

Tenzij je hele bedrijf in dit soort producten gespecialiseerd is, heeft het geen zin om extra opslag- en verzendingskosten te betalen voor een kleine afdeling van je bedrijf.

Maar je kunt je klanten toch tevreden houden door deze producten via dropshipping aan te bieden.

Hoe de beste dropshippingleveranciers kiezen

Wanneer je dropshipping in je verkoopstrategie opneemt - in welke hoedanigheid dan ook - begin je een zakelijk partnerschap met de leverancier.

Zoals we hierboven al bevatten, ben je als verkoper vaak overgeleverd aan de goodwill van je dropshipper voor de kwaliteit van je producten, tijdige verzending en zelfs exclusief van de wetgeving.

Dat betekent dat je ze met de grootste zorg moet uitkiezen.

Ten eerste wil je er zeker van zijn dat de producten echt zijn zoals geadverteerd, maar je moet ook bekijken of hun verzending aan je criteria voldoet.

Los van de staat van de producten zijn er nog genoeg zorgen over de manier waarop uw leverancier zaken doet.

Hier is een checklist met vragen die je jezelf kunt stellen voordat je met iemand zaken gaat doen:

  • Hoe gaat ze om met retourzendingen of componenten producten?

  • Hoe lang duurt het om een bestelling af te handelen, van de verkoop tot de levering?

  • Hoe is hun klantenondersteuning? (Voel je vrij om dit zelf uit te testen)

  • Verzekeren ze de bestellingen?

  • Bieden ze bescherming tegen fraude?

  • Kun je online reviews of referenties vinden?

Vergeet ook niet het Dropshipping Overeenkomst Contractdat we hierboven hebben uitgelegd.

Om je onderzoek sneller te laten verlopen, hebben we eerder al een lijst samengesteld van de beste dropshippingbedrijven, waaronder Spocket en AliExpress Dropshipping.

Dropshipping voor beginners: Veelgestelde vragen

Hier zijn enkele eenvoudige antwoorden op veelgestelde vragen over dropshipping:

Wat is dropshipping en hoe werkt het precies?

Dropshipping is wanneer een verkoper bestellingen van een derde partij afgesloten en hen de producten rechtstreeks naar de klant laat verzenden.

Met andere woorden, de verkoper geeft de verkooporder door aan de leverancier, die op zijn beurt de order voorbij.

De verkoper meestal voor het artikel met een korting door rechtstreeks samen te werken met een fabrikant of groothandelaar. Hij haalt zijn winst uit het verschil tussen de oorspronkelijke kostprijs van het artikel en de prijs waartegen hij dit verkoopt.

De verkoper slaat zijn eigen voorraad niet op en verzendt de artikelen niet recht. In plaats daarvan concentreert hij zich vooral op marketing, reclame en het beheer van hun online aanwezigheid.

Hoe integreer ik dropshipping in mijn bedrijf?

Dropshipping kan een aanvulling vormen op een traditioneel e-commerce bedrijfsmodel.

Vanuit de schijn dat je al online aanwezig bent in één of meer winkels (of op zijn minst weet hoe dat te doen), is het de aanleiding van dropshipping gelijk met de lancering van een ander nieuw product, met een paar verschillen.

Hier is een snelle stap-voor-stap gids:

  1. Onderzoek welke producten goed zouden passen in jouw strategie, markt en klantenbestand.

  2. Ga na hoe je het product verkoopt en hoe ze hun prijs bepalen.

  3. Vind de beste leverancier (zie onze checklist hierboven).

  4. Werk een afhandelingsproces uit dat voor jullie beiden werkt en integreer het in je systeem. Afhankelijk van de software die je gebruikt om je verkopen te beheren, kan dit gemakkelijk zijn of moet je enkele kreukels gladstrijken.

Maak een lijst van je producten en promoot je nieuwe product. Vermeld zeker eventuele speciale voorwaarden, zoals wijzigingen in de verzendtijd van locatie.

Is dropshippen legaal?

Ja, dropshipping is legaal.

Je kunt wel op andere juridische problemen stuiten, afhankelijk van wie je leverancier is, maar dropshipping op zichzelf is een volkomen unieke manier om bestellingen af te handelen.

Vergeet niet jezelf te beschermen met een Dropshipping Overeenkomst Contract.

Wat zijn de troeven van dropshipping?

Er zijn tien minste vijf goede redenen waarom bijna elke e-commercedetailhandelaar dropshipping zou moeten overwegen.

  • Het beperkt de risico's van de start-up tot een minimum

  • Het organische de productkosten

  • Lagere opslag- en ingewikkelde kosten

  • Een uitgebreid aanbod van producten

  • Flexibiliteit

Is dropshipping rendabel?

Ja, dropshipping kan winstgevend zijn voor handelaars. Dropshipping is een businessmodel met weinig risico's waarmee je producten aan je klanten kunt verkopen zonder enorme bedrijfskosten zoals bij een groothandelaar. Door deze lagere kosten is het eenvoudiger om met dropshipping veel sneller winstgevend te worden dan met andere businessmodellen.

Moet ik een zakelijke entiteit uitschakelen voor een dropship?

Ja, je moet je bedrijf zodra je omzet begint te draaien, maar er is geen haast tot je consistente omzet begint te draaien. Dit komt omdat de meeste betalingsaanbieders eisen dat je bedrijf over soortgelijke referenties beschikt.

Is dropshipping toegestaan op eBay?

Ja, dropshipping is toegestaan op eBay.

Is dropshipping toegestaan op Amazon?

Ja, dropshipping is toegestaan op Amazon.

Ideeën voor dropshipping producten?

Als je interesse hebt in dropshipping, maar niet weet waar je moet beginnen, is dit ter inspiratie een lijst van ideeën voor producten. Wij hebben meestal alleen 'hulpartikelen' op de lijsten die in het productaanbod van het zelfs welke sector zouden kunnen passen.

  • Totebags voor een goed doel of liefdadigheid.

  • Nieuwe en ongebruikelijke T-shirts.

  • Grappige koffiemokken.

  • Motiverende bladwijzers.

  • Goedkope horloges of juwelen.

  • Marketingartikelen (T-shirts, tassen, mokken, pennen, enz., met je logo).

Dropshippers internationaal verzenden?

Dit sterk sterk per dropshipper, dus je zult het zelf moeten nagaan. 

Het kostenplaatje van internationale zendingen kan snel stijgen, en het is geen kinderspel om voor honderden landen nauwkeurige prijsopgaven te krijgen van de verzendingskosten, de douane en de invoerrechten. Het kost een dropshipper ook veel meer tijd om een internationale bestelling af te handelen, omdat er meer papierwerk bij komt. Overal vragen een extra vergoeding, anderen doen zelfs gewoon de moeite niet.

Het laatste woord

Dropshipping kan een zeer nuttige tactiek zijn wanneer deze correct wordt toegepast.

Maar de redenen waarom het niet werkt voor nieuwe bedrijven worden minder relevant een bedrijf groter wordt.

Een gevestigd bedrijf heeft bijvoorbeeld al een gezond stroomverkeer en hoeft zich niet zo veel zorgen te maken over de vestiging van hun merk.

Daarom is dropshipping een geweldige aanvulling voor de meest ervaren e-commercebedrijven - vertrouw er gewoon niet op voor het zware werk.

Lees meer bronnen