Hoe stel je een e-commerce businessplan op?
Leer stap voor stap hoe je een solide businessplan opstelt voor online verkoopsucces
Je tuurt naar de klok en het is pas twee uur middags. Waarschijnlijk moet je nog zo'n zeven uur werken voor je eindelijk kunt stoppen. In deze omstandigheden lijkt geen kop koffie geen slecht plan. Telewerken is op dit moment misschien nodig, maar het heeft weinig medelijden met ons. Ook je salaris voelt elke dag minder juist aan.
Gisteravond zei je partner je een vraag tijdens het eten.
“Je weet zoveel over detailhandel. Waarom begin je niet een eigen zaak?”
Je had niet meteen een antwoord klaar. Je overwoog het zeker al eerder, maar je voelde je niet klaar om die verantwoordelijkheid te nemen.
“Misschien is dit het juiste moment.”
Terwijl je wat melk door je koffie roert, herinner je je je hoe je je gevoeld bij wat je toen zei. Opgewonden, geïntimideerd, overweldigd. Je wist niet waar te beginnen. Worden mensen echt op een dag wakker met het besluit een e-commerce bedrijf uit de grond te stampen?
Nou ja, dat gebeurt. Maar er is een addertje onder het gras: ongeveer de helft van alle bedrijven gaat binnen de eerste vijf jaar over de kop. Elke maand worden in de VS bijna 550.000 nieuwe bedrijven gerealiseerd. Ongeveer 80% houdt zo'n 12 maanden het hoofd boven water — 70% houdt het 24 maanden of langer vol. Pakweg 50% van de bedrijven haalt een half decennium en ongeveer een derde overleeft tien jaar.
Dus waarom crashen en verbranden bedrijven zich? Het antwoord is te vinden aan het begin van hun pad. Veel bedrijven sterven mislukken, starten helaas niet met een solide strategie. Bedrijven die succesboeken hebben, één gemeenschappelijke naam hebben - een goed businessplan.
Dit artikel is een praktische en logische gids voor een businessplan op te stellen. Tegen de tijd dat je de laatste alinea hebt gelezen, weet je hoe je je eigen businessplan moet opstellen en hoe het te gebruiken om je bedrijf te helpen slagen. Klaar kapitein? Dan is nu alle kip aan dek.
Wat is een businessplan voor e-commerce?
Uitstekende businessplannen helpen bedrijven om te blijven op een reeks doelstellingen die ze van tevoren hebben uitgestippeld. Ze helpen bedrijfseigenaars ook om hun bedrijf aan kredietverstrekkers en investeerders voor te stellen. Als jouw bedrijf om online voertuigen draait, is je businessplan voor e-commerceeen routekaart. Definieer eerst je bedrijf — je voertuig — en beschrijf dan waar je met je bedrijf heen wilt en hoe je daar zult bereiken.
De beste bedrijfsplannen lezen als reisroutes. Ze omvatten blauwdrukken voor groei, geplande tijdschema's en financiële doelstellingen. Net als echte routeplanners waarschijnlijk ze potentiële wegversperringen en zetten ze noodstrategieën uiteen. Onderwerpen als kasstroom, uitgaven, marketingtools en verdeelde kanalen worden tot in detail verduidelijkt. In essentie omvat je businessplan het raamwerk voor je bedrijf.
Waarom zou je webshop een businessplan moeten hebben?
Je businessplan voor e-commerce is het belangrijkste strategische document dat je ooit voor je bedrijf zult opstellen. Het neerpennen helpt je doelstellingen te verduidelijken en problemen van tevoren aan te stippen. Wanneer je businessplan opstelt, zul je:
1. Je bedrijf beter gaan begrijpen.
Misschien kwam je bedrijfsconcept op een dag uit het niets toen je onder de douche stond; misschien heb je er wel jaren over nagedacht voor je durfde te springen. Hoe dan ook, een businessplan opstellen kan je helpen je baby beter te leren kennen. Je zult waarschijnlijk dingen bedenken waar je nog niet eerder aan had gedacht — en zult de goede ideeën verduidelijken die er al zijn.
Veel ondernemers beginnen met een beknopte lijst op een klein stukje papier en aandeel op de basis van hun plannen. Als je op onderwerpen stuit waar je niet bijster veel over weet (belastingen, problemen met de toeleveringsketen, opslagbehoeften, opties om je medewerkers te belonen...), zet ze dan op een aparte lijst en onderzoek dit later.
In dit stadium is het de bedoeling dat je een samenvatting maakt van je gewenste businessplan. Probeer tijdens het schrijven van de volgende vragen te beantwoorden:
Ben je van plan om fysieke producten, digitale producten of diensten te verkopen?
Wie is je klant?
Heb je een externe vestiging nodig of kun je vanuit huis werken?
2. De middelen bepalen die nodig zijn om je business te runnen.
Je hebt een topbedrijf. Nu moeten je middelen verzamelen om dit te maken. In hoofdzaak moeten alle bepaalde bedrijven één of een andere vorm van geldelijke investeringen worden gedaan, maar de lijst van zaken die je moet doen, stopt daar niet. Laten we de drie categorieën middelen bekijken: financieel, gestructureerd en menselijk.
Financiële agenten
De meeste eigenaren van kleine bedrijven beginnen met relatief beperkte middelen en bouwen kapitaal op krachtige ze bewegingen boeken. Als je apparatuur en voorraad kunt kopen met je spaargeld, is dat geweldig. Is dat niet zo, heb je vier belangrijke opties:
Een zakelijke lening.
Een partner met financiële middelen.
Een engelinvesteerder.
Een kickstarter (of bijbehorende) crowdfundingcampagne.
Fysieke middelen
Denk na over het soort technologie dat je nodig hebt voor je e-commercebedrijf, zoals (ten minste) een betrouwbare computer, een bekende camera om foto's van je producten te maken, een printer en benodigdheden om je producten te verzenden. Ben je van plan je eigen producten te fabrikant? Dan heb je grondstoffen of ingrediënten nodig. Vergeet ook niet de grote zaken die je nodig hebt, zoals een kantoor, voertuigen en machines.
Menselijke middelen
Sommige ondernemers werken liever alleen, terwijl anderen samenwerken aangaan. Samenwerkingen hebben verschillende voordelen vergeleken met solo werken: je kunt bijvoorbeeld creatieve en financiële of krachtige middelenbundels.
Menselijke middelen hebben ook betrekking op werknemers, functionele ondernemers op wie je een beroep doet om essentiële genomen uit te voeren (koeriers, freelancers, enz.) en op mensen in je toeleveringsketen. Je hebt getalenteerde en toegewijde mensen in je team nodig — en je moet hen ook naar hun waarde betalen, zodat ze blijven.
3. Een routekaart uittekenen voor de toekomst.
Waar wil je ruim vijf jaar staan? 10 jaar? Ben je van plan om een wereldwijd e-commerce-imperium te bouwen? Is het je bedoeling om je bedrijf naar de beurs te brengen? Wil je banen creëren in je stad van mensen helpen het goed te doen in ontwikkelingslanden — of allebei?
Dit document is je strategische plan voor succes. Je zult er je uitbreidingsstrategieën, verkoopdoelstellingen en persoonlijke ambities in neerpennen. Je bepaalt er mijlpalen en de belangrijkste prestatie-indicatoren (KPI's).
4. In kaart brengen wat je effectief doet.
Veel beginnende ondernemers tobben zich urenlang over de vraag naar hun unieke bedrijfsideeën. Wil je een geheim weten? Het is oké als je concept niet uniek is. Waar het echt gaat, is hoe goed je kunt meten met de concurrentie.
"Als je je tegenstander laat terugdeinzen in een gevecht, heb je al gewonnen." – Miyamoto Musashi
Met dat in gedachten, neem je de tijd om je duidelijk in kaart te brengen. Wat verkoopt ze? Wat zijn hun sterke en krachtige punten? Kun je van hun fouten leren? Kun je producten kopen of maken die zelfs goed of beter zijn dan die van je rivalen, maar dan zonder de schaduwzijden? Als dat zo is, zul jij de overhand krijgen op de marktplaats voor e-commerce.
5. Kansen zien.
Er zijn overal kansen, je moet alleen weten waar je moet kijken. Misschien kun je marketingpartnerschappen aangaan met bedrijven van wie de producten een aanvullende vormen op de jouwe. Jij verkoopt sneakers, zij verkoopt athleisure. Jij verkoopt jou, zij verkoopt mokken. Onderschat ook de kracht niet van influencers. Samenwerkingen met populaire personen op Instagram, YouTube en Facebook kunnen aanzienlijke winst behalen. Omdat ze zich met hun volgers kunnen identificeren, produceren producten die in de smaak vallen bij influencers snel inkomsten. Sommige influencers bieden marketingdiensten aan in ruil voor gratis producten, terwijl anderen meer als freelancers werken.
Wie heeft een businessplan voor e-commerce nodig?
Eenvoudig gezegd hebben hoofdzakelijk alle ondernemers baat bij een solide businessplan voor e-commerce. Oké, hobbyisten die hoeden op Etsy verkopen, hoeven misschien geen investeringsvoorstel van 10 pagina's te hebben, maar zouden op zijn minst wel een lijst met langetermijndoelen moeten opstellen.
1. Je begint netto.
Stel, je hebt nog maar net de duurzame modulaire zet op weg naar je carrière. Op dit punt is de totale optie van je bedrijf gelijk aan jij die in de keuken naar een productprototype zit te staren. Je wilt 20.000 van deze artikelen verkopen tegen de volgende herfst, maar je hebt nog geen toeleveringsketen of nog geen netwerk van verdelers. Je hebt dus een businessplan nodig om je te helpen:
Duidelijke doelen te bepalen
Een strategie op touw te zetten voor succes.
2. Je zoekt investeerders.
Je zaak zit in de lift. Drie maanden geleden je een kleinschalige productie bij een fabrikant in Vietnam. De goederen kwamen gisteren aan en het ziet er goed uit. Je zou graag een grotere bestelling plaatsen, maar beschikt niet over het kapitaal om dit alleen te doen. Je hebt dus een businessplan nodig om je te helpen:
Overtuig investeerders dat je bedrijf een goede gok is, van:
Zet een goedkope crowdfundingcampagne op.
3. Je bent klaar om je bedrijf fulltime groter te maken.
Je hebt een kleine e-commercewinkel en wilt upgraden naar een grotere, betere winkel. Je bent klaar om je gewone baan op te geven en je online business naar een hoger niveau te tillen. Je wilt investeren in een breder productaanbod en extra werknemers in dienst nemen. Je hebt dus een businessplan nodig om je te helpen:
Ga een grote zakelijke lening aan bij je bank.
Bepaal KPI's, mijlpalen en mogelijkheden tot samenwerking.
Aan de slag met je businessplan voor e-commerce
Holistische bedrijfsplannen zijn behoorlijk complexe documenten. Voor je serieuze begint te schrijven, bekijk je beste eerst een paar templates voor bedrijfsplannen en lees je een paar voorbeelden. Brainstorm vervolgens over de volgende drie vragen en gebruik je antwoorden om strategische richtlijnen uit te stippelen.
1. Wat verkoop je?
E-commercebedrijven verkopen drie verschillende soorten producten: goederen, diensten en digitale producten. Je moet je lezers vertellen wat je van plan bent te verkopen en waarom. Het is oké om in algemene termen te schrijven als je een uitgebreid aanbod producten hebt. Als je een detailhandelaar in één product bent of een beperkt aanbod hebt, wees dan specifieker.
Ben je van plan digitale producten te verkopen? Wees dan duidelijk over wat deze precies inhouden en hoe klanten er toegang toe krijgen. Zullen consumentensoftware, muziek of educatieve video's van je website downloaden? Wil je een streamingdienst aan? Hoe zit het met de vergunningsvereisten?
Als je een belangrijke bent, vertel je lezers dan precies wat je doet en waar. Werk je uitsluitend lokaal? Reis je over lange afstanden? Zul je samenwerken met essentiëles in andere regio's? Ben je van plan je dienstverlenend bedrijf op een gegeven moment uit te delen over het hele land?
2. Wie is je target-klant?
Veel e-commercebedrijven verkopen hun producten rechtstreeks aan de consument. Als je een business-to-consumer-bedrijf bent (B2C), probeer dan een consumentenprofiel op te stellen en gebruik dit om een online marketingstrategie voor je product op te zetten. Probeer je gegalvaniseerde waterbakken te verkopen aan melkboeren of handgemaakte Franse haarclips aan fashionista's?
Sommige online detailhandelaren en -dienstverleners werken met een business-to-businessmodel (B2B) . Fabrikanten die ruwe ingrediënten verkopen aan levensmiddelenbedrijven of onderdelen aan elektronicabedrijven vallen in deze categorie.
Of je nu B2C of B2B bent, probeer te weten wat je klantdrijft is. Wat zoeken ze wanneer ze je website bezoeken? Zijn ze praktisch en zuinig, of hebben ze een besteedbaar inkomen over? Willen ze plastic korrels in bulk kopen of investeren in kunst?
3. Hoe koop jij je producten in?
Sommige e-commercebedrijven maken hun producten in eigen huis. Misschien fabriceer je meubels op maat van vishengels; misschien bedenken je iPhone-apps of boekhoudsoftware. In dat geval hoef je alleen maar verzendbenodigdheden te kopen of een downloadservice op te zetten, en klaar is Kees.
De meeste detailhandelaren in de e-commerce hangen wel af van één of andere toeleveringsketen. LARQ kwam bijvoorbeeld met een prototype van een waterfles op de proppen en gebruikt crowdfundinggeld om de eerste productierun te bestellen. Als je van plan bent een derde fabrikant in te schakelen, probeer dan ruim voor de lanceringsdatum een goede werkrelatie op te bouwen.
Andere mogelijkheden om producten in te kopen zijn:
Dropshipping: Werk samen met een dropshippingservice. De producten worden niet ter plaatse gemaakt en voor jou verzonden.
Groothandel: Koop een groot aantal producten tegelijkertijd in, sla ze ter plaatse op en stuur ze wanneer de bestellingen binnenkomen.
De 7 elementen van een e-commerceplan
Elk businessplan is een beetje anders, maar de meeste bevatten zeven belangrijke elementen. Je zou kunnen besluiten om extra onderwerpen toe te voegen bij het opstellen van je eigen plan, maar als je begint met de volgende rubrieken, maak je zeker een goede start.
Samenvatting.
Bedrijfsoverzicht.
Marktanalyse.
Producten en diensten.
Marketingplan.
Logistiek en operationeel plan.
Financieel plan.
Samenvatting
Een samenvatting is perfect voor recensenten die niet veel tijd hebben en je bedrijfszijde tot een duidelijk en duidelijk overzicht van één zijde leiden. Je samenvatting moet aan het begin van je businessplan staan, maar misschien wil je deze 'hoe te' toevoegen aan je favorieten en later nog eens lezen. Waarom? Omdat je je samenvatting op het laatst schrijft. Nogmaals, waarom? Omdat je, zinvol je de rest van je businessplan opstelt, een beter inzicht krijgt in je bedrijf en klant. In het belang van dit artikel doen we ook een bedrijf dat Candy Inc heet. In tegenstelling tot detailhandelaar Bon Bonis Candy Inc. een B2B-bedrijf. Het verkoopt dus alleen zoete lekkernijen aan andere bedrijven. Candy Inc. is onlangs gemigreerd van Shopify naar BigCommerce. Laten we dus een samenvatting ontleden en voorbeelden geven gebaseerd op Candy Inc.:
1. Wat doet je bedrijf?
Geef een korte samenvatting van wat je bedrijf doet. Maak dit aantrekkelijk en licht om te lezen. Ben je een B2B-bedrijf of een B2C-bedrijf? Verkoop je producten of diensten? In welke sector is je bedrijf actief?
Voorbeeldzinnen:
Candy Inc. is een B2B groothandel in snoepgoedmet ultramoderne opslagfaciliteiten in Seattle. Wij verkopen Amerikaans snoepgoed van hoge kwaliteit in bulk aan andere bedrijven.
2. Welke doelen wil je bedrijf bereiken?
Schrijf over je visie voor je bedrijf. Wat wil je bereiken? Waarom ben jij beter dan de concurrentie?
Voorbeeldzinnen:
De producten die wij verkopen worden in de VS gemaakt door familiebedrijven met tientallen jaren ervaring in het maken van traditioneel snoepgoed. Wij willen deze prachtige chocolatiers en suikerbakkerijen ondersteunen door samenwerkingen aan te gaan met zoveel mogelijk Amerikaanse en internationale snoepwinkels.
3. Welke producten verkoop je?
Geef een kort maar informatief overzicht van alle producten die je verkoopt. Als je veel producten verkoopt, is het een goed idee om in algemene bewoordingen te spreken. Als je vindt dat je producten beter zijn dan conventionele producten van andere bedrijven, zeg dat dan.
Voorbeeldzinnen:
Ons assortiment bevat een aanbod toffees met een natuurlijk aroma, harde snoepjes met lavendel, munt en citroenverbena en chocolaatjes gemaakt door vaklui van verschillende generaties uit het Midwesten. Wij kunnen het snoepgoed ook personaliseren, inclusief bedrijfsverpakkingen.
4. Wie is je publiek?
Schrijf hier over je doelpubliek. Als je van plan bent je producten aan een reeks verschillende consumenten aan te bieden, vertel je lezers dan wie ze zijn.
Voorbeeldzinnen:
Onze belangrijkste klanten zijn kleine en middelgrote snoepwinkels uitgebaat door particulieren in Noord-Amerika. Wij verkopen ook snoepgoed in beperkte oplage aan warenhuizen en grote detailhandelsbedrijven, zoals Target, die hun omzet voornamelijk genereren op nichemarkten tijdens de feestdagen. Tot slot bieden wij verpakkingsdiensten voor snoepgoed voor industriële bedrijfsevenementen.
5. Waar ga je je producten verkopen?
Als je een fysieke winkel én een website hebt, vermeld die dan hier. Als je alleen een e-commerce uitbaat, behandel je misschien verschillende online verkoopkanalen — een bedrijfswebsite, eBay, Amazon, Etsy...
Voorbeeldzinnen:
De Candy Inc. website is intuïtief, modern en goed georganiseerd. De website heeft een erg praktische geïntegreerde zoekfunctie voor de bezoekers. Wij gebruiken SEO-marketingtechnieken om de ranking in de zoekmachines te verbeteren. Wij plaatsen ook banneradvertenties op websites van levensmiddelenbedrijven en groothandelaars in voeding om ons bedrijf in de kijker te zetten.
6. Wat is je strategie om inkomsten te genereren?
Geef hier een beknopte samenvatting van hoe je inkomsten zult genereren. Zul je samenwerken met groothandelsbedrijven? Ga je samenwerken aan met influencers of ga je voor affiliate of e-mailmarketing? Wil je privé of white label-producten maken?
Voorbeeldzinnen:
Candy Inc. werkt momenteel met 50 kleine en middelgrote snoepwinkels in Amerika, Mexico en Canada. We werken samen met andere, kleinere snoepgroothandels en gaan samenwerken met influencers op sociale media die specifiek op de groothandel zijn gericht. Onze productieafdeling voor snoep onder private label heeft een winstmarge van 70% op de kosten voor snoepgoed, verpakking en drukwerk.
Bedrijfsoverzicht
Nu moeten je lezers een uitgebreid overzicht voorschotelen van je bedrijf hebben. Tegen de tijd dat ze de beschrijving van je bedrijf hebben gelezen, zullen reviewers weten welk soort bedrijf je runt, wat je plan bent en wat je bedrijf bijzonder maakt.
Dit deel van je businessplan is beknopt maar essentieel. Begin met een beknopte openingalinea en snij dan de volgende onderwerpen aan:
1. Merknaam.
Vermeld je belangrijkste merknaam of bedrijfsnaam en de vaste merknaam. De beste merknamen zijn gemakkelijk te suggereren en te associëren met de sector van het moederbedrijf. Neem nu bijvoorbeeld Burrow. Dit is een eenvoudige naam met één woord en gecombineerd dat je je op een bank van Burrow heerlijk comfortabel kunt nestelen.
2. Bedrijfsstructuur.
Schrijf hier over de juridische structuur van je bedrijf. Ben je een eenmanszaak, een besloten vennootschap, een commanditaire vennootschap of een partnerschap? Overweeg een accountant aan te spreken als je niet zeker weet hoe je organisatie moet berekenen.
3. Domeinnaam.
Als je nog geen hebt, is dit het moment om een gemakkelijk te vermelden en relevante domeinnaam voor je bedrijf te registreren. Houd dit zo kort mogelijk en zorg ervoor dat je merknaam voorkomt met het oog op SEO.
Voorbeeld van een geweldige domeinnaam: De domeinnaam van Solo Stove, SoloStove.comis ideaal. Hij is kort, verleden bij de merknaam en is gemakkelijk te begrijpen.
4. Missie.
Je missieverklaring of opdrachtverklaring maakt deel uit van je merkstrategie. In één van twee zinnen moet het duidelijk maken waarom je je bedrijf runt. Wat drijft je? Wat boeit je? Waarom heb je dit bedrijfssidee eigenlijk bedacht?
Voorbeeld van een missie: LARQ heeft een geweldige missie: “Je bent wat je drinkt. Drink dus briljant.”
5. Visie.
Vertel je lezers alles over je overkoepelende dromen voor je bedrijf. Waar wil je met je bedrijf heen? Hoe ga je daar bereiken? Hoe kunnen je klanten met je meereizen?
6. Achtergrondinformatie.
Mensen houden van een biografie. Dit is je kans om er één te zijn voor je bedrijf om te stellen. Wanneer kwam je voor het eerst op je idee? Hoe is je bedrijf structureel gegroeid en veranderd? Als je een from zero to hero-verhaal hebt, pen het dan neer — maar hou het kort.
7. Je team en belangrijke mensen.
Vermeld hier alle belangrijke mensen in je bedrijf. Je hoeft niet alle 300 werknemers van je magazijn te vermelden, maar je moet wel een lijst maken van je belangrijkste medewerkers. Hier zijn een paar voorbeelden:
Bedrijfseigenaar - dat ben jij waarschijnlijk.
CEO - dat ben je waarschijnlijk ook.
Partners.
Beheerder klantenservice.
Logistiek manager.
PR- en socialemediaspecialist.
Reclame manager.
SEO-manager.
Tekstschrijvers.
Marktanalyse
Om te winnen in de wereld van de e-commerce, moet je je doelgroep kennen. Wanneer je dit deel van je businessplan opstelt, leer je je sector en de langetermijnvooruitzichten van je specifieke bedrijfstak kennen. Je komt meer te weten over je beoordeeld, het marktpotentieel van je bedrijf en de consumentendemografie. Tegen de tijd dat je klaar bent met het opstellen van je marktanalyse, ben je een expert in je niche.
1. Kansen op de markt.
Om verkoopramingen te maken, moet je een basisniveau kunnen inschatten voor de belangstelling voor je product of dienst. Gigantische winsten zijn leuk in je verbeelding, maar je hebt solide onafhankelijke gegevens nodig, en geen fantasie, om met een unieke set van KPI's op de proppen te komen. Zorg ervoor dat je zoveel mogelijk weet over de volgende twee factoren:
Gedrag van klanten: Je moet weten wie je klanten zijn en wat ze willen. Wat zijn hun psychografische gegevens? Wat zijn hun demografische gegevens? Wat smeren ze elke ochtend op hun toast? Hoe meer je over je klantenbestand weet, hoe overtuigender je je boodschap kunt opstellen.
Trends en groei in de sector: Stel je voor dat je een product verkocht voor afgestudeerde studenten. Hoeveel mensen zijn van plan om in de aanbevolen vijf jaar een bachelor- of masterdiploma te behalen? Waar afgestudeerde studenten geld aan uit geven? Hoe meer gegevens je hebt, hoe beter.
Voer een SWOT-analyse uit van je bedrijf: Om te slagen, moet je de problemen aanpakken voordat ze acties kunnen ondermijnen. SWOT-analyses peilen naar de sterktes, zwaktes, kansen en beschadigingen.
Sterktes: Maak een lijst van de beste dingen aan je bedrijf.
Zwaktes: Wees eerlijk. Zijn er dingen waaraan je moet werken?
Kansen: Kun je de uitdagingen in je sector omvormen tot gouden kansen?
Bedreigingen: Welke externe schade moet je overwinnen om te slagen?
2. Analyseer de concurrentie.
Als je vergelijkbaar niet begrijpt, kun je nooit een overtuigend bereiken. Een analyse van de concurrentie kan je bovenhand helpen om op de massa te komen. Probeer eerst de vondsten in je sector te bepalen; identificator vervolgens je directe en indirecte geïdentificeerd. Zet ze op een rijtje en maak een lijst voor elk bedrijf van hun:
Bedrijfsmodel.
Missie-verklaring.
Domeinnaam.
Maandelijks verkeer op de website.
Belangrijkste productkenmerken.
Prijsstrategie voor producten.
Kies een paar echte kanshebbers en doe wat fundamenteel marktonderzoek om te weten wat elk van hen drijft. Hebben ze de mogelijkheid om zichzelf te verbeteren? Zijn er gaten in de markt die je kunt opvullen? Kun jij betere producten of diensten leveren dan je gelijkwaardig?
krachtig je weet wat je rivalen te bieden hebben, kun je je bedrijf als een beter alternatief positioneren. Er zijn drie belangrijke manieren om dit te doen:
Differentiatie: Als je een geheel uniek product biedt of een betere versie van het product van je concurrent, zul je springen.
Segmentatie van de consumenten: Sommige bedrijven gericht op één zeer specifieke doelgroep en bouwen een cliënteel op in de niche die uit te vergroten naar de mainstream.
Kostenleiderschap: Eenvoudig gezegd, jij promoot je bedrijf als een prijsleider in de sector - geld is mooi, kortingen echter nog mooier.
Producten en diensten
In je samenvatting schetste je een kort overzicht van je producten of diensten. Nu is het tijd om de beschrijving uit te delen. Als je een nicheproduct van -dienst aan de man brengt, ga dan dieper in op de details. Als je een reeks artikelen verkoopt van een aantal verschillende diensten aangeboden, zet dan de algemene kenmerken en voordelen in de verf (kwaliteit, prijs, uniek, enz.).
Maak je producten en diensten sectie licht verteeerbaar: werk met korte alinea's, gebruik niet-technische taal en bulletpoints om de producteigenschappen in de kijker te zetten. Blijf positief, focus op de ervaring van je bedrijf in de sector en pronk met je eigen expertise. Als je getuigenissen hebt van producttesters voordat je zaken hebt gedaan, neem dan deel aan dit deel van het businessplan.
Marketingplan
Je bedrijfssidee is geweldig en je hebt gewerkt in een belangrijke niche. Nu moet je verkeer naar je e-commercewebsite leiden en bezoekers krachtig je producten te kopen. Kortom, je hebt een effectief marketingplan nodig.
Eerst moet je budget bepalen voor je marketingcampagne. Tenzij je middelen onbeperkt zijn, moet je een manier vinden om je product onder de aandacht van potentiële klanten te brengen zonder een fortuin uit te geven. Laten we uw klant mevrouw Jansen noemen. Waar zoekt mevrouw Jansen inspiratie? Waar winkelt ze nu? Je moet mevrouw Jansen vinden en haar je fantastische product laten zien.
Weet je niet waar je moet beginnen? Ga aan de slag met de marketingmix van Neil Bordens en gebruik de 4 P's om een geweldig plan op te stellen:
Product: Wat maakt je product of dienst uniek? Hoe voldoet het aan de vraag van de consument?
Prijs: Hoeveel kost het om je product of dienst te maken of te leveren? Hoeveel zullen je klanten zeker betalen?
Plaats: Waar zullen potentiële klanten naar je product zoeken? Waar zal je product de meeste aandacht krijgen?
Promotie: Welke marketingkanalen zul je gebruiken om je product in de kijker te zetten?
Het concept van de 4 P's werd voor het eerst toegepast in de jaren 50 en is nog steeds niet actueel in het tijdperk van de e-commerce. Dat gezegd hebbende, voegt de meeste moderne marketinggoeroes nog drie P's toe om een uitgebreide marketingmix met 7 P’s te hebben:
Verpakking: Straalt je verpakking kwaliteit uit? Als je een dienst oorspronkelijk bent, kom je dan ter plaatse professioneel over?
Positionering: Heb je je branding op orde? Kun je hoge klanttevredenheidsscores behouden?
Mensen: Heb je de juiste mensen in dienst? Werken ze goed met elkaar samen?
Marketingkanalen
Uitzonderlijke marketingstrategieën zorgen voor positieve conversiepercentages. De vraag is: welke kanalen passen bij je consumentendemografie? Zitten je potentiële klanten op Instagram of lezen ze liever WikiHow-artikelen? Stap één: zoek uit waar je toekomstige klanten zich nu bevinden. Stap twee: zet marketingstrategieën op touw die de aandacht trekken en maak ze duidelijk zichtbaar voor je klantenbestand.
1. Betaalde marketingkanalen.
De meeste bedrijven maken tot op zekere hoogte gebruik van betaalde marketingkanalen. Deze leveren immers relatief snel meetbare resultaten op. Bijvoorbeeld:
Pay-per-click advertenties (PPC): Je betaalt een uitgever zoals Google elke keer iemand op een gepromote link bovendien.
Affiliate marketing: Websites en blogs verkopen je product voor een percentage van de winst.
Advertenties op sociale media: Je betaalt om je product te adverteren op Facebook of Twitter.
Influencer marketing: Je huurt een influencer op sociale media in om je product te waarderen.
2. Organische marketingkanalen.
Organische marketingkanalen leiden verkeer naar je website gedurende een vaste periode. Organische marketingtactieken helpen je merknaam op de kaart te zetten. Bijvoorbeeld:
Zoekmachine optimalisatie (SEO): Je neemt relevante trefwoorden en zinnen op in de inhoud van je website. Zoekmachines pikken dit op en de ranking van je website wordt beter.
Socialemediapagina's: Je communiceert met je volgers en onderhoudt een up-to-date aanwezigheid op Facebook, Instagram en Twitter.
Netwerken van bloggers: Externe blogs genereren verkeer naar je website via strategisch geplaatste links.
Contentmarketing: Advertorials, artikelen en on-site blogberichten leiden het verkeer naar categorie- en productpagina's.
Logistiek en operationeel plan
Wat heb je fysiek nodig om je e-commercebedrijf te runnen? Het operationele en operationele deel van je businessplan omvat alles, van technische vereisten (computers, printers, camera's) tot opslag. Het schrijven van dit deel van je plan zal je de realiteit van het runnen van een e-commercebedrijf helpen te begrijpen. Als je investeerders nodig hebt, zet je hier de dagelijkse vereisten inzake kapitaal en uitgaven van je bedrijf op een rijtje.
Je logistiek en operationeel plan moet het volgende bevatten:
Leveranciers: Waar komen je grondstoffen of producten vandaan? Vragen je leveranciers om vooruit te betalen? Zo ja, hoeveel?
Productie: Ga je je eigen producten maken of zul je een beroep doen op een derde productiebedrijf of een dropshippingbedrijf? Hoe lang is je doorlooptijd? Hoe pak je pieken in de vraag aan?
Verzending en afhandeling: Indien van toepassing, hoe lang is uw verwachte verzendtijd vanuit de groothandel? Hoe lang duurt het om de producten te verpakken en naar de klanten te verzenden? Zul je een beroep doen op een derde verzender? Zul je internationaal verzenden?
Voorraad: Hoeveel voorraad wil je binnen handbereik houden en waar wil je deze opslaan? Hoe ga je inkomende en uitgaande voorraad bijhouden? Heb je een opslagruimte nodig?
Financieel plan
Bijna alle bedrijven hebben een bepaalde hoeveelheid kapitaal nodig om te starten. Sommige ondernemers dragen hun eigen startkosten, terwijl anderen een samenwerking moeten aangaan met rijkere partners. Anderen gaan op hun beurt op zoek naar engelinvesteerders, zetten crowdfundingcampagnes op of sluiten bedrijfsleningen af.
Voordat je je financiële plan opstelt, moet je nadenken over je doelgroep en doelstellingen. Heeft u een plan voor het managementteam van uw bank voorleggen? Laat je het aan een reeks potentiële investeerders zien? Zou het verstandig zijn financiële prognoses te nemen? Misschien wil je gewoon greep krijgen op de kasstroom van het rendement op investering (ROI) berekenen.
De meeste financiële plannen bevatten de volgende drie economische analyses:
1. Resultatenrekening.
Je resultaatrekening geeft een uitsplitsing van je inkomstenbronnen en uitgaven over een bepaalde periode — een maand, een kwartaal of een jaar. Als je je uitgaven aftrekt van je inkomstenbronnen, kom je op de bottomline uit (je winst of verlies). Je kunt deze cijfers projecteren op basis van succesvolle bedrijven als je business nog niet hebt gerealiseerd.
2. Balans.
Ondernemers gebruiken balansen om te berekenen hoeveel eigenvermogen ze in hun bedrijf hebben. Al je activa (machines, voorraad, bedrijfspanden, voertuigen enz.) worden in een kolom aan de verborgen geplaatst. Je passiva (te betalen rekeningen en lonen, terugbetaling van bedrijfsleningen, betalingen van bedrijfscreditcards, belastingen, enz.) komen in een kolom aan de betalingen. Als je passief wordt afgeleid van je activa, krijg je het eigen vermogen van je bedrijf.
3. Kaststroomoverzicht.
Kaststroomoverzichten zijn als real-time resultaatrekeningen. Geef op de plaats van een opsomming van uitgaven en inkomsten per kwartaal of per jaar kasstroomoverzichten aan wanneer uitgaven en inkomsten uitgaan en binnenkomen. Als er meer geld binnenkomt dan er uitgaat, heb je een positieve kasstroom. Als er meer geld uitgaat dan er binnenkomt, heb je een negatieve kasstroom. Als je kasstroom voorspelt, kun je misschien de manier waarop je zaken doet aanpassen om je bedrijf solvabel te houden.
Conclusie
Een goed businessplan voor e-commerce vormt een solide basis voor succes. Tijdens je onderzoek en het schrijven van je plan kom je meer te weten over belangrijke zaken, zoals marketing, marktanalyse en financiële planning. Al die extra kennis zal je ondersteunen wanneer je aan je avontuur als ondernemer begint.
Walt Disney zei ooit: “De manier om te beginnen is stoppen met praten en te beginnen met doen.”
Ga ervoor en pak je pen. Jij kunt dit. Daar gaan wij.